Wahoo Fitness Elemnt

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

_anonymus_ schreef:Volgens mij kan je backlight ook vanaf het toestel regelen.
Als je lang op de powerknop drukt, kom je in een menu terecht waar je wat basic instellingen kan aanpassen zonder je smartphone.
Inderdaad. heb ik ook gevonden. Is wel praktisch dat je hiervoor geen telefoon nodig hebt. Maar, je kan de sterkte van de backlight niet instellen.
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Byorka »

_anonymus_ schreef:Volgens mij kan je backlight ook vanaf het toestel regelen.
Als je lang op de powerknop drukt, kom je in een menu terecht waar je wat basic instellingen kan aanpassen zonder je smartphone.
Inderdaad, is gewoon vanaf het toestel in te stellen.
Iedereen doet net alsof het toestel zonder telefoon niet te bedienen is. Maar dat is helemaal niet zo.
vie
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 22 mei 2018 13:50

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door vie »

Nog een vraagje van mij.
Ik ben enorm tevreden over mijn bolt. Ik zou nu ook een sporthorloge willen kopen. Ik dacht aan een Garmin Vivoactive 3. Deze zou voornamelijk gebruikt worden om mee te lopen.
Maar ik vroeg mij af of het ook mogelijk is om beide te gebruiken als ik ga fietsen. Dus hartslag wordt eventueel geregistreerd op horloge en de rest op de bolt.
Iemand hier soms ervaring mee? Mag ook met een andere horloge zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

vie schreef:Maar ik vroeg mij af of het ook mogelijk is om beide te gebruiken als ik ga fietsen. Dus hartslag wordt eventueel geregistreerd op horloge en de rest op de bolt.
Iemand hier soms ervaring mee? Mag ook met een andere horloge zijn natuurlijk.
Garmin Vivoactive 3 heeft een polshartslagmeter en deze kan je broadcasten via ANT+ naar andere toestel (zoals de Wahoo Elemnt Bolt).
Omgekeerd kan je jouw HR-borstband koppelen met de VA3, en de polshartslagmeter uitschakelen.

Persoonlijk vind ik de polshartslagmeter tijdens het fietsen minder accuraat dan via een HR-band.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

We beginnen de Wahoo stilletjes aan onder de knie te krijgen. 2daagse gereden afgelopen weekend. Ik had de GPS track via RidewithGPS op de Elemnt gezet. Als ik de route had opgeladen zag ik de lijn met de pijltjes, maar kreeg ik geen afslagbegeleiding. De ledjes gingen wel rood knipperen als ik van de route was. Is dit normaal? Krijg je enkel begeleiding met Komoot?

Kan ik met de Elemnt ook een track volgen? Ik had de indruk dat ik de rit enkel kon zien als ik de route startte...

Andere vraag. Kan je de schaal van de hoogte profielen aanpassen? Nu zie je het relief wel, maar het is me niet duidelijk hoeveel adstand er is per vakje. Ook zou het interessant zin om het volledige hoogte profiel te kunnen zien van de opgevoerde rit.
Met de zoom knop voeg je velden toe en kan je de zichtbaarheid verbeteren door minder velden te selecteren, maar de schaal verandert niet.

Batterijduur is voldoende. Denk dat je idd met navigeren 10 uur kan halen. Ik had wel de bluetooth van de iPhone uitgezet.

Zwart/wit scherm is zeker geen naddel. zeer heldere aanduiding, maar het pijltje met je locatie mocht voor mijn iets hoger naar het centrum van het scherm staat. Als je veel moet draaien en keren is de route soms helemaal onder je scherm.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

Jemp schreef:We beginnen de Wahoo stilletjes aan onder de knie te krijgen. 2daagse gereden afgelopen weekend. Ik had de GPS track via RidewithGPS op de Elemnt gezet. Als ik de route had opgeladen zag ik de lijn met de pijltjes, maar kreeg ik geen afslagbegeleiding. De ledjes gingen wel rood knipperen als ik van de route was. Is dit normaal? Krijg je enkel begeleiding met Komoot?
Met de 'gratis' rwgps heb je inderdaad geen afslagbegeleiding, maar daar is een workaround voor (zie eerste pagina). Komoot zou wel afslagbegeleiding weergeven, maar heb ik zelf nog niet uitgetest.
Jemp schreef: Kan ik met de Elemnt ook een track volgen? Ik had de indruk dat ik de rit enkel kon zien als ik de route startte...
Edit: ja dus (zie hieronder)
Laatst gewijzigd door RigolleM op wo 19 sep 2018 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

Ok. Gelezen.

Heb je ook een idee op mijn andere vraag ivm het hoogteprofiel?

Iemand ervaring met routes maken met Strava Routes?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door _anonymus_ »

Jemp schreef:We beginnen de Wahoo stilletjes aan onder de knie te krijgen. 2daagse gereden afgelopen weekend. Ik had de GPS track via RidewithGPS op de Elemnt gezet. Als ik de route had opgeladen zag ik de lijn met de pijltjes, maar kreeg ik geen afslagbegeleiding. De ledjes gingen wel rood knipperen als ik van de route was. Is dit normaal? Krijg je enkel begeleiding met Komoot?

Kan ik met de Elemnt ook een track volgen? Ik had de indruk dat ik de rit enkel kon zien als ik de route startte...

Andere vraag. Kan je de schaal van de hoogte profielen aanpassen? Nu zie je het relief wel, maar het is me niet duidelijk hoeveel adstand er is per vakje. Ook zou het interessant zin om het volledige hoogte profiel te kunnen zien van de opgevoerde rit.
Met de zoom knop voeg je velden toe en kan je de zichtbaarheid verbeteren door minder velden te selecteren, maar de schaal verandert niet.

Batterijduur is voldoende. Denk dat je idd met navigeren 10 uur kan halen. Ik had wel de bluetooth van de iPhone uitgezet.

Zwart/wit scherm is zeker geen naddel. zeer heldere aanduiding, maar het pijltje met je locatie mocht voor mijn iets hoger naar het centrum van het scherm staat. Als je veel moet draaien en keren is de route soms helemaal onder je scherm.
Met Komoot krijg je effectief afslagbegeleiding.

Je kan ook gewoon een track volgen. Uploaden naar de app op je gsm, wanneer je de gps dan opstart en deze wifi heeft synct hij en staat de track in je lijst met routes.
Bij het volgen van een track zie je ook gewoon de pijltjes die je dan moet volgen. Als je van de track af gaat, piept het toestel even. Als je er weer op komt krijg je ook een piepje ter bevestiging.
Grote verbetering bij het volgen van een track sinds ik de Wahoo het eerst gebruikte: enkel het eerstvolgende stuk van een tweetal kilometer is weergegeven met de pijltjes. Toen ik de Wahoo net had, was dat vervelend, want als je van de track af ging en meer dan twee kilometer wou afsnijden, zag je niet meer waar je weer op de track kon komen. Nu wordt de hele track weergegeven als een donkergrijze lijn en het stuk vlak voor je met de pijltjes, wat het veel makkelijker maakt om hier en daar af te wijken van de track en er wat verder weer op in te pikken.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Kan je met de wahoo ook gaan wandelen/hiken?

Morgen staat er een pittige wandeltocht in de ardennen op het programma.
Niet dat ik hem echt nodig heb maar om bijv bij aankomst de km's en hm's te bekijken is het wel interessant...
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door _anonymus_ »

Niet aan te raden, zoals ik vorige week schreef:
_anonymus_ schreef:
De Wahoo is duidelijk primair ontwikkeld als fietscomputer/gps voor de racefiets. Hij werkt zeker ook goed off-road (ik navigeer er nu al anderhalf jaar mee en op vlak van navigatie nog nooit in de problemen gekomen, ook niet in de bossen), maar heeft wel wat problemen met het accuraat registreren van trage snelheden.
Ik merk dit ook heel duidelijk bij wandelingen: vroeger registreerde ik wandelingen op vakantie met mijn Edge 705 en dat ging goed. Vorig jaar heb ik dit in de Ligurische Alpen ook geprobeerd met de Wahoo, en afgelegde afstand en hoogtemeters waren veel te weinig. Het toestel is gewoon niet ontwikkeld met dit soort gebruik in gedachten, denk ik.
Plaats reactie