Wahoo Fitness Elemnt

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
janvangastel
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 23 jun 2017 08:35

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door janvangastel »

Welke speedsensor gebruik je?
Wahoo.
Dat is toch allemaal nog al een gedoe
Nou, gedoe...Kost een uurtje werk ja, maar dan heb je ook zekerheid.
Probleem is dan dat ik niet altijd met dezelfde druk in de banden rijd en dat beïnvloed de snelheid/afstand ook
Dat valt mee, reken maar na. Met twee mm meer of minder bandendruk (2 mm meer of minder minder wieldiameter) op een fiets met 29 inch wielen scheelt je op 20 kilometer ~54 meter meer of minder aan afstand. Nauwkeurig krijg je het niet. Ik denk niet dat er sensors zijn die automatisch zo goed rekenen dat ze met dat soort dingen rekening houden.
janvangastel
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 23 jun 2017 08:35

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door janvangastel »

Ik vond dit op internet: "All the auto-calibrate methods for wheel sensors (not just Wahoo) use algorithms based on gps data. But since the object of a sensor is to avoid gps errors, in my view it's best to calibrate properly by measuring the circumference accurately (easily done with chalk marks and measuring 2-3 revolutions, preferably sitting on the bike). Wheel size and circumference tables are also unreliable because they don't take into account tyre size/type/inflation".
Dit zou kunnen verklaren waarom - bij mij - in de automatic stand, de door de sensor aangegeven snelheid/afstand aardig overeenkwam met mijn door de GPS bepaalde snelheid/afstand, zelfs beter dan de afstand/snelheid zoals die nu wordt bepaald met gegevens op grond van mijn eerder genoemde metingen. En kennelijk is de wahoo niet de enige die deze methode gebruikt in de automatic stand.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Ik ga me er morgen es mee bezighouden...

Vandaag een vast toerke gedaan. Normaal 45 a 46km. Al wel 20x gereden. Nu kwam ik thuis met 42km...
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Na wat research op op het www ben ik er vrij zeker van dat een speedsensor op auto niet nauwkeurig is. Allesinds niet zoals een zelf opgemeten wielomtrek dus ik geef janvangastel gelijk.

Ik ben 3 topics tegengekomen op andere fora waar niemand de sensor op auto heeft staan of het advies geeft om de sensor niet op auto te zetten.
Er zit imo logica in de verklaring...

Een gps met speedsensor op auto gerbuikt gegevens van de gps om de snelheid/afstand te bepalen. De sensor moet dus constant opnieuw calibreren ifv ontvangst om de juiste data weer te geven. Kan toch nooit altijd juist zijn?

Iemand zei: wat is het nut van een sensor op auto?

Toch waar? Is net hetzelfde als zonder sensor rijden, alleen uw snelheid wordt stabieler weergegeven.

Als het ong juist moet zijn is het natuurlijk altijd makkelijk om op auto te rijden. Wisselen van fiets, banden, druk enz is geen probleem...
Ik ga terug naar de methode die ik vroeger altijd gebruikte en ga wielomtrekken meten:)
apex600
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 15:48

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door apex600 »

ik heb de wahoo roam pas en heb nog geen aparte sensor (alleen de harslag sensor)

Ik merk dat de gps snelheid veel varieert. Ik neem aan dat de afstand die je aflegt in bos dan ook niet juist is moeilijk detecteerbaar door de gps en helemala niet klopt.

Ik hoop dat de sensoren het probleem op zijn minst verbeteren?
Ik twijfel tussen de speedsensor apart te kopen en die gecombineerde Blue sc.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

Met een snelheidssensor gaat inderdaad het probleem in het bos verdwijnen qua snelheidweergave.

Er zijn combo's snelheid- en cadanssensor of afzonderlijk. Cadans is minder interessant op MTB.

Ook heb je de keuze tussen ANT+ en/of bluetooth combinaties.
Wahoo ondersteunt beide protocollen, wil je een 2de toestel gebruiken, bv. Strava via smartphone dan kies je best voor één met ook BT. Sommige smartphones zoals Samsung ondersteunen het ANT+ protocol. Apple iPhone bv. niet.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door spaghetti_2 »

Nog mensen die al twee weken problemen hebben met synchroniseren? Zowel van activiteiten als van routes, ongeacht het platform (strava, dropbox, trainingpeaks, ...). Heb al alles geprobeerd. Wifi resetten, app resetten, etc. Synchronisatie via wifi lukt nooit meer, via de app + bluetooth wel maar zéér moeizaam. Bv 10-15 min uploaden voor een rit van minder dan 2h.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Christ D. »

Geen problemen hier met de Roam , uploaden is enkele seconden gebeurt.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

spaghetti_2 schreef:Nog mensen die al twee weken problemen hebben met synchroniseren? Zowel van activiteiten als van routes, ongeacht het platform (strava, dropbox, trainingpeaks, ...). Heb al alles geprobeerd. Wifi resetten, app resetten, etc. Synchronisatie via wifi lukt nooit meer, via de app + bluetooth wel maar zéér moeizaam. Bv 10-15 min uploaden voor een rit van minder dan 2h.
Ja ik had dat ook... uiteindelijk lukte het wel door te blijven opnieuw proberen... Ik heb de indruk dat er bij Wahoo iets fouts aan het lopen is. Eerst de live tracking die niet meer werkte en ondertussen ook de synchronisatie van/naar verschillende platformen. Live tracking is ondertussen opgelost, nog geen bevestiging van gebruikers gelezen, maar zal wel zo zijn.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Christ D. »

Live tracking gebruik ik niet. Maar net vanuit Komoot mijn track vlotjes op de Wahoo gezet.
Plaats reactie