Wahoo Fitness Elemnt

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

De Wahoo Fitness Elemnt verdient een eigen pagina, i.p.v. versnipperingen in andere topics (o.a. Garmin Edge 520/820)

Wahoo Fitness Elemnt
Afbeelding
Wahoo Fitness Elemnt Bolt
Afbeelding

Info: DC Rainmaker in-depth review Wahoo Elemnt Bolt

Wahoo Fitness Elemnt Roam
Afbeelding

Info: DC Rainmaker in-depth review Wahoo Elemnt Roam

Graag alle info en vragen hier te posten.
Laatst gewijzigd door RigolleM op vr 23 aug 2019 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

Een gemis op de Wahoo Elemnt zijn de richtingaanwijzingen wanneer je een track wilt rijden, m.a.w. wanneer er een bocht is dat je een melding krijgt links/rechts.
Als je bv. een exporteerde TCX bestand bv. via Dropbox op de Elemnt (Bolt) plaatst, krijg je geen TBT navigatie.

Ik gebruikte dit vaak met mijn Garmin Edge 800, als ik op de weg rij, mijn pagina staat meestal op mijn ritgegevens (snelheid, gem. snelheid, hartslag, gem. hartslag, et.) en niet op een pagina met de route.

Er is een oplossing maar die is betalend, via RideWithGPS, hieronder ga ik beschrijven hoe dit 'gratis' mogelijk wordt via een tussenstap (Javawa RTWtool).

Eerst en vooral moet je dus een track hebben, welke je kan exporteren uit bv. Strava, GPSies.com, RouteYou.com, etc. of zelf kunt aanmaken (online/offline).
Ik ga ervan uit dat je uw track hebt opgeslagen in een GPX bestand.

Zorg dat je Javawa RTWtool geïnstalleerd is.

Javawa RTWtool:

- open bestand: selecteer uw GPX bestand
- Uitvoeren naar: Koersen
- zet vinkje bij Track Koerspunten toevoegen
- ga naar Instellingen (mijn voorkeuren - staat u vrij om die aan te passen)
- bij richtingaanwijzingen: waarschuwen voor bocht op: 0 meter
- waarschuwen bij 50 graden
- (snelheid maakt niet veel uit, zelf ingesteld op 28 km/h)
- vinkjes aan bij: gebruik tijden uit track, gebruik richtingaanwijzing uit routes, gebruik korte aanwijzingen
- bij WAYPOINTS, waarschuwingsafstand 250 mtr
- overige zoals het al automatisch ingesteld is.
- Converteer de rit naar .tcx bestand

Nu heb je een .tcx bestand met koerspunten.

Wanneer je deze rit nu importeert in RideWithGPS heb je links van de pagina een cuesheet met richtingaanwijzingen. Wanneer deze dan op de Elemnt inlaad zal je dus richtingaanwijzingen krijgen op het toestel.

Het is dus 1x de Javawa tool instellen, gpx inlezen en converteren, TCX uploaden in RWGPS en klaar.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door spaghetti_2 »

Handige truc, goed om te weten! Als je zelf een route maakt dan kan je deze best in de gratis versie van RWGPS doen, en dan heb je normaal gezien meteen een cue sheet en dus TBT navigatie. Het is enkel om voor een reeds bestaande route een cue sheet aan te maken dat je de betalende versie nodig hebt (zo heb ik het toch begrepen).
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

spaghetti_2 schreef:Handige truc, goed om te weten! Als je zelf een route maakt dan kan je deze best in de gratis versie van RWGPS doen, en dan heb je normaal gezien meteen een cue sheet en dus TBT navigatie. Het is enkel om voor een reeds bestaande route een cue sheet aan te maken dat je de betalende versie nodig hebt (zo heb ik het toch begrepen).
Klopt, dit is als je een track hebt niet gemaakt in RWGPS en je dus een cue sheet wilt.
Ik las op verschillende fora dat er bikers waren die een complete route opnieuw aanmaakte in RWGPS enkel en alleen om een cue sheet te hebben :roll:
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Supertip!! Thanks...

Ik heb de aanwijzingen nog niet echt gemist maat het kan zeker handig zijn
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Heb men eerste probleempje met men Bolt.

Als ik een wielmaat op maat ingeef(dus geen maat die in de tabel staat) en ik bevestig, dan verspringt hij altijd terug naar een wielmaat in de tabel.

Als ik een maat ingeef(2,234) en ik bevestig niet maar ga gewoon terug, zou die dan blijven staan?
Wanneer ik terug kies wielmaat veranderen, staat er weer een standaard wielmaat.

Als ik een wielmaat uit de tabel kies en bevestig, dan terug en dan weer verander wielmaat, blijft deze wel staan.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Free_ltd »

Ik vermoed dat hij uw wielmaat aanpast aan uw gps berekeningen. Bij de garmin edge is dat ook zo.

Normaal moet ge zelfs geen wielmaat ingeven en gaat hij aan de hand van de snelheid dat hij registreerd via gps signaal, uw wielmaat bepalen.

Tenzij dit voor een wahoo anders is
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

Free_ltd schreef:Ik vermoed dat hij uw wielmaat aanpast aan uw gps berekeningen. Bij de garmin edge is dat ook zo.

Normaal moet ge zelfs geen wielmaat ingeven en gaat hij aan de hand van de snelheid dat hij registreerd via gps signaal, uw wielmaat bepalen.

Tenzij dit voor een wahoo anders is
Neen, is hetzelfde imho... ik had dit weekend de correcte snelheid op mijn Bolt a.d.h.v. automatische wielmaatbepaling.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Headshot »

De sensoren laten het precies wat afweten, de hartslagmeter bleef gisteren regelmatig vast hangen op een bepaalde waarde om dan na lange tijd te verspringen om dan de nieuwe waarde weer enige tijd vast te houden. Ben voluit de muur van Huy opgereden aan hs133. De verbinding was thans goed, 3 van de 4 blokjes.

Ook de cadanssensor is niet constant, die verspringt van 95 naar 60rpm en dan weer terug naar 90 terwijl ik toch constant trap, dit had ik bij de Garmin sensor nooit.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Dus de wielmaat op automatisch instellen?

Het rare is dat het vroeger wel lukte om zelf een wielmaat in te stellen...
Plaats reactie