Wahoo Fitness Elemnt

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

kevx schreef:Kan je met de wahoo ook gaan wandelen/hiken?

Morgen staat er een pittige wandeltocht in de ardennen op het programma.
Niet dat ik hem echt nodig heb maar om bijv bij aankomst de km's en hm's te bekijken is het wel interessant...
Er zijn hier een legio aan apps voor beschikbaar, zelfs Komoot kan je hiervoor gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door kevx »

Oke, ik weet genoeg dan:)
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

Beetje via een omweg, maar hier een mogelijkheid om rondritten te maken en via Elemnt na te rijden (onder voorbehoud, moet het nog in de praktijk testen).

Surf naar http://www.routeloops.com Op deze site kan je eenvoudig vanaf je huidige locatie een route laten berekenen (via settings kan je de richting aangeven en dergelijke).

Route ergens opslaan en uploaden naar RidewithGPS (ik vermoed dat Komoot ook zou werken).

Elemnt synchroniseren en rijden.

Als je zelf een route moet uittekenen is het soms moeilijk om net dat aantal kilometers te hebben wat je wilt en beginnen prutsen aan de track is meestal geen oplossing. Met deze site dus geen probleem (al is de berekende route meestal een stuk langer dan je opgeeft, dus niet overdrjiven). Jammer dat de weergave van de hoogte enkel voor de US is.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Christ D. »

Efkes terug inpikken op het stoppen van de Elemnt bij stapstukken.
Ik heb dat getest en bij mij stopte hij netjes bij stilstand en begon terug te "lopen" toen ik stapte.
Bij inzoomen nadien op Strava zag ik zelfs dat ik rondgestapt had aan een terras om een vrij plaatske te zoeken :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Christ D. »

Héél interessant. Bedankt.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

Christ D. schreef:
Héél interessant. Bedankt.
Wel oppassen. Als ik de gemaakte route naar Komoot upload, zie ik dat er af en toe ook off road tussen zit. Met een koersfiets is dat niet altijd even aangenaam.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

We beginnen de Wahoo een beetje onder de knie te krijgen. Ondertussen een rit via GPS nagereden off road en on road.
Off road via Ridewith GPS en on road via Komoot.

Of road:
Ridewith GPS geeft geen TBT aan wat off road eerder een voordeel is dan een nadeel. Wel krijg je een melding als je van de route bent (of hij onvoldoende signaal krijgt).

On road:
Rit gemaakt via Komoot en dus TBT weergave en, in vergelijking met Garmin, klopt deze ook!! :-D Ook de weergave met de leds om aan te geven als het rechtdoor (leds op zijkan) links of rechts (leds op bovenkant) is, zijn erg handig. Echter bij een splitsing krijgen ik ledjes bovenaan die van binnen naar buiten gaan. Iemand een idee van de betekenis? En ook melding als je van de route af bent.

Algemeen:
Zwart/wit scherm met route met de pijltjes is goed zichtbaar. Zoom via de knoppen is gemakkeljiker dan bij Garmin.
TBT navigatie werkt goed waardoor je het scherm op de gegevensvelden kan laten staan, maar symbolen op het scherm zijn eerder klein en de straatnaam aanduiding is in theorie interessant, maar tijdens het rijden niet leesbaar. Dus beter niet weergeven en grotere symbolen (hier zijn de leds een echte meerwaarde). Symbool bij rotondes is een ramp. Cirkeltje met een klein cijfertje erin is onleesbaar. Als er een rotonde aankomt, beter naar de navigatiepagina gaan. Gelukkig is scrollen met de drukknoppen veel simpeler dan met de Garmin touchscreen.
Scherm met hoogteprofielen kan duideljker (iets meer contrast tussen gereden en te rijden zou beter zijn) maar is doenbaar. Echter, jammer dan je niet kan zoomen op de afstand. Er is ook geen aanduiding die aangeeft hoeveel meter een vakje is (zou 500 meter zijn). Het kan interessant zijn om te zien waar je je op het parkoers bevindt en ziet welke klims er nog aankomen tot het einde.
De afstanden komen meestal een beetje achter, maar eens je dat een beetje gewoon bent is dit niet echt storend.

Batterijduur zal tussen de 8 en 10 uur zitten en maakt weinig uit wat er aanstaat.
Garmin is meestal genereuzer met de hoogtemeters.... :lol: zelfs met speedsensor.
Deze speedsensor werkt goed en heeft ook als voordeel dan je de hellingsgraad kan zien bij zwak GPS signaal (bv. in het bos)

Eigenlijk al bij al content. Het toestel heeft zijn gebreken, maar dat heeft de (duurdere) Garmin eveneens.
Om routes na te rijden zou ik voor off road ze eerder via RdiewithGPS upload en voor op de weg via Komoot.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door RigolleM »

@Jemp: tof dat je dit met ons wilde delen =D>

Inderdaad de Elemnt heeft hier en daar wat gebreken, zeker als je van een Garmin komt, ben je bepaalde zaken gewoon. Anderzijds mis ik Garmin totaal niet. De Elemnt is een zeer compleet toestel voor een respectabele prijs!
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door Jemp »

RigolleM schreef:@Jemp: tof dat je dit met ons wilde delen =D>

Inderdaad de Elemnt heeft hier en daar wat gebreken, zeker als je van een Garmin komt, ben je bepaalde zaken gewoon. Anderzijds mis ik Garmin totaal niet. De Elemnt is een zeer compleet toestel voor een respectabele prijs!
Zoals, je zegt, in het begin is het hier en daar aanpassen, maar zoals ik ook schreef, de Garmin is zeker ook niet zonder fouten! Ik denk dat als je diverse punten zou een waardering geven zou de totaalscore dicht bij elkaar liggen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Wahoo Fitness Elemnt

Bericht door _anonymus_ »

Ik dacht dat de leds die van twee kanten van buiten naar binnen komen willen zeggen dat je rechtdoor moet bij het volgende kruispunt?

Qua hoogtemeters vind ik de Elemnt net wel preciezer dan mijn Garmin (is op gevoel natuurlijk). Ik zie ze meestal (naar mijn gevoel) mooi mee optellen met hoe ik het zelf ook aanvoel.
Mijn Garmin (Edge 705) had ook veel meer last met de hoogtemeters bij mistig of regenachtig weer dan de Elemnt, die heb ik nog niet zien falen in die omstandigheden.

Na anderhalf jaar heb ik mijn Garmin eigenlijk ook (bijna) nog niet gemist.

Er is eigenlijk maar één moment waarop dat wel is gebeurd: eens een gps-route gereden waarbij je de grote lus had + allerlei extra optielussen en shortcuts (elk waren dan aangeleverd als een aparte track). Bij mijn Edge zette ik al deze tracks in verschillende kleuren op mijn kaart, zodat ik steeds kon zien waar ik een extra lus kon rijden of kon afsnijden.
Dat kan dus niet met de Elemnt: deze kan maar één track tegelijk weergeven.
Plaats reactie