Garmin basecamp

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin basecamp

Bericht door Free_ltd »

Probleem bij mij is al om er aan uit te geraken :lol:

Bij Mapsource destijds was elke file een route. Nu zit ge met die verzamelingen en smijt hij alles door mekaar. Om zot van te worden. Zal maar eens beginnen met wat filmpjes te bekijken. Ofwel eens een cursus volgen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Garmin basecamp

Bericht door Beny »

Werkbalk kaartproduct zichtbaar maken waar je uit de eerste twee kunt kiezen

Misschien toch cursus volgen :-)
Maandag 20 augustus bij Waypoint te Heusden-Zolder
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin basecamp

Bericht door Free_ltd »

Heb al zitten kijken, maar ga dan in Leuven gaan.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Garmin basecamp

Bericht door Beny »

Free_ltd schreef:Heb al zitten kijken, maar ga dan in Leuven gaan.
De volgende in Kessel-Lo is op 10 september
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin basecamp

Bericht door RigolleM »

Ik wil niet tegen Beny zijne winkel sjotten, maar om een track/spoor aan te passen heb je toch geen Bascecamp nodig.
Ikzelf vind Basecamp een draak van een programma, daarom gebruik ik voor kleine aanpassingen aan een track/spoor nog altijd Mapsource.
Ik ken de voordelen van Basecamp, maar voor een leek (zoals Free_ltd - sorry :-)), is BC geen eenvoudig programma om in te stappen, terwijl MS dit wel is.
MS kan je nog altijd downloaden via deze link, en als er al BC om uw PC staat (ivm kaarten) dan start het programma probleemloos op.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Garmin basecamp

Bericht door Beny »

RigolleM schreef:Ik wil niet tegen Beny zijne winkel sjotten, maar om een track/spoor aan te passen heb je toch geen Bascecamp nodig.
Ikzelf vind Basecamp een draak van een programma, daarom gebruik ik voor kleine aanpassingen aan een track/spoor nog altijd Mapsource.
Ik ken de voordelen van Basecamp, maar voor een leek (zoals Free_ltd - sorry :-)), is BC geen eenvoudig programma om in te stappen, terwijl MS dit wel is.
MS kan je nog altijd downloaden via deze link, en als er al BC om uw PC staat (ivm kaarten) dan start het programma probleemloos op.
Klopt inderdaad dat Basecamp een uitgebreid programma is, en er zijn nog vele andere tools waarmee het kan

Maar als men op termijn frequent wilt bezig blijven met tekenen/aanpassen van tochten, dan is de basecamp leercurve doorlopen één van de betere opties
Probleem is dikwijls dat als mensen beginnen in Mapsource dat ze na een tijdje stoten op problemen of beperkingen waardoor frustratie toeneemt en ze door de bomen het bos niet meer zien en/of afhaken

In Basecamp zijn alle tools aanwezig om te tekenen (Wat niet zo is in Mapsource), bijhouden van uw tochten in een gestructureerde lijst (waardoor zeer snel een nieuw project tot stand komt) (Wat Mapsource niet heeft), en juiste communicatie in beide richtingen met alle Garmin gps toestellen (Waar Mapsource steken laat vallen)
Bijkomend kan men een tocht snel tekenen aan de hand van een route met de directe mogelijkheid om deze te converteren in een track/spoor/koers (Wat Mapsource niet kan)

Dan kan een avondje les van drie en half uur soelaas brengen waarbij bijkomend gestart wordt met theorie omtrent gps, waypoints, routes, tracks/sporen/koersen, kaartdatum/grid, en vele tips en tricks om het op het terrein makkelijker te maken :wink:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin basecamp

Bericht door RigolleM »

Het nut van zo'n cursus hoef je voor mij niet te verdedigen. Als starter met eender welk type Garmin GPS (fiets of moto) kan ik het alleen maar aanbevelen, maar voor iemand die een rit van het net plukt en wil inpikken op de track, is het aanbevelen van BC niet de meest eenvoudige oplossing.
Beny schreef:In Basecamp zijn alle tools aanwezig om te tekenen (Wat niet zo is in Mapsource), bijhouden van uw tochten in een gestructureerde lijst (waardoor zeer snel een nieuw project tot stand komt) (Wat Mapsource niet heeft), en juiste communicatie in beide richtingen met alle Garmin gps toestellen (Waar Mapsource steken laat vallen)
Bijkomend kan men een tocht snel tekenen aan de hand van een route met de directe mogelijkheid om deze te converteren in een track/spoor/koers (Wat Mapsource niet kan)
Welke tools om te tekenen mis ik om een track aan te passen in MS? Ik kan knippen, trackpoints toevoegen en/of wissen, samenvoegen tracks,... Benieuwd :-)
Het bijhouden is wel een leuke feature, maar ik hou alles bij in Dropbox, mooi in afzonderlijke mapjes. Zelfs tracks die ik nooit aangepast heb, maar die ik van het net geplukt heb, om die ooit eens te rijden, staan mooi gecatalogeerd in mijn mapstructuur. Heb ook alle GPX'en van toertochten van 2008/2009 welke werden bijhouden in een database (kraksontracks), om die allemaal in Basecamp te catalogeren... pft... Onlangs overgestapt naar een Wahoo Bolt en ja hoor... Dropbox is toegankelijk vanaf mijn Wahoo companion app, zonder dat ik een PC nodig heb. 8)
Voor communicatie met mijn Garmins gebruikte ik JaVaWa RTWtool. Is voor mij de enige tool die viapunten kan toevoegen voor afslagbegeleiding (links/rechts in bochten).
Met de Bolt gebruik ik ook deze tool om die viapunten toe te voegen, en heb ik een cuesheet met al mijn afslagen.
En ik moet bekennen dat ik BC gebruik voor route <-> track... :-"
Beny schreef:Dan kan een avondje les van drie en half uur soelaas brengen waarbij bijkomend gestart wordt met theorie omtrent gps, waypoints, routes, tracks/sporen/koersen, kaartdatum/grid, en vele tips en tricks om het op het terrein makkelijker te maken :wink:
Zou een verplichting moet zijn als men voor de eerste keer een Garmin GPS toestel koopt, dan zouden we minder dezelfde vragen moeten beantwoorden op dit forum :-D
Laatst gewijzigd door RigolleM op ma 13 aug 2018 10:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin basecamp

Bericht door Free_ltd »

Beny schreef:
Free_ltd schreef:Heb al zitten kijken, maar ga dan in Leuven gaan.
De volgende in Kessel-Lo is op 10 september
Heb het thuis nog open staan op de mac en ga van het weekend eens zien welke datum ik ga gaan. Gisteren al wat tutorials bekeken :lol: Eigenlijk wel erg dat ik van 2008 al ne Zumo heb en hier en daar wat routes heb gemaakt in Mapsource, maar dat Basecamp me niet erg ligt :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin basecamp

Bericht door Free_ltd »

Beny schreef:
RigolleM schreef:Ik wil niet tegen Beny zijne winkel sjotten, maar om een track/spoor aan te passen heb je toch geen Bascecamp nodig.
Ikzelf vind Basecamp een draak van een programma, daarom gebruik ik voor kleine aanpassingen aan een track/spoor nog altijd Mapsource.
Ik ken de voordelen van Basecamp, maar voor een leek (zoals Free_ltd - sorry :-)), is BC geen eenvoudig programma om in te stappen, terwijl MS dit wel is.
MS kan je nog altijd downloaden via deze link, en als er al BC om uw PC staat (ivm kaarten) dan start het programma probleemloos op.
Klopt inderdaad dat Basecamp een uitgebreid programma is, en er zijn nog vele andere tools waarmee het kan

Maar als men op termijn frequent wilt bezig blijven met tekenen/aanpassen van tochten, dan is de basecamp leercurve doorlopen één van de betere opties
Probleem is dikwijls dat als mensen beginnen in Mapsource dat ze na een tijdje stoten op problemen of beperkingen waardoor frustratie toeneemt en ze door de bomen het bos niet meer zien en/of afhaken

In Basecamp zijn alle tools aanwezig om te tekenen (Wat niet zo is in Mapsource), bijhouden van uw tochten in een gestructureerde lijst (waardoor zeer snel een nieuw project tot stand komt) (Wat Mapsource niet heeft), en juiste communicatie in beide richtingen met alle Garmin gps toestellen (Waar Mapsource steken laat vallen)
Bijkomend kan men een tocht snel tekenen aan de hand van een route met de directe mogelijkheid om deze te converteren in een track/spoor/koers (Wat Mapsource niet kan)

Dan kan een avondje les van drie en half uur soelaas brengen waarbij bijkomend gestart wordt met theorie omtrent gps, waypoints, routes, tracks/sporen/koersen, kaartdatum/grid, en vele tips en tricks om het op het terrein makkelijker te maken :wink:
Dat van die handige lijst volg ik niet niet hoor. Ik Mapsource kon ik gewoon een file openen of een nieuwe maken. In BC enkel 'nieuwe lijst'. Maar ik wil die oude ritten daar nergens in hebben staan. Vreselijk. Daar kunnen ze toch wel wat beter in zijn.

Nu, de route die ik wilde aanpassen, lukt me niet :lol: Denk dat het een track is waarbij ze lukraak naast de route wat via punten hebben geplaatst. Kan die punten gewoon verwijderen, maar de rest krijg ik niet aangepast. Dus dacht deze gisteren even over te tekenen, maar het was al laat en dus dit weekend een nieuwe poging wagen.

Die cursussen is met eigen laptop zeker? Want heb geen eigen laptop. Maar normaal gezien ga ik het wel op mijne laptop van het werk krijgen. Thuis staat het op mijne Mac en de laptop is Windows. Ik veronderstel dat BC voor beiden identiek is? (is niet met alle programma's zo, vandaar de vraag)
Plaats reactie