Garmin basecamp

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Garmin basecamp

Bericht door janssis werner »

Hallo. Basecamp heb ik al lang erop staan. Maar hier krijg ik kop nog staart van . Straks met de garmin edge op de pc kreeg een klein vakje met Google earth waar je dan stukje per stukje kon zien en laag inzoomen ging ook niet goed. Op de gpsies site kan ik punten in het veld plaatsen(plantage, holle wegen of grasvelden) en krijgt dit een naam en vinden we het terug op de pc. Alleen krijgen we niks op het toestel. Kan ook lijnen trekken maar deze gaan niet op onbekende paden. Er staat ook iets van max 150punten daar zat ik straks over. Dan maar eens getest met 15 punten rond ons huis en ging ook niet. Als je lomp bent is het soms toch moeilijk. Ik mag dat zelf zeggen niet.

Grtjs.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Garmin basecamp

Bericht door Dickie »

Ik zou eerst een topokaart downloaden op uw PC.

Bvb Opemtbmap. (openmtbmap.org-->openmtbMap download-->in oranje balk 'openmtbmap'-->Kies uit de lijst bvb 'openmtbmap Belgium--> kies download map en donate of doneer later---> klik bestand opslaan en vervolgens uitvoeren.)

De manier waarop wordt in een tutorial goed uitgelegd zodat je al voorbereid bent als er een scherm ivm instellingen of keuzes opengaat.
https://openmtbmap.org/tutorials/install/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je op voltooien hebt geklikt (pc misschien best eerst weer afsluiten en opstarten) kan je basecamp openen.

Op het tabje 'kaarten' klikken: In het uitvalmenu boven de 'wereldkaart' ga je de titel van je net gedownloade kaart zien.
Als je die aanvinkt kan je beginnen aan de volgende stap :wink: (inzoomen, spoor tekenen,...)
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Garmin basecamp

Bericht door janssis werner »

Allemaal ne dikke merci. We hebben het gevonden bij de gpsies site. Het werkt nu wel met lijnen te trekken. Alleen was er iets niet uif gevinkt . Ga dat ook nog eens bekijken op Garmin bascamp en dan zien we wel. Morgen eens een rit maken en de collega's verrassen voor zondag.

Grtjs.
Gebruikersavatar
MrGr3en
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 sep 2017 09:35

Re: Garmin basecamp

Bericht door MrGr3en »

Hey Janssis,

Super dat je er iets aan hebt!

Ik heb Basecamp ook snel opgegeven, ik vond het totaal niet intuïtief.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Garmin basecamp

Bericht door janssis werner »

Ga dit zeker ook een proberen sta voor alles open. Maar kan nu al zeker een rit voor zondag voorbereiden. Dan maar hopen dat ze de weg terug naar huis vinden. Maar nogmaals bedankt voor de hulp.

Grtjs.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Garmin basecamp

Bericht door TaurineR »

Basecamp is een beetje vechten (=zoeken) in het begin.
Als je dat weet is het een prachtig programma, ik gebruik het voor alle ritten.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Garmin basecamp

Bericht door Beny »

Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Garmin basecamp

Bericht door janssis werner »

Hallo. Ze hebben vandaag hun eerste rit gedaan die ik heb klaargemaakt . Waren weer in nopjes mooi en zwaar genoeg met weer wat nieuws .
Op deze kaarten kun je toch wel nieuwe stukken vinden die je anders niet vindt. Alleen nog een probleem en dat is mijne pc die soms moeilijk doet . De andere hun voorstellen eens bekeken en dit is ook wel mooi maar daar is mijn verstand iets te klein voor. Nogmaals allemaal bedankt voor mij hier bij te helpen.

Grtjs.
serre
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: di 25 mei 2004 16:53
Rijdt met: delta V1000 & Attitude

Re: Garmin basecamp

Bericht door serre »

Wat wil je precies plannen een Track of een Route?
Een track is een soort kruimelspoor met heel veel punten zodat de afstand tussen de punten klein is (soms minde dan 0,5 meter) zodat je zelfs de kleine bochten ziet (hoewel dat nooit nodig is want er ligt dikwijls maar één pad. Tracks activeer je op je toestel en rij je na. er zijn geen aanwijzingen of je nu naar links, rechts of rechtdoor moet: je kijkt naar de track op je toestel en je ziet of je rechtdoor moet of afslagen. Het toestel zal ook niet automatisch inzoemen bij een afslag of uitzoemen na een afslag.

Een route werkt ongeveer zoals een route op je auto gps die de GPS berekend heeft. Om de route te bepalen laat je het programma zelf de weg kiezen tussen twee punten. Als je gewoon het begin en eindpunt aangeeft met een verschil van bijvoorbeeld 30 km zal het programma nooit de weg keizen die jij wil, want er zijn teveel alternatieven ne jij wil liefts de bospaden en single tracks volgen. Idem als je een lus wil rijden: hoe kan Basecamp nu weten of je rechts- of linksom wil? Je geeft dus eerst een startpunt, dan een volgend punt en je kijkt welke route basecamp selecteert. Is dat ok geef je een volgend punt aan en zo ga je door tot je klaar bent. Als je een kaart hebt met hoogte lijnen kan je nu onmiddelijk ook het hoogte profiel bekijken. Als je de route nu installeert op je toestel zal je route aanwijzingen geven. je kan de route ook converteren naar een track en de track volgen (bij conversie naar een track gaat wel het hoogte profiel verloren, vreemd dat Garmin hier nog niks heft op gevonden bijvoorbeeld linear interpoleren tussen de hoogte van twee route punten.

Je moet wel eerst een routeerbare kaart installeren, bijvoorbeeld deze : https://openmtbmap.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel met het juiste activiteits profiel (mountain biking of walking) zodat hij de kortste weg tussen de twee punten neemt en niet de verharde wegen.

Dit werkt heel goed voor outdoor GPS toestellen (etrex, Colorado, Oregon, 6x serie). ik heb één keer zo een fiets gps geleend en dat nooit meer. Telkens je twee meter verkeerd reed begon die gans de route te herbereken zoal een auto gps
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Garmin basecamp

Bericht door Beny »

Serre, dat laatste kun je vermijden door de afslagbegeleiding uit te schakelen
Plaats reactie