Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
sonny_g
Mountainbiker
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 01 feb 2010 11:18
Rijdt met: nijlen

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door sonny_g »

Toch voor Wahoo Bolt gegaan,

+ batterij is top
+ routes maken super easy
+ duidelijk scherm ( beter dan ik vooraf dacht ) ik dacht mijn kleurenscherm te missen maar tot hiertoe mis ik
dit zeker niet !
+ simpel in te stellen maar toch veel mogelijkheden
+ werkt snel
+ zie er wel goed uit op de fiets
+ synchroniseren met strava of dergelijke gaat vlotjes
+ geen touchscreen, knoppen zijn beter
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

Zopas de Bolt besteld met cadans- en snelheidssensor.
De eerste malen dat ik ga rijden gaat de Edge 800 nog ff mee, zal dan onmiddellijk het verschil zien tussen met en zonder sensoren, want ik ga maar één van beiden koppelen met de sensoren. De volgende keer koppel ik het ander toestel met de sensoren en dan zullen we eens gaan vergelijken.

Ik ga sowieso verschillen hebben, maar ben benieuwd of het zo uitgesproken is als hetgeen hierboven staat.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

sonny_g schreef:Toch voor Wahoo Bolt gegaan,

+ batterij is top
+ routes maken super easy
+ duidelijk scherm ( beter dan ik vooraf dacht ) ik dacht mijn kleurenscherm te missen maar tot hiertoe mis ik
dit zeker niet !
+ simpel in te stellen maar toch veel mogelijkheden
+ werkt snel
+ zie er wel goed uit op de fiets
+ synchroniseren met strava of dergelijke gaat vlotjes
+ geen touchscreen, knoppen zijn beter
Ik heb nooit getwijfeld om een Edge 520/820 aan te schaffen, enkel de Edge 1030 was de enige kanshebber, maar met een prijs van € 539 (no bundle) moest ik niet lang twijfelen.

Mijn motivatie om voor de Wahoo te gaan is dat ik na 10 jaar Garmin eens iets anders wou. Ik ben niet getrouwd met Garmin, maar ik ben er ook van overtuigd dat het gras niet groener is dan de overkant. Wat hierboven opgelijst staat daar had ik bij Garmin nu niet echt een probleem mee.
Gebruikersavatar
sonny_g
Mountainbiker
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 01 feb 2010 11:18
Rijdt met: nijlen

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door sonny_g »

RigolleM schreef:
sonny_g schreef:Toch voor Wahoo Bolt gegaan,

+ batterij is top
+ routes maken super easy
+ duidelijk scherm ( beter dan ik vooraf dacht ) ik dacht mijn kleurenscherm te missen maar tot hiertoe mis ik
dit zeker niet !
+ simpel in te stellen maar toch veel mogelijkheden
+ werkt snel
+ zie er wel goed uit op de fiets
+ synchroniseren met strava of dergelijke gaat vlotjes
+ geen touchscreen, knoppen zijn beter
Ik heb nooit getwijfeld om een Edge 520/820 aan te schaffen, enkel de Edge 1030 was de enige kanshebber, maar met een prijs van € 539 (no bundle) moest ik niet lang twijfelen.

Mijn motivatie om voor de Wahoo te gaan is dat ik na 10 jaar Garmin eens iets anders wou. Ik ben niet getrouwd met Garmin, maar ik ben er ook van overtuigd dat het gras niet groener is dan de overkant. Wat hierboven opgelijst staat daar had ik bij Garmin nu niet echt een probleem mee.
ik maakte ook geen vergelijk t.o.v een Garmin ( omdat mijn laaste garmin een edge 705 was ) dus dat valt niet meer te vergelijken. Ik zeg alleen maar dat ik er minder had van verwacht maar dat het uiteindelijk wel een leuk en vlot werkend toestel is.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

sonny_g schreef:ik maakte ook geen vergelijk t.o.v een Garmin ( omdat mijn laaste garmin een edge 705 was ) dus dat valt niet meer te vergelijken. Ik zeg alleen maar dat ik er minder had van verwacht maar dat het uiteindelijk wel een leuk en vlot werkend toestel is.
Topic noemt Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820 :-)

Ik heb genoeg reviews gelezen om er zeker van te zijn dat de Bolt een goede keuze is, maar ik ben er ook zeker van dat ik op zaken ga botsen die bij Garmin vanzelfsprekend waren. We zullen zien...
Gebruikersavatar
sonny_g
Mountainbiker
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 01 feb 2010 11:18
Rijdt met: nijlen

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door sonny_g »

RigolleM schreef:
sonny_g schreef:ik maakte ook geen vergelijk t.o.v een Garmin ( omdat mijn laaste garmin een edge 705 was ) dus dat valt niet meer te vergelijken. Ik zeg alleen maar dat ik er minder had van verwacht maar dat het uiteindelijk wel een leuk en vlot werkend toestel is.
Topic noemt Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820 :-)

Ik heb genoeg reviews gelezen om er zeker van te zijn dat de Bolt een goede keuze is, maar ik ben er ook zeker van dat ik op zaken ga botsen die bij Garmin vanzelfsprekend waren. We zullen zien...
excuses, maar ik had geen budget voor ze beide te kopen :-)
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Headshot »

Bij mij kon de elemnt de cadanssensor niet meer vinden, mss de batterij eens vervangen... Die batterijen die meegeleverd worden zijn precies niks waard, die in de tickr heb ik ook direct moeten vervangen...
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

janvangastel schreef:
De omstandigheden, ook al lijken die het wel, zijn niet hetzelfde: zelfde spoor, accelleraties, pauzes, etc.
Als je voor een experiment op de weg rijdt en naast elkaar blijft fietsen denk ik dat de omstandigheden aardig gelijk zijn. Maar in het veld zal dat inderdaad onbetrouwbaar zijn.
Vandaag dus met 2 GPS toestellen gereden, ééntje gekoppeld aan een snelheidssensor en ééntje niet. Ritje was +/- 50km over een vlakke weg. Resultaat: beiden gelijk qua afstand en qua gemiddelde snelheid, zoals ik het ook had verwacht =D>
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door spaghetti_2 »

Wat betreft het vergelijken van afstanden en gemiddelde snelheden, toch enkele kanttekeningen:

- Een minder goed gps ontvangst resulteert niet per se in een andere afstand of gemiddelde snelheid. Je gps logt locatie-punten, gekoppeld aan een tijdstip. Indien je eventjes een minder goed ontvangst hebt, dan gaan enkele van deze punten afwijken wat locatie betreft voor een bepaald tijdstip. Indien je door een bosdreef rijdt, dan hangen afstand en gemiddelde snelheid zo goed als volledig van begin en eindpunt af, en niet van alle data-punten ertussen. Die zijn enkel van belang om je actuele snelheid te berekenen, vandaar dat op dat vlak een snelheidssensor correcter is dan een gps signaal. Een uitzondering zijn natuurlijk singletracks die draaien en keren. Daarbij is het wel mogelijk dat bochtjes er uitgeknipt worden door een minder accuraat gps signaal, waardoor afstand en gemiddelde snelheid lager zullen zijn.

- Strava werkt bv enkel met je gps gegevens en niet met je sensor gegevens. Ook al rij je met een snelheidssensor, de activiteit die je nadien te zien krijgt is deze gebaseerd op je gps-log.

M.a.w. : een snelheidssensor is vooral nuttig wanneer je actuele snelheid in het bos zeer belangrijk vindt, of wanneer je op de indoor trainer afstand wilt loggen.

Ter zijde: ik ben onlangs overgestapt van een Edge 520 naar een Wahoo Bolt en ik ben zeer tevreden. Met de edge 520 was niets mis, maar na 2j intensief gebruik was de batterij grotendeels opgebruikt. Het voordeel van de 520 vond ik wel de mogelijkheid om verschillende fietsprofielen in te stellen: op de mtb wil ik soms andere datavelden zien dan op de wegfiets.
Gunther1234
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 15 okt 2017 17:32

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Gunther1234 »

Ik heb een 820 gehad. Is vervangen geweest onder garantie en heb deze onmiddellijk verkocht. Nu reeds paar maanden tevreden wahoo gebruiker. Geen gesukkel meer met touchscreen en toestel waarvan de verwerkingssnelheid een eeuwigheid kan duren bij bepaalde taken.

G.
Plaats reactie