Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Free_ltd »

viperteam schreef:Ik zou voor de Edge 820 gaan ,als je aan het fietsen bent moet je toch niets veranderen aan het touchscreen , en je hebt geen smartphone nodig dat is altijd beter .(mijn mening natuurlijk ) :-D

Dat is ook mijn mening. Net voordat ik de 820 kocht, had een maat van mij die Wahoo gekocht. Desondanks hij geen vergelijk heeft, is hij er wel heel lovend over. Maar toen we vorig jaar eens 82km op de race gingen doen in de Oostkantons, kwam hij wel tot de conclusie dat die Wahoo zijne iPhone compleet leeg had getrokken. Ondertussen weet ik niet of hij daar al een oplossing voor heeft. Wss gewoon wat instellingen.

Ik ben zelf gene liefhebber van Garmin in het algemeen, maar dat is al een lijdensweg die van 2006 bezig is met de aankoop van een eerste Zumo voor op de motor :lol:

Maar in deze zou ik gewoon weer opnieuw voor de 820 kiezen. Gebruik hem nu al van november en enorm tevreden van. Ik had voorheen de 510 en ook tevreden van.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door _anonymus_ »

Dat leegtrekken van de telefoon is relatief.
Eigenlijk moet je telefoon enkel via de app verbonden zijn als je Live Track aan hebt staan. Dit is een functie waarmee mensen je van thuis uit kunnen volgen.
Voor de Live Segments moet je NIET verbonden zijn met de app, in tegenstelling tot wat ik hier lees. Segmenten die je wil opnemen in Live Segments vink je aan in Strava als favoriet. Bij de volgende sync van gegevens worden je hudige PR's op deze segmenten én de locatie van deze segmenten automatisch opgeslagen op je toestel. Ook zonder dat je verbonden bent met de app geeft de Elemnt aan dat je een bepaald segment nadert, en na het voltooien van het segment weet je direct of je al dan niet een nieuwe PR hebt.
Ik heb in het begin ook gemerkt dat de app op de achtergrond laten lopen terwijl je aan het fietsen bent veel vraagt van de batterij. Ik laat de app dus nooit open staan op de achtergrond. Wil ik onderweg de track die ik aan het rijden ben beter bekijken of wil ik de route herberekenen, open ik even de app, stuur ik indien nodig nieuwe gegevens naar de gps en sluit ik de app weer.
Gebruikersavatar
Klimduif
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 aug 2010 08:48

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Klimduif »

Klopt het dat ik er een wielsensor bij moet nemen bij de Wahoo, om de snelheid correct te meten ? Ik vroeg om uitleg over de Wahoo in de winkel, en verkoper beweerde dat ik de sensor best ook kocht. Heb nog niet beslist, maar is dit een verkoopspraatje, of correcte info ?
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Kulgan »

Voor buiten te rijden is dit zeker niet nodig! Ik heb geen abnormale snelheidwaarden op mijn wahoo.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Free_ltd »

Sensor is bij garmin idem zo.
Heb al gemerkt in dichte bebossing dat satteliet wel eens weg valt en dan vangt de sensor dat op.
Gebruikersavatar
Klimduif
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 aug 2010 08:48

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Klimduif »

Dat had ik ook inderdaad zo gelezen, maar verkoper liet anders verstaan. Dat ik dit zeker nodig had voor een correcte snelheid.
Slecht verkoopspraatje [-X Soit, er zijn winkels genoeg.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Free_ltd »

Bij Garmin zijn de sensoren de bundle versie. Dat is incl hatslagsensor, snelheidssensor en cadanssensor.

Ik vind alle 3 de sensoren handig.
janvangastel
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 23 jun 2017 08:35

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door janvangastel »

Dat had ik ook inderdaad zo gelezen, maar verkoper liet anders verstaan. Dat ik dit zeker nodig had voor een correcte snelheid.
Slecht verkoopspraatje [-X Soit, er zijn winkels genoeg.
Het is wel bekend toch dat GPS niet de beste manier is om snelheid accuraat weer te geven bij fietsen, zeker niet onder alle omstandigheden. Op internet zijn artikelen zat te vinden die dat ook verklaren. Ik heb zelf van twee GPS toestellen - van mij en van mijn zoon - de snelheid vergeleken met twee verschillende sensoren. In beide gevallen was de uiteindelijke gemiddelde snelheid meer dan 0.5 km per uur (bij een van de twee zelfs 0.8 km/u) lager met de GPS dan met de sensoren, terwijl de snelheden met beide fietsen over hetzelfde traject, gemeten met sensoren precies gelijk was.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

janvangastel schreef: Het is wel bekend toch dat GPS niet de beste manier is om snelheid accuraat weer te geven bij fietsen, zeker niet onder alle omstandigheden. Op internet zijn artikelen zat te vinden die dat ook verklaren. Ik heb zelf van twee GPS toestellen - van mij en van mijn zoon - de snelheid vergeleken met twee verschillende sensoren. In beide gevallen was de uiteindelijke gemiddelde snelheid meer dan 0.5 km per uur (bij een van de twee zelfs 0.8 km/u) lager met de GPS dan met de sensoren, terwijl de snelheden met beide fietsen over hetzelfde traject, gemeten met sensoren precies gelijk was.
Enige manier om dit correct te meten is op één fiets. De omstandigheden, ook al lijken die het wel, zijn niet hetzelfde: zelfde spoor, accelleraties, pauzes, etc.
Ik rij sinds 2008 met Garmin zonder sensors op mijn MTB, ooit eentje gemonteerd in het Polar tijdperk (pre 2008) maar die was na een modderritje kapot geschuurd.
Op mijn koersvlo staat er wel ééntje maar dat is meer voor de cadansmeting (sensor met snelheid/cadans in één).
Nog een gegeven: op de MTB interesseert de gemiddelde snelheid mij geen bal, ik fiets recreatief en geniet van omgeving en natuur. Wijkt de gemiddelde snelheid af tov anderen, lig ik daar niet wakker van, integendeel. Als ik mijn statistiek wil vergelijken dan vergelijk ik die met mezelf en niet met anderen, dus de afwijking speelt hier dus geen rol.
Als de gemiddelde snelheid en/of afstand voor iemand wel héél belangrijk is dan is zo'n snelheidssensor correcter dan de GPS snelheid.
Ik lees wel dat de Wahoo minder accuraat is dan de Garmin, dus in dat geval zal het interessanter zijn voor een Wahoo dan een Garmin.
janvangastel
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 23 jun 2017 08:35

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door janvangastel »

De omstandigheden, ook al lijken die het wel, zijn niet hetzelfde: zelfde spoor, accelleraties, pauzes, etc.
Als je voor een experiment op de weg rijdt en naast elkaar blijft fietsen denk ik dat de omstandigheden aardig gelijk zijn. Maar in het veld zal dat inderdaad onbetrouwbaar zijn.
Plaats reactie