Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Headshot »

Ik merk ook soms dat de wahoo soms de weg kwijt is op sommige off-road stukken waar het te volgen pad niet op de kaart staat.

Ik neem toch aan dat de pijltjes lijn gewoon te volgen is, ook al staat er niks op de kaart...
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Headshot »

Gisteren iets meer dan 4u gereden en batterij is 30procent gezakt met de telefoon verbonden en alle sensoren actief. Wel zonder navigatie en schermverlichting uit (totaal niet nodig bij de elemnt)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

W_H schreef:wahoo:
+ Duidelijk scherm, goed contrast => OK
+ te volgen track duidelijk => OK
+ sensoren makkelijk te koppelen => is bij Garmin Edge ook niet een probleem
+ makkelijk in te stellen met de app. => leercurve bij een Garmin Edge ligt hoger
+ live tracking werkt zonder probleem => is bij Garmin Edge ook niet een probleem
+ auto sync met Strava andere ingestelde diensten => is bij Garmin Edge ook niet een probleem, en ik lees dat Wahoo geen mogelijkheid meer biedt om te syncen naar Garmin Connect.

- niet alle off-road paden zijn opgenomen => OSM beperkingen
- GPS ontvangst soms minder dan een echte outdoor GPS => dat lees ik veel te vaak op verschillende fora en in combinatie met de OSM beperkingen is dit geen volwaardig alternatief voor een Garmin Edge 820/1030, wanneer je totaal afhankelijk bent van GPS signaal en kaartmateriaal

Een extra minpunt is dat je altijd uw smartphone nodig hebt om iets aan te passen op de Wahoo Elemnt, en dat is niet altijd handig...
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

Headshot schreef:Gisteren iets meer dan 4u gereden en batterij is 30procent gezakt met de telefoon verbonden en alle sensoren actief. Wel zonder navigatie en schermverlichting uit (totaal niet nodig bij de elemnt)
30% op 4 u valt zeer goed mee, en hoe zat het op de smartphone qua verbruik?
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Kulgan »

Headshot schreef:ik krijg mijn elemnt niet op mijn desktop.
Als ik hem insteek op pc gebeurt er niets, heb al andere usb poort geprobeert zonder resultaat

iemand tips?

gr
Waarom zou je de Wahoo Elemnt op je desktop willen? Ik dacht dat alles via smartphone ging.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door madskatingcow »

Afgelopen zondag hebben we 65km singletrack gereden : 3 Garmin's, 1 Wahoo ELEMNT Bolt. Op plaatsen waar er lussen gereden werden die elkaar kruisten was het wel handig dat de Wahoo een kruimelspoor met pijltjes weergeeft voor de te volgen richting waar de Edge toestellen (520 / 1000) gewoon een volle lijn tonen en het gokken is. Ik weet niet of breadcrumb navigation bij onze Edge toestellen ingeschakeld kan worden, tenzij turn bij turn. Dit lijkt me eerder lastig bij het mountainbiken op singletracks.

Wat wel opviel was dat de Bolt bij een afslag regelmatig te laat signaal gaf, wanneer je er net voorbij bent. Terzelfdertijd zat de Garmin Edge er steeds recht op. Misschien heeft het met de ontvangst te maken van de Bolt in dichtbegroeid gebied?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

madskatingcow schreef:Wat wel opviel was dat de Bolt bij een afslag regelmatig te laat signaal gaf, wanneer je er net voorbij bent. Terzelfdertijd zat de Garmin Edge er steeds recht op. Misschien heeft het met de ontvangst te maken van de Bolt in dichtbegroeid gebied?
Ik ben pro-Wahoo (lees: en niet anti-Garmin) omdat ze snel reageren op feedback van hun gebruikers. Brengen regelmatig nieuwe updates uit, en niet zoals Garmin enkel bugfixes en 1 of 2 x / jaar wat nieuwe features. De Elemnt (Bolt) bij lancering en vandaag is een totaal ander product geworden.

Maar als ze de GPS-fix niet in orde krijgen vrees ik dat ze voor de MTB-scene nog niet klaar zijn.

Neemt niet weg dat ik geen interesse heb, zal wellicht de eerste maanden toch meer op de baan rijden dan in het bos...
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Headshot »

Ivm te laat reageren,
Omdat deze kaart zo duidelijk is en altijd aanstaat zie je wel op voorhand al welke weg je in moet, als het op de kaart staat tenminste.

Bij de Garmin vond ik de kaart heel onduidelijkheid en stond ze dus altijd af, als er dan een splitsing was van 2 wegen die heel dicht tegen elkaar liggen was het soms gokken...
Maar de tests in het bos zullen dit uitwijzen

Smartphone batterij was op 4u toch wel een 40 a 50 procent gezakt, moet er wel bij zeggen dat mijn telefoon al 6 jaar oud is... En zou eigenlijk niet weten waarom je de telefoon onderweg nodig hebt, als de route gestart is kan je toch verder, uw schermen ga je toch niet onderweg aanpassen...

Ik wil de elemnt met de desktop verbinden om tracks over te zetten...
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Headshot »

Als je Strava live segmenten wil rijden moet de smartphone natuurlijk wel altijd verbonden zijn...
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

Headshot schreef:Smartphone batterij was op 4u toch wel een 40 a 50 procent gezakt, moet er wel bij zeggen dat mijn telefoon al 6 jaar oud is... En zou eigenlijk niet weten waarom je de telefoon onderweg nodig hebt, als de route gestart is kan je toch verder, uw schermen ga je toch niet onderweg aanpassen...
Wat als je moet afwijken van de route? Snel eens zien op de kaart hoe je het obstakel kunt vermijden. Ben al vaak begonnen aan een route en dan halverwege ergens willen stoppen om iets te eten en/of drinken. Ligt niet onmiddellijk op de route iets interessants, wijk je dus wat af en dan wil je terugkeren naar de oorspronkelijke route. Zullen nog legio aan voorbeelden zijn, waar je afhankelijk bent van kaartmateriaal en GPS nauwkeurigheid.

Toegeven dat deze gevallen uitzonderlijk zijn... maar toch... :-)

6 jaar oude smartphone is geen referentie inderdaad. Benieuwd hoe dit is bij een recenter toestel.
Plaats reactie