Garmin edge 1000 explore

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Garmin edge 1000 explore

Bericht door luc gs »

Hallo mountainbikers,
Mijn zoon heeft zich hogergenoemd toestel aangeschaft en ik heb dit gisteren eens kunnen uitproberen.
Ik wenste eens een rondrit te maken van ongeveer 25 km met de mountainbike,dus de bedoeling was toch tamelijk veel veldwegels en paadjes te rijden.Dan in het menu onder 'koers maken' naar 'instellingen' en de routemodus 'mountainbike' ingesteld.
De instelling verloopt zeer vlot,alles gemonteerd op de fiets en weg...
Ondanks het feit dat er veel veldwegen in de omgeving zijn,stuurt de gps mij via drukke steenweg ...het gevolg van mijn rit van 25 km is dat ik ongeveer 5 km veldwegen heb gehad en de rest langs de weg.Toch wel een enorme ontgoocheling!!!Verder stonden bij de instelling te vermijden "doorgaande snelwegen" en "tolwegen".Tenzij ik andere instellingen over het hoofd heb gezien,maar dat denk ik niet.
Heb hierover een mail gestuurd naar Garmin en ben benieuwd naar hun antwoord !?

Ik was zinnens mij dit toestel aan te schaffen,maar ga bij mijn Etrex 30 blijven.Hier teken ik een route uit in Mapsource (of Basecamp) met de topografische kaart, en verkrijg op die manier alle mogelijke veldwegen.Enige nadeel dat het scherm veel kleiner is,wat lomper en zwaarder (is eigenlijk een wandel-gps) en dat ik minder gegevens op het scherm zie terwijl ik aan het rijden ben.Ik volg dan wel een 'track' en géén 'koers' zoals bij de Edge.

Heeft iemand hier betere ervaring mee?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin edge 1000 explore

Bericht door Free_ltd »

Mapsource? Da's nostalgie :-)
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Re: Garmin edge 1000 explore

Bericht door luc gs »

OKE,mapsource of basecamp...dat doet hier niets terzake !
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: Garmin edge 1000 explore

Bericht door Stokke »

Je kan eens proberen met een andere kaart in het toestel

Namelijk je toestel moet van ergens de info krijgen
Weet ook niet precies hoe deze Edge met de info omgaat

Maar om een vb te geven

Ik gebruik mijn Oregon 650 in combo met de Topo BeLux Pro
Indien ik mijn activiteitsprofiel op Mountainbike zet

Gaat deze indien ik een route laat berekenen
Zoveel mogelijk stukken gebruiken van de gekende Bloso route's die in het geheugen van de kaart zitten

Je kan eens proberen met bv de Openmtb en openfiets kaarten die gratis zijn
Zo kan je eens vergelijken wat best voor je is

Maar het blijft toch het gemakkelijkst om een al gereden track (koers) na te rijden die je van de gekende site's download
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Garmin edge 1000 explore

Bericht door TaurineR »

Je kan toch in je Basecamp de gewenste route uittekenen, en deze in de Edge laden, en dan rijden..
(Net zoals je het nu doet).
En de Edge zal dit perfect doen!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin edge 1000 explore

Bericht door Free_ltd »

TaurineR schreef:Je kan toch in je Basecamp de gewenste route uittekenen, en deze in de Edge laden, en dan rijden..
(Net zoals je het nu doet).
En de Edge zal dit perfect doen!
Ik vermoed dat de TS de functie wilde gebruiken waarin ge het aantal km ingeeft dat ge wenst te doen en de edge dan automatisch een schitterende route maakt zonder gebruik te maken van MS of BC en dus zelfs niet aan een computer hangt.

Als ge dan toch gebruik moet maken van MS of BC, dan ziet de Ts er niet het nut van in om het toestel daarvoor aan te afschaffen omdat zijn oud toestel dit ook kan.

Zo heb ik het toch begrepen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Garmin edge 1000 explore

Bericht door _anonymus_ »

Die 'Surprise Me'-functie, zoals ze oorspronkelijk bij Mio heette en nu ook door Garmin is overgenomen, hangt waarschijnlijk veel af van de kaart die je hebt geïnstalleerd staan.
Je gps moet natuurlijk wel de off-road wegjes in je buurt kennen om je er overheen te kunnen sturen.

Ik heb een Edge 705 met de Topo Belux kaart erop geïnstalleerd. Als ik hierop van punt A naar punt B navigeer en ik laat onverharde wegen toe, wordt er toch wel veel off-road gebruikt. Je blijft natuurlijk gebonden aan de kwaliteit van je kaart: die Topo Belux is gebaseerd op topo-kaarten uit '89, dus je komt af en toe paden tegen die niet meer bestaan, of net nieuwe paden die niet op de kaart staan.

Recente track downloaden en narijden is eigenlijk nog steeds het gemakkelijkste, vind ik.
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Re: Garmin edge 1000 explore

Bericht door luc gs »

ik heb ondertussen antwoord gekregen van Garmin...en de modus "mountainbike" neemt af en toe eens een veldweg of single-track.dus je moet niet denken dat je met deze modus bijv. 70% off-road gaat rijden.Meer ondersteuning wordt niet gegeven door Garmin met deze modus.Wat wel relatief goed lukt is als je de modus "voetganger" instelt,dan heb je veel off-road.

En het is nog altijd veel gemakkelijker (zoals Anonymus schrijft),zelf je routes maken op de computer,met als enige nadeel dat er op de kaart van Topo Benelux veel weggetjes er NIET opstaan of ondertussen verdwenen zijn.
Bestaan er daarom geen recentere kaarten?
Plaats reactie