De juiste GPS kopen

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
NetWave
Mountainbiker
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 08 mei 2009 22:03
Rijdt met: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door NetWave »

RigolleM schreef:Een track is een reeks trackpunten (kruimels) na mekaar, waar de GPS niks te berekenen heeft. De GPS volgt gewoon de ene trackpoint na de andere en wijkt hiervan niet af.
Een route berekent de weg tussen bv. waypoint A en B, aan de hand van bepaalde parameters (routeringsinstellingen).
Een GPX kan één of meerdere routes en/of tracks bevatten.
Is dat zo? Even zwaar of-topic (sorry, assea!) maar hier wil ik het fijne toch van weten...

Voor het berekenen van een route heb je dus kaartmateriaal nodig, correct? Kan je een GPX met een route op je Garmin gooien of moet je dat via Basecamp doen zodat ie een route kan omzetten naar een track? En wat als een waypoint op jouw kaartmateriaal niet op een straat/weg valt?

Heb je een link naar een GPX met daarin een route? Ik zou graag de XML van de GPX eens bekijken om het verschil te zien met wat er 'normaal' in staat (trkpt-nodes).
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door RigolleM »

NetWave schreef:Voor het berekenen van een route heb je dus kaartmateriaal nodig, correct?
Klopt je hebt inderdaad een routeerbare kaart nodig. Voor een track heb je in principe geen kaart nodig op de GPS, maar als achtergrond kan dit bij twijfelgeval (meerdere wegen naar links bv.) handig zijn.
NetWave schreef:Kan je een GPX met een route op je Garmin gooien of moet je dat via Basecamp doen zodat ie een route kan omzetten naar een track?
Ik heb nog nooit een route op mijn Edge geplaatst, zet die altijd om naar een track. Waarom? Omdat ik soms gewoon de track op de kaart toon en geen gebruik maak van koersfunctie. Ik vermoed, maar ik kan het niet bevestigen, dat hij er wel een koers van maakt.
Je kan een route omzetten naar een track in Basecamp.
NetWave schreef:En wat als een waypoint op jouw kaartmateriaal niet op een straat/weg valt?
Zal hij perfect een route naar die waypoint aanmaken, met een rechte lijn naar de waypoint vanaf de dichtsbijzijnde weg.
NetWave schreef: Heb je een link naar een GPX met daarin een route? Ik zou graag de XML van de GPX eens bekijken om het verschil te zien met wat er 'normaal' in staat (trkpt-nodes).
Je kan dit makkelijk zelf maken met Basecamp, twee waypoints plaatsen en daarna een route maken tussen waypoint 1 en 2. Hierna opslaan als 'GPX' en je kan die bekijken met een tekst editor.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door vedet »

ik vind BC echt prima werken, maar ik heb nooit iets anders gekend.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door aresius »

vedet schreef:ik vind BC echt prima werken, maar ik heb nooit iets anders gekend.
de "oude" mapsource was 10 miljard keer beter, basecamp heeft een iets andere manier van werken,
Ik kan nog steeds aparte stukken (tracks, waypoints) overzetten naar de GPS, die synchroniseert alles dat in zich in Basecamp bevindt.

maarja vroeger was alles beter :-D 8-[ :lol: :lol:
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door BertG »

aresius schreef:
vedet schreef:ik vind BC echt prima werken, maar ik heb nooit iets anders gekend.
de "oude" mapsource was 10 miljard keer beter, basecamp heeft een iets andere manier van werken,
Ik kan nog steeds aparte stukken (tracks, waypoints) overzetten naar de GPS, die synchroniseert alles dat in zich in Basecamp bevindt.

maarja vroeger was alles beter :-D 8-[ :lol: :lol:

Ik werk ook liever met mapsource, nooit fan geworden van BC. Kan je hier en daar nog wel vinden op het www.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door RigolleM »

BertG schreef:
aresius schreef:
vedet schreef:ik vind BC echt prima werken, maar ik heb nooit iets anders gekend.
de "oude" mapsource was 10 miljard keer beter, basecamp heeft een iets andere manier van werken,
Ik kan nog steeds aparte stukken (tracks, waypoints) overzetten naar de GPS, die synchroniseert alles dat in zich in Basecamp bevindt.

maarja vroeger was alles beter :-D 8-[ :lol: :lol:

Ik werk ook liever met mapsource, nooit fan geworden van BC. Kan je hier en daar nog wel vinden op het www.
Sterker nog je kan die gewoon nog op de website van Garmin downloaden: http://www8.garmin.com/support/download ... jsp?id=209" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door BertG »

RigolleM schreef: Sterker nog je kan die gewoon nog op de website van Garmin downloaden: http://www8.garmin.com/support/download ... jsp?id=209" onclick="window.open(this.href);return false;

Yess, maar is dat een stand-alone versie (of hoe noemt zoiets):
WARNING: This software will not work unless you already own a MapSource product.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door RigolleM »

Op een PC zonder Garmin kaarten, installeerde ik eerst Training Center (bevat een basis kaart) en daarna Mapsource en zou je daarna Mapsource kunnen openen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door Beny »

aresius schreef:
vedet schreef:ik vind BC echt prima werken, maar ik heb nooit iets anders gekend.
de "oude" mapsource was 10 miljard keer beter, basecamp heeft een iets andere manier van werken,
Ik kan nog steeds aparte stukken (tracks, waypoints) overzetten naar de GPS, die synchroniseert alles dat in zich in Basecamp bevindt.
In BC kan je toch heel simpel aparte stukken selectief verslepen naar het toestel
Werk prima

Voor het aanmaken en bewerken van wp, routes en tracks, is BC toch veel gebruiksvriendelijker
Wat kan Mapsource niet: route converteren naar track, punten verplaatsen, punten gommen, punten tussenin toevogen

En het feit dat je zelf een mappenstructuur kunt aanmaken in BC vind ik top waardoor je selectief kunt vergelijken, zoeken in de mappen en direct een duplicaat kunt maken om in een andere lijst daar op verder te borduren

Natuurlijk een beetje investeren in het leren werken met BC
Gebruikersavatar
assea
Mountainbiker
Berichten: 128
Lid geworden op: di 09 aug 2016 21:11
Rijdt met: Cannondale F29 - carbon 4

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door assea »

yes, het is me gelukt, geweldig !! Thanks bikers zonder jullie hulp was het niet mogelijk !!
Plaats reactie