De juiste GPS kopen

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
NetWave
Mountainbiker
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 08 mei 2009 22:03
Rijdt met: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door NetWave »

Beny schreef:Natuurlijk een beetje investeren in het leren werken met BC
Hier wringt het schoentje, denk ik.

Het werkt voor mij helemaal niet intuïtief, en dan heb ik nogal snel een 'screw it!' mentaliteit... :oops:
Gebruikersavatar
NetWave
Mountainbiker
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 08 mei 2009 22:03
Rijdt met: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door NetWave »

assea schreef:yes, het is me gelukt, geweldig !! Thanks bikers zonder jullie hulp was het niet mogelijk !!
=D>
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door vedet »

NetWave schreef:
Beny schreef:Natuurlijk een beetje investeren in het leren werken met BC
Hier wringt het schoentje, denk ik.

Het werkt voor mij helemaal niet intuïtief, en dan heb ik nogal snel een 'screw it!' mentaliteit... :oops:
Als grafisch vormgever werk ik met photoshop, illustrator, etc.
Dan is het een stuk makkelijker
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door KrisMaes76 »

NetWave schreef:Ik gebruik nooit Basecamp voor GPX-en op mijn Garmin te zetten, wat een draak van een programma.

Soit. Een GPX is dus een collectie van punten die samen een route vormen. Er zijn diverse sites waar je die kan afhalen.

Bloso routes kan je bijvoorbeeld hier vinden:
http://www.bloso.be/sportpromotie/Natuu ... pview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan de kaart gebruiken om in een bepaalde regio te zoeken. Rechts staat een lijst. Bij 'download' kan je 'GPX' kiezen.

Een andere populaire site is GPSies:
http://www.gpsies.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staan ook wandelingen, dus pas op wat je gaat narijden.

De GPX bewaar je ergens op je PC. Maakt niet uit waar.

Dan sluit je je Garmin 820 met de USB kabel aan op je computer en je wacht even. Je Garmin zal als 'drive' zichtbaar worden. In de map 'Garmin' staat een map 'NewFiles'. Daarin copier je je GPX.

Daarna mag je je Garmin loskoppelen en je zal zien dat de je GPX nu kan terugvinden onder 'koersen'. Een koers kan je narijden (op diverse manieren).

Gelukt?
Best altijd eerst de gpx file openen in een echte gpx editor alla basecamp of google earth of zo, als je de gpx rechtstreeks op je GPS zet en die file is corrupt, dan kan je gps mogelijks niet meer opstarten of crasht ie als die track wil openen
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door RigolleM »

KrisMaes76 schreef:Best altijd eerst de gpx file openen in een echte gpx editor alla basecamp of google earth of zo, als je de gpx rechtstreeks op je GPS zet en die file is corrupt, dan kan je gps mogelijks niet meer opstarten of crasht ie als die track wil openen
Best is om altijd een GPX (eigenlijk de track) eerst te bekijken in BC/MS, je gaat die toch niet gewoon klakkeloos op je GPS zetten?
Als je een GPX download van een paar zatlappen, ga je veel plezier hebben als ze in elk dorp op zoek gaan naar een caféetje :-D

Altijd controleren naar anomalieën in een track, zoals bv. verloren gereden stukken waar ze rechtsomkeer gemaakt hebben, extra lusjes (zullen we nog eens die helling op rijden, of dat crossparcours eens doen), vergeten op start/stop te duwen (rechte lijn tussen 2 trackpoints bv.), eigenaar van de track die je gedownload hebt rijdt eens langs bij schoonfamilie, of rijdt van thuis naar de start van een TT,...

GPX'en van TT's downloaden en die zomaar narijden is ook al niet zo evident, vaak zitten daar eenmalige stroken in (privé domein of uitzonderlijke toelating van gemeente en/of bos- en natuurbeheer), delen die 's winters wel toegankelijk zijn maar 's zomers overwoekert zijn door struiken, onkruid, organisatie van TT die moeite doet om te snoeien, hoog gras verwijderd, bosjes waar men tijdens een TT een parcour hebben in getekend maar die via GPS moeilijk na te rijden zijn , een doorgang naar een bevoorrading, etc. Je kan die gewoon narijden, maar altijd rekening houden dat je hier en daar eens op een hindernis gaat botsen en dan zal je een beetje moeten improviseren (m.a.w. navigeren) :-)
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door Beny »

En in BC controleer ik ook altijd de track om te zien of het registrerende toestel stond op "vast op weg" (in dat geval wegsmijten)
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door Headshot »

Wel spijtig dat je telkens maar 1 file per keer kan copieren baar de map new files, bij de edge 800
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door BertG »

Headshot schreef:Wel spijtig dat je telkens maar 1 file per keer kan copieren baar de map new files, bij de edge 800
Ja, zeker als je op reis vertrekt en een stuk of 10 tracks op je gps wil zetten :roll: .
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door RigolleM »

BertG schreef:
Headshot schreef:Wel spijtig dat je telkens maar 1 file per keer kan copieren baar de map new files, bij de edge 800
Ja, zeker als je op reis vertrekt en een stuk of 10 tracks op je gps wil zetten :roll: .
Is dit nog steeds zo bij de nieuwe Edge toestellen?
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: De juiste GPS kopen

Bericht door Beny »

RigolleM schreef:
BertG schreef:
Headshot schreef:Wel spijtig dat je telkens maar 1 file per keer kan copieren baar de map new files, bij de edge 800
Ja, zeker als je op reis vertrekt en een stuk of 10 tracks op je gps wil zetten :roll: .
Is dit nog steeds zo bij de nieuwe Edge toestellen?
Neen, dat is enkel bij de 800
Plaats reactie