Garmin Edge 820

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin Edge 820

Bericht door Free_ltd »

Nog een gekke vraag wat me mateloos stoort.
Als ik op de tacx rij, gebruik ik ook de 820 voor de cadans en hartslag. Vermits ik probeer op vetverbranding te fietsen, dien ik in hartslagzone 2 te blijven en dus heb ik buiten de hartslag ook de hartslagzone op het scherm staan voor indoortraining. Leuk, maar nu komt het :lol:

Normaal gaat men uit van 220 - leeftijd en dan is mijn max hartslag 179. Ik weet dat dit theoretisch is en dat ge het eigenlijk zo moeten laten testen, maar voorlopig is die richtlijn wel goed.

Maar mijne Garmin, met al mijn gegevens juist, zet die op 191 en gisteren stond die zelfs op 194bpm.
Ik pas dat dan altijd handmatig aan naar 179bpm en dan loopt het gelijk het moet. Maar de volgende keer of na 2 x staat die weer hoger. Ik heb geen idee hoe dit kan.

Eerst dacht ik dat dit mss met syncen te maken heeft met garmin mobile, maar daar heb ik dat ook al handmatig ingegeven.

Nu dat ik dit hier aan het type ben, vraag ik me af of dit niet altijd terug anders staat als ik zondags ben gaan MTB'en op een ander profiel en die dat dan aanpast of zo? Want daar rij ik me meestal wel eens in de vernieling bij het klimmen.

Iemand een idee?
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Garmin Edge 820

Bericht door chrisper »

Free_ltd schreef:Nog een gekke vraag wat me mateloos stoort.
Als ik op de tacx rij, gebruik ik ook de 820 voor de cadans en hartslag. Vermits ik probeer op vetverbranding te fietsen, dien ik in hartslagzone 2 te blijven en dus heb ik buiten de hartslag ook de hartslagzone op het scherm staan voor indoortraining. Leuk, maar nu komt het :lol:

Normaal gaat men uit van 220 - leeftijd en dan is mijn max hartslag 179. Ik weet dat dit theoretisch is en dat ge het eigenlijk zo moeten laten testen, maar voorlopig is die richtlijn wel goed.

Maar mijne Garmin, met al mijn gegevens juist, zet die op 191 en gisteren stond die zelfs op 194bpm.
Ik pas dat dan altijd handmatig aan naar 179bpm en dan loopt het gelijk het moet. Maar de volgende keer of na 2 x staat die weer hoger. Ik heb geen idee hoe dit kan.

Eerst dacht ik dat dit mss met syncen te maken heeft met garmin mobile, maar daar heb ik dat ook al handmatig ingegeven.

Nu dat ik dit hier aan het type ben, vraag ik me af of dit niet altijd terug anders staat als ik zondags ben gaan MTB'en op een ander profiel en die dat dan aanpast of zo? Want daar rij ik me meestal wel eens in de vernieling bij het klimmen.

Iemand een idee?

heb dit bij mijn edge 1000 ook
zodra je een ritje doet, en je haal een hogere hartslag, past de edge de max hartslag aan naar de maximum gehaalde hartslag
of hier iets aan te doen is weet ik niet
maar is de max hartslag niet het max dat je kunt halen?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin Edge 820

Bericht door Free_ltd »

Ah, dan zal het dat zijn.

Max hartslag wat je kan halen? Hoe kunt ge dat vast stellen? Bij mijn militaire testen destijds moesten we 12min opneen hometrainer die elke minuut zwaarder werd gezet. Eens boven de 200bpm werd ge eraf gehaald omdat het dan kritiek zou zijn.

Maar ge kunt dat laten testen. Maar voor degene die het niet laten testen, neemt men de regel 220 - leeftijd. Vermits ik 41 ben is dat dus 179.

Jammer dat zich dat aanpast, want daardoor worden mijn zones waardeloos.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Garmin Edge 820

Bericht door Beny »

Free_ltd schreef:Ah, dan zal het dat zijn.

Max hartslag wat je kan halen? Hoe kunt ge dat vast stellen? Bij mijn militaire testen destijds moesten we 12min opneen hometrainer die elke minuut zwaarder werd gezet. Eens boven de 200bpm werd ge eraf gehaald omdat het dan kritiek zou zijn.

Maar ge kunt dat laten testen. Maar voor degene die het niet laten testen, neemt men de regel 220 - leeftijd. Vermits ik 41 ben is dat dus 179.

Jammer dat zich dat aanpast, want daardoor worden mijn zones waardeloos.
Als het echt je eigen hoge hartslag was
Is het net goed dat de Edge deze aanpast
Dan bekom je toch nieuwe zones train je zoals het bedoeld is
Algemeen: door hier te schrijven blijkt dat je er toch wel mee bezig bent, dan zou ik toch een sportmedisch onderzoek laten doen ter bepaling max hr en omslagpunt (met nog een hoop andere waarden)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin Edge 820

Bericht door Free_ltd »

Dat onderzoek ben ik idd wel eens van plan om te doen.

Voor mij is het vooral momenteel om op de tacx wat droog te trainen.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Garmin Edge 820

Bericht door Jemp »

Idd, je kan beter op je echte maximale hartslag afgaan dan op een rekensommetje. Dit blijft puur theoretisch.
Als je niet direct een inspanningstest kan doen, kan je ventuelle tijdens een ritje een helling opzoeken die je dan voluit neemt tot je er bijna bij neervalt. Je zal dan dicht bij je maximale hartslag zitten en van daaruit kan je dan je zones bepalen.
Maar, bij voorkeur een inspanningstest laten doen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin Edge 820

Bericht door Free_ltd »

Vorige zondag wat diep gegaan en dus 194bpm gehaald en ben zeker dat ik nog hoger kan. Maar of dat goed is, weet ik niet.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Garmin Edge 820

Bericht door kevx »

Free_ltd schreef:Vorige zondag wat diep gegaan en dus 194bpm gehaald en ben zeker dat ik nog hoger kan. Maar of dat goed is, weet ik niet.
Waarom zou da kwaad kunnen? Ik haal denk ik elke toertocht mijn max hartslag...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Garmin Edge 820

Bericht door Free_ltd »

Maar war is dan de max?
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Garmin Edge 820

Bericht door Jemp »

Gewoon eens als je goed opgewarmd bent tot het uiterste gaan. Daar kan je dan nog 1 of 2 tellen bij doen en dat als max aanhouden.
Plaats reactie