Problemen Garmin Edge touring

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
fabulosity
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 mei 2016 20:49

Problemen Garmin Edge touring

Bericht door fabulosity »

Hallo, hier ben ik weer. :lol: :(
Gisteren dit toestel aangeschaft, Had al snel door dat ik niet snel ging weg zijn met dit ding.
Gisterenavond na wat prutsen paar routes erop gekregen van hier in de buurt.
Vandaag wil ik die testen en stuit op de volgende problemen:
1) Ding gaf aanwijzingen tijdens mijn tochtje, die leken te kloppen (kon dat zien aan de pijltjes die zijn geplaatst in het bos), plotseling zegt die dat ik een U-bocht moet maken, wat ik niet snapte, kon alleen naar links, dus ik draai links. Plotseling de melding "Route berekingsfout" ofzoiets, waarna de route afspringt en gewoon de kaart toont van waar ik reed. Geen aanwijzingen meer of niks. Ook de melding "geen route actief" krijg je te zien als ik ergens op drukte, maar weet niet meer waarop.
Waarom annuleert dat ding automatisch mijn route?

2) Dan maar de gps een route laten voorstellen, keuze uit 3. Gewoon 1tje gepakt. Paar aanwijzingen gehad, toen lange tijd niks meer. Kijk op dat schermpje en jawel hoor, er is weer geen route meer actief.

3) Slaat dat ding ergens op hoever ik heb gereden vandaag in totaal, calorieeën, etc?

4)'k heb ingesteld op mountainbike, maar als die een route voorstelt stuurt die me maar wat graag over asfalt?


Help aub :(
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Problemen Garmin Edge touring

Bericht door Beny »

1) Waarschijnlijk heb je een track (koers) proberen na te rijden met afslagbegeleiding (en niet een route)
Best wat je kan doen is bij de routeopties de afslagbegeleiding uit te schakelen waardoor de track/koers enkel als lijn op uw kaart getoond wordt
Zonder aanwijzingen moet je dan simpelweg zorgen dat je op het lijntje blijft
Zeker voor mountainbiken de beste manier daar je alleen maar afslagbegeleiding kunt krijgen op wegen/paden die op uw kaart staan ,wat bij MTB zeer dikwijls niet het geval is

2) Indien je gebruik maakt van de rondreis functie is het zeer belangrijk dat je "herberekenen" uitschakelt, zoniet stopt de rondreis indien je fout rijdt en stuurt het toestel je per direct naar de finish

3) Ja, in de één van de op voorhand in te stellen reispagina's of in je kaartscherm indien je toestaat dat je daar datavelden wilt zien
Uiteraard per dataveld selecteren welke data je daar wilt zien staan hebben

4) Resultaat van een routeberekening is kaartafhankelijk waarbij elke kaart elke voorkeur op zijn manier interpreteert en waarbij elke voorkeur een mogelijke andere prioriteit krijgt
Hier is het vooral testen welke voorkeuren voor welke kaart u de beste resultaten geeft
Ondanks de voorkeuren en de kaart is het nog steeds het toestel dat de weg bepaalt/berekent
Leuke mountainbike tochten stippel je ofwel zelf uit in basecamp of zijn tracks van jezelf/anderen die je gaat narijden als koers (maar dan wel best zonder afslagbegeleiding ref #1)
fabulosity
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 mei 2016 20:49

Re: Problemen Garmin Edge touring

Bericht door fabulosity »

Beny schreef:1) Waarschijnlijk heb je een track (koers) proberen na te rijden met afslagbegeleiding (en niet een route)
Best wat je kan doen is bij de routeopties de afslagbegeleiding uit te schakelen waardoor de track/koers enkel als lijn op uw kaart getoond wordt
Zonder aanwijzingen moet je dan simpelweg zorgen dat je op het lijntje blijft
Zeker voor mountainbiken de beste manier daar je alleen maar afslagbegeleiding kunt krijgen op wegen/paden die op uw kaart staan ,wat bij MTB zeer dikwijls niet het geval is

2) Indien je gebruik maakt van de rondreis functie is het zeer belangrijk dat je "herberekenen" uitschakelt, zoniet stopt de rondreis indien je fout rijdt en stuurt het toestel je per direct naar de finish

3) Ja, in de één van de op voorhand in te stellen reispagina's of in je kaartscherm indien je toestaat dat je daar datavelden wilt zien
Uiteraard per dataveld selecteren welke data je daar wilt zien staan hebben

4) Resultaat van een routeberekening is kaartafhankelijk waarbij elke kaart elke voorkeur op zijn manier interpreteert en waarbij elke voorkeur een mogelijke andere prioriteit krijgt
Hier is het vooral testen welke voorkeuren voor welke kaart u de beste resultaten geeft
Ondanks de voorkeuren en de kaart is het nog steeds het toestel dat de weg bepaalt/berekent
Leuke mountainbike tochten stippel je ofwel zelf uit in basecamp of zijn tracks van jezelf/anderen die je gaat narijden als koers (maar dan wel best zonder afslagbegeleiding ref #1)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ben gisteren dezelfde toer in het bos nog eens gaan proberen, zonder turn by turn guidance, maar kreeg nog steeds aanwijzingen? Wel geen route berekeningsfout meer gekregen, maar hij zei nog steeds "links af op pad" en van die dingen. Dit ging eventjes vlekkeloos (kon de mtb pijltjes volgen die in het bos staan) totdat ik links moest gaan van de gps en de mtb pijl naar rechts wees. De gps maar gevolgd, was benieuwd waar die me heen ging sturen. Stuurde me totaal verkeerd naar een ander dorp. Kilometers lang kreeg ik geen aanwijzing. Dan gaf die soms nog eens een aanwijzing. Klopte niks van. Teruggedraaid, koers opnieuw gestart, hij vraagt dan om naar het begin van de koers te rijden, dan druk ik ja. Ik wist nog een weg door het bos om daar te geraken, dus ik begin te rijden. Hij wilde steeds dat ik terugdraaide om langs het kanaal te rijden (kortste route). Kilometers lang geen aanwijzing en dan begon die me aanwijzingen in het bos te geven. Stuurde me langs paadjes waar ik nog nooit geweest was en waar kwam ik uit? Terug aan het kanaal natuurlijk, kilometers terug.. Had herberekenen aanstaan, ligt dat daaraan?
Jij had het over een lijntje volgen, maar ik zag geen lijntje? Ik zag enkel de pad waar ik op reed, andere paadjes, het kanaal, het bos,.. en een lichtblauw lijntje, de route die ik achter mij liet.
Turn by turn stond uit, waarom geeft die dan soms nog aanwijzingen?
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Problemen Garmin Edge touring

Bericht door i-Mac »

Welke kaarten staan er op je Edge?
Waar plaats je je routes op de Edge? Dat moet je doen bij "NewFiles". Je Garmin plaatst de rit dan in de juiste map.
Je kan de kleur van je route ook aanpassen.
fabulosity
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 10 mei 2016 20:49

Re: Problemen Garmin Edge touring

Bericht door fabulosity »

i-Mac schreef:Welke kaarten staan er op je Edge?
Waar plaats je je routes op de Edge? Dat moet je doen bij "NewFiles". Je Garmin plaatst de rit dan in de juiste map.
Je kan de kleur van je route ook aanpassen.
Gewoon, de standaard kaarten. Garmin cycle map?
Als ik een route download komt die automatisch bij new files te staan. Na opstart van de gps zet die die automatisch bij koersen.
Waar kan je die kleur aanpassen?

Edit: ik zie net dat ik een grote update van cycle map kan doen, zo'n 6,68 gb? 8-[ Moet ik die doen of maakt niet uit?
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Problemen Garmin Edge touring

Bericht door Christ D. »

Om eerlijk te zijn : ik vind dit één van de gemakkelijkste GPS'sen die er is om snel wegwijs in te zijn.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Problemen Garmin Edge touring

Bericht door Beny »

Kleur van de koers kan je niet zelf kiezen
De exacte koers is altijd magenta welke zwart/donkerpaars omboord is
Indien je een koers volgt (ik spreek hier niet over een route!) en bij routeopties schakel je de afslagbegeleiding "course turn guidance" uit, dan krijg je geen begeleiding (pijlen) of beeps wanneer je moet afslaan
Dit is de enigste manier om een koers 100% exact na te rijden
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Problemen Garmin Edge touring

Bericht door Beny »

fabulosity schreef: Ben gisteren dezelfde toer in het bos nog eens gaan proberen, zonder turn by turn guidance, maar kreeg nog steeds aanwijzingen? Turn by turn stond uit, waarom geeft die dan soms nog aanwijzingen?
Heb daarstraks gelezen over een bug in de nieuwste toestel software voor de Touring
In de versie 4.0 zie je wel de "course turn guidance" staan bij de route opties, maar aan of uit maakt geen verschil
Garmin is op de hoogte
Hopelijk snel terug in orde
Ikzelf werk met de vorige versie en ga bijgevolg niet de nieuwste downloaden
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Problemen Garmin Edge touring

Bericht door Christ D. »

Beny schreef: Ikzelf werk met de vorige versie en ga bijgevolg niet de nieuwste downloaden
Idem.

Voor de rest vind ik het een goede GPS , niet teveel franjes enzo. Doet wat ie doen moet.
Gebruikersavatar
pertotal
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: di 07 aug 2007 20:26
Rijdt met: ne grijze Carrara 27,5 inch
Contacteer:

Re: Problemen Garmin Edge touring

Bericht door pertotal »

Bij mij is het probleem dat ik juist geen navigeer begeleiding krijg.
Als de wielerclub mij de route doormaild zie ik wel de route op mijn scherm maar krijg geen navigeer begeleiding.
Idem als ik een route aanmaak via routeyou.
Ik heb al vanalles uitgetest in mijn menu maar tevergeefs.
Plaats reactie