Routes omkeren Garmin Edge 800

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Jochem1
Mountainbiker
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 14 jun 2010 16:16
Rijdt met: Cannondale Six 13, Niner EMD, Niner Air RDO

Routes omkeren Garmin Edge 800

Bericht door Jochem1 »

Ik ben zondag van plan om af te komen van de zee met de koersfiets. Ik zoek een GPS route die van omgeving Oostduinkerke (omgeving Koksijde) naar omgeving Opwijk gaat (dus Asse, Aalst, Dendermonde,..). Iemand toevallig zo een route staan?

Grtz
Laatst gewijzigd door Jochem1 op wo 05 aug 2015 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Jochem1
Mountainbiker
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 14 jun 2010 16:16
Rijdt met: Cannondale Six 13, Niner EMD, Niner Air RDO

Routes omdraaien

Bericht door Jochem1 »

Net routes gevonden op routeyou die ik nodig had. Wel meestal de andere richting. Iemand een idee of ik deze routes kan omdraaien? Ik mag het toestel lenen van iemand dus ik weet niet goed hoe ik dit moet doen. Het is een Garmin Edge 500 denk ik.

Grtz
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Routes omkeren Garmin Edge 800

Bericht door Beny »

Omkeren kan in Basecamp en dan doorsturen naar je gps

Merk wel het veschil op tussen routes en tracks
Jochem1
Mountainbiker
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 14 jun 2010 16:16
Rijdt met: Cannondale Six 13, Niner EMD, Niner Air RDO

Re: Routes omkeren Garmin Edge 800

Bericht door Jochem1 »

Ok bedankt. Wat bedoel je juist met verschil tussen routes en tracks?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Routes omkeren Garmin Edge 800

Bericht door RigolleM »

Jochem1 schreef:Ok bedankt. Wat bedoel je juist met verschil tussen routes en tracks?
Heel simpel (omdat het al 100'en keren hier is voorbij gekomen):
- route = bv. van punt A naar B en GPS zoekt de weg er naar toe adhv route- en kaartinstellingen
- track = kruimelspoor van A naar B m.a.w. GPS volgt de exacte weg zoals jij die hebt bepaald
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Re: Routes omkeren Garmin Edge 800

Bericht door Justin »

RigolleM schreef:
Jochem1 schreef:Ok bedankt. Wat bedoel je juist met verschil tussen routes en tracks?
Heel simpel (omdat het al 100'en keren hier is voorbij gekomen):
- route = bv. van punt A naar B en GPS zoekt de weg er naar toe adhv route- en kaartinstellingen
- track = kruimelspoor van A naar B m.a.w. GPS volgt de exacte weg zoals jij die hebt bepaald
Ik kopiëer een route of een track altijd naar de map "newfiles".
De Edge 800 maakt er dan een koers van.
Wat ik me dat afvraag is : zit er dan eigenlijk een verschil in afslagbegeleiding tussen een koers die van een route gemaakt werd of van een track gemaakt werd ?
Zelf heb ik de indruk dat een route die ik via newfiles op mijn GPS gezet heb, meer afslagbegeleiding geeft dan een track die via newfiles op mijn GPS gezet werd.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Routes omkeren Garmin Edge 800

Bericht door RigolleM »

Justin schreef: Wat ik me dat afvraag is : zit er dan eigenlijk een verschil in afslagbegeleiding tussen een koers die van een route gemaakt werd of van een track gemaakt werd ?
Zelf heb ik de indruk dat een route die ik via newfiles op mijn GPS gezet heb, meer afslagbegeleiding geeft dan een track die via newfiles op mijn GPS gezet werd.
Een route wordt altijd omgezet naar een koers (= track).
Volgens mij is het de indruk die je hebt maar is het in werkelijkheid hetzelfde. Probeer het zelf eens, rij eerst de route-versie en erna de track-versie.

Ik verstuur nooit routes naar mijn Edge-toestel, en afslagbegeleiding staat ook af (te irritant). Ik zet wel (via javawa rtwtool) richtingaanwijzers (directions) op een baan track voor bochten groter dan 50°, op die manier krijg ik een signaal & visualisatie als ik een bocht of afslag moet nemen. Voor MTB track vind ik dit iets minder prettig, daar er véél bochten (>50°) in een track zitten en teveel wordt afgeleid door het biepen van toestel.

Routes gebruik ik wel als hulpmiddel om bv. van punt A naar B te gaan of via routepunten, en laat Basecamp/Mapsource een voorstel doen op basis van mijn routeinstellingen. Ik zet die om naar track en pas aan waar nodig, als hij bv. alsnog een stuk saaie baan heeft genomen ipv plezantere binnenweg.
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Re: Routes omkeren Garmin Edge 800

Bericht door Justin »

Tnx RigolleM. Wist wel dat jij het antwoord zou hebben. Jij hebt me destijds ook goed op weg geholpen met mijn Edge 800 (niet pesoonlijk, maar via dit forum). =D>

Rtwtool ga ik eens bekijken. Ik heb de indruk dat het een verbeterde versie is van WinGDB, alhoewel ik WinGDB altijd "nogal ingewikkeld" vond. Langs de andere kant heb ik me er ook nooit in verdiept.

Je zegt dat jij geen routes naar je Egde-toestel verzend. Misschien had ik me verkeerd uitgedrukt. Echt verzenden via BaseCamp doe ik ook niet. Ik doe het eerder in mijn windows-verkenner met kopiëren en plakken in de map newfiles van mijn Garmin.

Weet je toevallig hoe je een geluidssignaal kan krijgen wanneer je in de buurt van een bepaalde "locatie" komt.
Dit zou natuurlijk nuttig zijn als je in de buurt van een punt komt waar je bv. aandachtig moet zijn. Ik noem zomaar iets : een splitsing, een kruising, enz. enz.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Routes omkeren Garmin Edge 800

Bericht door RigolleM »

Justin schreef: Rtwtool ga ik eens bekijken. Ik heb de indruk dat het een verbeterde versie is van WinGDB, alhoewel ik WinGDB altijd "nogal ingewikkeld" vond. Langs de andere kant heb ik me er ook nooit in verdiept.
Ik gebruikte WinGDB ook vroeger vooral om routes en tracks te converteren, maar RTWtool gebruik ik vooral om probleemloos meerdere tracks/waypoints in één keer naar een device te sturen (Outdoor of Edge) en om die 'directions' toe te voegen (vroeger deed ik dit in Training Center).
Justin schreef:Ik doe het eerder in mijn windows-verkenner met kopiëren en plakken in de map newfiles van mijn Garmin.
Deed ik ook tot in een paar tracks mankeerde toen ik al ter plaatse stond (niet gecontrolleerd), sindsdien gebruik ik RTWtool.
Justin schreef: Weet je toevallig hoe je een geluidssignaal kan krijgen wanneer je in de buurt van een bepaalde "locatie" komt.
Dit zou natuurlijk nuttig zijn als je in de buurt van een punt komt waar je bv. aandachtig moet zijn. Ik noem zomaar iets : een splitsing, een kruising, enz. enz.
Neen, volgens mij bestaat dit niet, ik zie niet onmiddellijk iets in Basecamp die dit mogelijk maakt. Probeer eens die 'directions', werkt behoorlijk goed.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Routes omkeren Garmin Edge 800

Bericht door Beny »

In WinGDB kun je automatisch koerspunten laten toevoegen bij elke richtingverandering groter dan x°
Maar best dat je deze dan instelt dat je een koerspunt wilt x seconde voordat je op het koerspunt aankomt (wat ook kan in WinGDB door in te stellen wat je gemiddelde snelheid is op een parcours)
Bij elk koerspunt krijg je een beep die op tijd komt

Via bovenstaande krijg je dan een beep bij elke richtingverandering groter dan x°
Maar dat kan dan zowel een afslag zijn, alsook gewoon een bocht
En als de afslag richtingsverandering kleiner is dan die x° krijg je geen beep
=> waterdicht is dit allemaal niet => best blijvend zelf regelmatig kijken naar je scherm

Het kan echter nog wel beter
Door de track in te laden in bvb trainingcenter
Daar kan je zelf manueel koerspunten toevoegen en bijgevolg plaats je die dan bij elke "afslag" en x meter voor de afslag
Manueel betekent echter ook dat dit arbeidsintensief is waardoor uw huiswerk op de computer veel tijd in beslag neemt
"Op tijd" beepen bij "elke" afslag (en niet in bochten) kan dus
Dat is interessant voor bvb een fietsclub, die elk jaar dezelfde ritten rijdt, en waar meerdere verschillende mensen deze rit wil narijden, waardoor de tijdsinvestering zicht loont
Voor een tocht die ik 1-malig ga narijden heb ik dit werk niet voor over => geen koerspunten, geen beeps => het uzelf gewoon maken om regelmatig naar uw scherm te kijken
Plaats reactie