Koop geen duur GPS toestel want...

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
stilldro
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 18 jul 2004 19:20

Bericht door stilldro »

Dus de dure Garmin 60-serie, wordt wellicht verbeterd door deze nieuwe technologie?

grtz
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

@mods: misschien deze verplaatsen naar gps onderdeel?
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Ik volg galileo ook al geruime tijd. Ik vind echter niks terug over mogelijke compatibiliteit met het huidige NAVSTAR. Heeft hier iemand al ergens meer info over gevonden?
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

nebraz M/29j. schreef:Ik volg galileo ook al geruime tijd. Ik vind echter niks terug over mogelijke compatibiliteit met het huidige NAVSTAR. Heeft hier iemand al ergens meer info over gevonden?
ik denk dat je nieuwe hardware gaat nodig hebben om van galileo gebruik te maken, precies zoals je nieuwe hardware nodig hebt om van high definition tv gebruik te maken (binnenkort worden allicht gps apparaten verkocht die 'galileo' ready zijn, zoals lcd en plasma schermen hdtv ready zijn)

http://www.edn.com/article/CA6373171.html
The ceter frequencies of the Galileo system will be the same as those of GPS. But the bandwidth will be significantly wider, and the power spectrum distributed rather differently. This demands that a receiver capable of operating with both satellite clusters be highly configurable, clear out to the low-noise amplifier, while delivering excellent gain characteristics, linearity and noise. And that, at least in this vendor's calculations, suggested SiGe.
Voor veel gebruikers/toepassingen gaat galileo echter wellicht geen grote verbetering opleveren, is enkel zeer interessant voor navigatie in het hoge noorden, in steden met veel hoogbouw (en in gebouwen), bossen, canyons, ...

alhoewel, ik las dat die gps systemen in de dakar (die gebruikt worden voor om deelnemers snelheidsbeperkingen op te leggen in bepaalde zones) niet goed marcheren en dat er, in het algemeen, nu en dan eens een chauffeur gekke toeren uithaalt omdat hij blindelings zijn gps volgt (recentelijk een duitser die op het tramspoor ging rijden omdat zijn gps dat zei #-o)

met gps/galileo zal dat soort grappen wellicht niet meer voorkomen (betekent echter ook dat we op een goeie dag wellicht allemaal met een gps/galileo ontvanger in de auto zitten die ons snelheidsbeperkingen oplegt)
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

De titel van dit topic is niet echt meer van toepassing als ik dat hier allemaal lees :lol: :wink:
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Flip FSR schreef:De titel van dit topic is niet echt meer van toepassing als ik dat hier allemaal lees :lol: :wink:
toch wel, want voor mountainbikers gaat het gps/galileo systeem imo wél een serieuze verbetering opleveren, aangezien gps/galileo beter functioneert in het gebergte en in bossen dan het gps systeem en je als mtbiker bovendien ook veel accuratere positiebepaling nodig hebt dan in een wagen bvb.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Ik zou ervan maken:
"Koop een GPS toestel want..." -> Galileo komt eraan :-D :wink:
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

het Leuvense septentrio heeft eigenlijk ook al gps/galileo ontvangers ontwikkeld (wel voor de professionele markt):

http://www.septentrio.com/products_galileo.htm

http://www.bits-chips.nl/info.asp?mode= ... nf_id=6759

zie pagina zes:

http://www.imec.be/wwwinter/mediacenter/nl/IC22.pdf
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Bericht door Trevorken »

"Agreeing that the project "would need additional public funding" to be operational by 2012, ... "
Kortom, als je daar op moet wachten voor een andere GPS te kopen :roll:
Plaats reactie