Koop geen duur GPS toestel want...

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Koop geen duur GPS toestel want...

Bericht door cyclon »

...binnen een goeie 2 jaar zul je met GPS/Galileo ontvangers allicht wél in een bos kunnen navigeren (ook de hoogtemeting zou stukken beter zijn), wat voor mtbikers toch een fundamenteel verschil uitmaakt. Een 2de reden waarom het interessant zou kunnen zijn om geduld uit te oefenen met de aankoop van een duur model, is dat de GPS applicaties natuurlijk nog maar in hun kinderschoenen staan, à la pc in 1989, zie bvb. http://www.esa.int/export/esaNA/SEM89KM ... dex_0.html . Met massaproductie zullen de kosten zeker dalen.

Ik meen op deze site al een en ander gelezen te hebben over de vraag of GPS toestellen gebruik zullen kunnen maken van Galileo (maar vindt er niks van terug met de zoekfunctie). Niet dus, als ik dit mag geloven:

Studies have also shown that with combined constellations, the overall navigation availability in urban areas is improved from 55 percent to 95 percent. It can be anticipated that combined GPS/Galileo receivers will be the predominant equipment for safety-of-life critical GNSS applications, and they will also be employed by many mass-market users.

http://www.gpsworld.com/gpsworld/articl ... ?id=151082

http://www.computerworld.com/mobiletopi ... 70,00.html
Dual-system receivers not only would provide greater positioning accuracy, "but would also provide the three other key performance measures of a navigation system: availability, continuity and integrity,'' Langley said. The "use of a dial constellation will be particularly beneficial in situations where the performance of GPS alone is marginal, such as in urban canyons and other restricted environments."


Langley predicted that the cost of a dual-system receiver wouldn't be much higher than that of a GPS-only receiver. And once Galileo becomes operational, GPS-only receivers will be relegated to the technology junk heap, he added.


The ESA plans to have the full Galileo constellation in operation by 2008.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: Koop geen duur GPS toestel want...

Bericht door Jack77 »

cyclon schreef:The ESA plans to have the full Galileo constellation in operation by 2008.
;)

Eerst zien, dan geloven. Met nog x aantal satellieten te gaan, kan het programma altijd vertraging oplopen.

Maar nauwkeuriger navigatie zal wel welkom zijn bij zij die het nodig hebben.
Gebruikersavatar
Gwieto
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 25 apr 2004 14:35
Rijdt met: C'dale F500 (XT)

Bericht door Gwieto »

Toen ik mijn (dure) GPS kocht heb ik uitgebreid geïnformeerd of hij nog wel bruikbaar zal zijn als Galileo operationeel wordt. Een verkoper had mij namelijk 'verkocht' dat alle Garmin systemen over zowat anderhalf jaar 'waardeloos' worden, terwijl de Maggellan systemen nu al 'aangepast' zouden zijn aan Galileo.
Ik zond een mail naar Garmin Europe daaromtrent.
Dit is hun antwoord:
Dear Sir,

Thankyou for contacting Garmin Europe.

Please note that all information you are receiving is most likely to all be
false. Galileo has only just been approved and if Garmins GPSs aren't
compatible than the Magellan's GPSs are also likely not to be able to use
this new system. Garmin GPS should be able to use the Galileo system as it is interoperable. We will not know if there are any problems with until the first test is possible in 2005. Please see this link for a bit more
information:
http://www.esa.int/export/esaNA/GGGMX65 ... dex_0.html
Samenvatting van alles wat ik gehoord en gelezen heb: momenteel is alles speculatief. En zo goed als zeker werken de huidige GPS systemen evengoed met Galileo als ze met GPS doen.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: Koop geen duur GPS toestel want...

Bericht door cyclon »

Jack77 schreef:
cyclon schreef:The ESA plans to have the full Galileo constellation in operation by 2008.
;)

Eerst zien, dan geloven. Met nog x aantal satellieten te gaan, kan het programma altijd vertraging oplopen.

Maar nauwkeuriger navigatie zal wel welkom zijn bij zij die het nodig hebben.
Goed mogelijk, maar als er inderdaad duale GPS/Galileo ontvangers nodig zullen zijn, zullen ze lang voor het operationeel worden van Galileo al op de markt zijn (ze zullen met GPS alleen ook werken). De producent die ze het eerst op de markt brengt heeft immers een serieus concurrentie voordeel. Wie wil nog GPS toestellen eens die GPS/Galileo toestellen te koop zijn?

Maar als dit inderdaad zo is, dan stelt zich natuurlijk de vraag: hoe komt het dat die apparaten niet reeds te koop zijn? De frequenties die Galileo gaat gebruiken zijn al bekend.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Gwieto schreef: Samenvatting van alles wat ik gehoord en gelezen heb: momenteel is alles speculatief. En zo goed als zeker werken de huidige GPS systemen evengoed met Galileo als ze met GPS doen.


Zeker, je GPS toestel gaat gebruik kunnen maken van de Galileo signalen, en het gaat ook verbeteren dankzij Galileo, maar voor een optimaal gebruik ga je wellicht een nieuw toestel nodig hebben. De huidige hebben maar 12 'kanalen'. Dankzij Galileo zul je voortdurend ontvangst hebben van 12 satellieten (nu heb je vaak geen maximale ontvangst). Maar om gebruik te maken van 42 satellieten (12 GPS + 30 Galileo, al zitten er een aantal reserve bij geloof ik) ga je een navigatietoestel met 42 kanalen nodig hebben.

Ik snap bijgevolg ook niet dat men over een GPS/Galileo ontvanger spreekt. Het gaat om meer signalen, niet om heel andere signalen, bijgevolg kun je ook niet over een aparte ontvanger spreken.

Soit, als dit correct is, is het niet zo erg dat je net een nieuw GPS toestel kocht. Binnen 3 jaar is het trouwens sowieso al serieus achterhaald, ook zonder Galileo (het zal, mét Galileo, enkel nog een beetje meer achterhaald zijn dan het zonder Galileo zou zijn :-) )

Bijvoorbeeld omdat binnen een paar jaar batterijen op de markt komen die dubbel zo sterk zijn als de huidige (stond in newsweek van een aantal weken geleden, het is, geloof ik niet het enige voordeel dat eraan verbonden is). :lol: Vooral gsm producenten kijken ernaar uit, maar het zal misschien ook voor de gps of bepaalde gps toestellen, grote gevolgen hebben.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

't Is niet omdat je GPS "slechts" 12 satelieten kan ontvangen dat hij
onbruikbaar wordt als er plots 40 satelieten rondzweven hé.
Touwens, je toestel navigeert slechts op max 8 satelieten, dus dat
maakt ook al niets uit, of heb jij er al eens meer tegelijkertijd
ontvangen?
Daarbij kan de software van de toestellen aangepast worden...
Volgens mij wordt er van een mug een olifant gemaakt :roll: #-o
:wink:
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

[off-topic]

ZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....

[/off-topic]

;)
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Miljaarde seg! Komt d'r hier just een dikke horzel langs... :drunk: =P~ :lol:
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Flip FSR schreef: Touwens, je toestel navigeert slechts op max 8 satelieten, dus dat maakt ook al niets uit, of heb jij er al eens meer tegelijkertijd ontvangen? Daarbij kan de software van de toestellen aangepast worden... Volgens mij wordt er van een mug een olifant gemaakt :roll: #-o :wink:
De titel is inderdaad bewust provocerend-overdreven, kwestie van wat reacties los te weken:) Dit gezegd zijnde: het gaat misschien niet om een olifant maar toch ook niet over een mug of zelfs een horzel:) Eerder over een kat: koop je een kat in een zak als je nu een duur GPS toestel koopt:)? Een kat misschien niet, maar toch wel een lief poesje.:-)

Het feit dat huidige toestellen max op 8 satelieten draaien, betekent wellicht dat er nooit 12 satelieten bereikbaar zijn (die satelieten moeten 24/24 alle delen van de wereld bestrijken, bijgevolg kunnen ze nooit allemaal hetzelfde werelddeel bereiken), niet dat het onmogelijk is dat het op 12 of meer satelieten draait. Eens er zo'n 40 satelieten beschikbaar zijn, zal het op elk gegeven moment gegevens van 12 satelieten kunnen verwerken (gesteld dat je inderdaad geen specifieke Galileo ontvanger nodig hebt).

Nieuwe toestellen zullen echter met het twee- of drievoudige van dat aantal satelieten werken. Ik heb gelezen dat je dan zelfs in een gebouw goede ontvangst zou hebben, maar dat is allicht overdreven. Op basis van wat ik las (zie eerdere citaten), lijkt het redelijk te veronderstellen dat de ontvangst in een loverbos en een stad dankzij Galileo minstens een heel stuk zal verbeteren. Iemand heeft hier trouwens ergens geschreven dat hij ontgoocheld was in de werking van zijn GPS in het Zwarte Woud (was het niet ene FLip FSR?:-) ). Voldoende reden voor mij om af te zien van de aankoop van een nieuwe GPS60C en in plaats daarvan uit te zien naar een goedkoop 2de hands model van een paar jaar oud of de aankoop van een GPS nog uit te stellen.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Vraag blijft nog steeds of je dan in het dichte bos daadwerkelijk ontvangst
zal hebben. Het bladerdek of aantal boomstammen rondom je zal niet
dunner worden omdat er daarboven ergens meer blikken zweven... [-X
Er mogen (denk ik) 6x zoveel satelieten hangen, het gezonden signaal
zal waarschijnlijk niet versterken, of mis ik hier iets?? :roll:
Plaats reactie