instellingen start-stop Garmin Edge 510

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

instellingen start-stop Garmin Edge 510

Bericht door kawa »

Ik heb mijn 510 ingesteld zodat de timer stopt vanaf het moment dat er gestopt wordt.

Nu geeft dit toch problemen in de Ardennen, ik rij soms te traag een helling op en dan raakt de GPS precies in de war. Ook al rij ik nog +/- 4-5 km/h op het scherm, toch stopt de timer....
En op die manier kom ik niet aan de juiste kilometers want de timer wil pas terug starten als er wat snelheid gemaakt wordt.

Zo had ik vandaag nog geen 42km op een tocht dat 45km had moeten tellen.

Ben ik de enige met dit probleem? Heb van ellende het geluid al afgezet vandaag... ](*,)

Hoe los ik dit op?
Ik heb met deze GPS nog niet veel in de Ardennen gereden, maar als ik me niet vergis heb ik deze problemen pas de laatste twee tochten. :-k
De eerste keer vorige week in Malmedy, toen ik de GPS niet vlot opgezet kreeg... volgens mij is er toen iets in het systeem verandert?
Solo
Mountainbiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 23 okt 2005 12:31
Contacteer:

Re: instellingen start-stop Garmin Edge 510

Bericht door Solo »

Via instellingen/activiteitenprofiel/ kies profiel/autopauze/autopauze modus/ aangepaste snelheid kan je dit aanpassen.

Stef
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: instellingen start-stop Garmin Edge 510

Bericht door kawa »

Solo schreef:Via instellingen/activiteitenprofiel/ kies profiel/autopauze/autopauze modus/ aangepaste snelheid kan je dit aanpassen.

Stef
thx, maar zover was ik al.
Ik heb nu de autopauze aangepast van "zodra gestopt" naar "aangepaste snelheid" en die heb ik ingesteld op 2km/h.

Lijkt mij een beetje onlogisch en twijfel eraan of dit zal helpen. 2km/h is nog altijd sneller dan "zodra gestopt"

Vraag me af of ik de enige ben met dit probleem? Er zijn er ook veel die te voet naar boven wandelen met hun fiets, dus ga ik ervan uit dat er nog wel bikers zijn die hun Garmin stopt met opnemen tijdens zo'n klim?
Solo
Mountainbiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 23 okt 2005 12:31
Contacteer:

Re: instellingen start-stop Garmin Edge 510

Bericht door Solo »

Je kan de autopauze natuurlijk ook uitschakelen wat ik voor mtb zou doen maar 2 km/h zou tijdens een rit toch moeten volstaan om correcte gegevens te hebben.De afgelegde afstand die je ziet op de tripcomputer houdt rekening met de autopauze instellingen maar de track die je nadien van je toestel haalt niet , dat zal dus een beter weergave zijn van je afgelegde afstand.

Hou er wel rekening mee dat een GPS altijd afstand meet in een horizontale lijn en dus geen rekening houdt het de extra afstand die een helling geeft . Gemiddelde is een rit dus 5% langer dan wat je GPS aangeeft.

Stef
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: instellingen start-stop Garmin Edge 510

Bericht door kawa »

Solo schreef:Je kan de autopauze natuurlijk ook uitschakelen wat ik voor mtb zou doen maar 2 km/h zou tijdens een rit toch moeten volstaan om correcte gegevens te hebben.De afgelegde afstand die je ziet op de tripcomputer houdt rekening met de autopauze instellingen maar de track die je nadien van je toestel haalt niet , dat zal dus een beter weergave zijn van je afgelegde afstand.
"zodra gestopt" leek mij ook goed om de correcte gegevens te verkrijgen, maar terwijl ik toch in beweging blijf tijdens een klim stopt en start de timer.
Als het geluid opstaat word ik er gek van... ](*,)


Ga het nu eens proberen met de aangepaste snelheid op 2km/h, trager ga ik niet dus het zou moeten werken... al is 2km/h nog steeds sneller dan "zodra gestopt" en die instelling doet het dus niet.



De afstand op de tripcomputer is bij mij dezelfde als in garminconnect na het uploaden. :-k


Vraag me echt af of ik de enige ben met dit probleem? Autopauze afzetten is een mogelijkheid, maar dan klopt je gem snelheid ook van geen kanten...
Abductee
Mountainbiker
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 20 aug 2007 16:45
Rijdt met: Cube Stereo 120 HPC

Re: instellingen start-stop Garmin Edge 510

Bericht door Abductee »

Ik loop hier ook wel tegenaan, dus ik hou mij ook aanbevolen voor mogelijke oplossingen

Kawa, laat dus zeker weten of die 2km/u helpt of niet. Zou best kunnen, want 2km/u is een harde limiet, terwijl "zodra gestopt" redelijk variabel kan zijn. Als software developer denk ik bij zoiets aan een functie waarin bv de gemiddelde snelheid wordt meegenomen, en vanaf dat je onder een bepaald percentage hiervan komt, wordt dat gezien als "gestopt".
Ik zeg niet dat het zo werkt, maar ik heb wel de indruk dat het zoiets is...

autopauze afzetten ben ik inderdaad niet van plan. Gegarandeerd dat ik dat ga vergeten - mijzelf kennende - en ik vind het wel tof om te zien hoe lang ik effectief gereden heb.
Stanneke
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 31 mei 2012 10:36
Rijdt met: Specialized RH Pro 2013/Specialized Enduro Comp 2017

Re: instellingen start-stop Garmin Edge 510

Bericht door Stanneke »

Ik heb ook een 510 en bij mij staat auto pauze uit. Als je de rit upload naar connect of strava heb je toch altijd een "actuel time" en een "moving time". Dus kan je toch perfect zien hoe lang ge gefiets hebt.
Of mis ik dan bepaalde dingen?
de Ron
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: do 16 feb 2006 19:06
Rijdt met: '17 Scott Spark 900 RC Ultimate, '17 Scott Scale RC 900 World Cup

Re: instellingen start-stop Garmin Edge 510

Bericht door de Ron »

Daarom gebruik ik de garmin speed sensor, dan heb je deze problemen niet.

Ron
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: instellingen start-stop Garmin Edge 510

Bericht door Beny »

Je hebt altijd de"gps drift", de onnaukeurigheid, die steeds aanwezig is, soms meer, soms minder

En als je traag bergop gaat en de drift is juist op dat moment in de andere richting dan sta je voor de gps stil
Dat kan je gedeeltelijk opvangen door die auto pauze snelheid te gebruiken
Is 2km/h te weinig, dan verhoog je deze nog wat
Of je ze autopauze uit, uwe nettotijd is "tijd in beweging"
Plaats reactie