Welke kaart raden jullie aan voor ritjes in de Ardeche

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Oldenbarnevelt
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: za 20 jun 2009 12:35

Welke kaart raden jullie aan voor ritjes in de Ardeche

Bericht door Oldenbarnevelt »

Ik heb een edge800 gekocht. Vrij overdonderend allemaal, maar de meeste dingen vind ik wel min of meer op internet.

Nu vertrek ik begin juli naar de Ardeche en ik heb een paar routes gedownload die ik zou willen rijden. Maar welke kaart denken jullie dat ik het best kan gebruiken voor dit doel?

Bij voorkeur iets gratis, maar ik hoor ook graag betalende alternatieven. Of kan het allemaal prima met openfietsmap europa?

mvg,
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Welke kaart raden jullie aan voor ritjes in de Ardeche

Bericht door Jemp »

https://openmtbmap.org/

Maar, om een route te volgen, heb je geen kaart nodig. De track opzetten en gewoon de lijn volgen.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Welke kaart raden jullie aan voor ritjes in de Ardeche

Bericht door aresius »

Let er wel op dat de openmtb map niet alle paadjes bevat die er echt liggen.
Zelf gebruik ik die in het buitenland ook maar wees voorzichtig en creatief.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Welke kaart raden jullie aan voor ritjes in de Ardeche

Bericht door Jemp »

Daarom dat ik zeg dat een kaart op de GPS niet nodig is als je een track hebt. Een papieren kaart meenemen kan nooit kwaad in een onbekende regio.

Ardèche is wel erg ruw. Zorg maar voor goede banden en bijvoorkeur een fully.
Oldenbarnevelt
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: za 20 jun 2009 12:35

Re: Welke kaart raden jullie aan voor ritjes in de Ardeche

Bericht door Oldenbarnevelt »

Maar als ik dus die openmtb kaart van frankrijk gebruik, en de route stuurt me langs een plaats die op de kaart geen weg is, maakt dat dan een verschil met geen kaart gebruiken?

Voor een fully "zorgen" wordt een beetje moeilijk. Maar als je suggesties hebt voor banden, hoor ik het graag.

Misschien iets waardoor ik iets meer grip heb op droge paden met losliggende steentjes.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Welke kaart raden jullie aan voor ritjes in de Ardeche

Bericht door aresius »

De gps track zal goed lopen ook al is de kaart niet volledig.

Misschien banden voorzien met verstevigde zijflanken, elk merk heeft zo wel z'n versies
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Welke kaart raden jullie aan voor ritjes in de Ardeche

Bericht door Jemp »

Wat de banden betreft, ik ben net terug van de raid Les Chemins du Soleil die vergelijkbaar is qua ondergrond. Mijn maat en ik reden met de Wild Grip'r van Michelin en geen enkele lekke band gedurende deze 3 daagse raid.
Gebruikersavatar
NetWave
Mountainbiker
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 08 mei 2009 22:03
Rijdt met: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Re: Welke kaart raden jullie aan voor ritjes in de Ardeche

Bericht door NetWave »

Deze gebruik ik ook, zowel lokaal als bijvoorbeeld vorige week in de Vogezen. Ik heb ook OFM kaarten, maar OpenMTB geniet toch steeds mijn voorkeur omwille van het contrast van de kaarten. Qua wegen ontlopen ze altijd nooit veel (komen van dezelfde bron, namelijk openstreetmap). Kies bij installatie voor het kleurschema 'Classic'. Na installatie op je PC kan je via Basecamp de kaarten op je Garmin zetten.

Tracks hoeven niet persé op wegen te lopen, gewoon het lijntje volgen. De kaart dient enkel ter referentie.

Mooie omgeving, de Ardèche. Ongetwijfeld knap om te biken!
Gebruikersavatar
NetWave
Mountainbiker
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 08 mei 2009 22:03
Rijdt met: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Re: Welke kaart raden jullie aan voor ritjes in de Ardeche

Bericht door NetWave »

Oldenbarnevelt schreef:Of kan het allemaal prima met openfietsmap europa?
Om volledig te zijn: openfietsmap = OFM. Dat gaat, maar in de bossen in het kleurschema van dat kaartmateriaal niet echt geschikt om al bikend snel te kijken welke kant je op moet (je wilt tenslotte je ogen op de weg houden). OpenMTB werkt voor mij veel beter!

OFM heeft als voordeel dat je met drie kaarten Europa volledig hebt. Deze heb ik altijd als een soort van 'backup' op mijn Garmin staan. Maar in de praktijk staan ze altijd uitgeschakeld...
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Welke kaart raden jullie aan voor ritjes in de Ardeche

Bericht door KrisMaes76 »

Kga in juli ook naar de Ardeche (kant Privas), iemand ervaring met een goeie site voor GPS tracks of bewijzerde routes?

Ik zou ook graag GPS tracks hebben voor korte routes die doenbaar zijn met een kind van 12 jaar, hier in de buurt en de kempen rijdt ik routes van om en bij de 30 km met hem, maar in de bergen mss best beperken tot een 10-15 tal km.

De bike is al geen probleem, Canyon Nerve met Conti MK II Protection erop voor mij en mijne zoon nen HT 120mm voorvork met Hans Dampf banden, die moet ik wel nog es tubeless zien te krijgen.
Plaats reactie