Mio vs Garmin

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Stijn91
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 27 jun 2013 17:59

Mio vs Garmin

Bericht door Stijn91 »

Er zijn al veel topics over GPS'en en ik ga er ook nog 1 openen.

Ik twijfel tussen de volgende toestellen:

Mio Cyclo 315
Garmin Edge Touring (Plus) - is er groot verschil tussen de Edge Touring en de Edge Touring Plus?
Garmin Edge 810

Voor wat zal ik er gebruik van maken:

routes samenstellen voor op de openbare weg en om te mountainbiken.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Mio vs Garmin

Bericht door Beny »

Stijn91 schreef:Er zijn al veel topics over GPS'en en ik ga er ook nog 1 openen.

Ik twijfel tussen de volgende toestellen:

Mio Cyclo 315
Garmin Edge Touring (Plus) - is er groot verschil tussen de Edge Touring en de Edge Touring Plus?
Garmin Edge 810

Voor wat zal ik er gebruik van maken:

routes samenstellen voor op de openbare weg en om te mountainbiken.
Touring Plus heeft extra tov de Touring:
- mogelijkheid tot connecteren hartslagband
- hoogtescherm met bijhorende barometrische hoogtemeting

Touring (Plus) heeft extra tov de 810:
- de garmin cycle map Europe (maar is wel gebasseerd op de gratis open source kaarten die je ook kan downloaden voor de 810)
- routeplanner
- rondreis (de surprise me functie van de mio)
Stijn91
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 27 jun 2013 17:59

Re: Mio vs Garmin

Bericht door Stijn91 »

Beny bedankt voor de feedback!

Iemand ervaring met de Mio 315?
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Mio vs Garmin

Bericht door Kevin82 »

Stijn91 schreef:Beny bedankt voor de feedback!

Iemand ervaring met de Mio 315?
Ik heb mij recent de Mio 505HC aangeschaft. Voordien had ik de Garmin Edge 800. De reden dat ik overgestapt ben is omdat Ik de GPS slechts sporadisch gebruik en telkens alles moest zoeken bij de Garmin.

De Mio is in mijn ogen een verademing op gebied van duidelijkheid. Alles wijst zichzelf uit zonder handleiding.

Als ik dan eens een route wou op mijn Garmin zetten dan zorgde dit steeds voor problemen. Ik was altijd wel even zoet om iets simpel te doen.

Bij Mio is een route downloaden, opslaan kinderspel.

Uiteraard spreek ik voor mezelf omdat ik deze sporadisch gebruik en ik weet ook niet hoe het zit met de Garmin 1000. Ik vermoed dat deze ook wel evoluties zal gemaakt hebben.

Wat mij ook erg aanspreekt op de 505 is dat je hem gewoon ook als GPS in de auto kan gebruiken. Je kan dit kiezen bij het ingeven van je locatie. Je kan ook kiezen om met de auto tot aan het startpunt van de fietstocht te navigeren.

De 505 heeft wel als voordeel dat je deze kan connectoren met je smartphone (voor berichten, oproepen en muziek te beluisteren). De 505 heeft ook WiFi . Van zodra jouw toestel met internet verbonden is gaat deze automatisch synchroniseren met Mioshare. Zo worden jouw gegevens meteen bewaard.

Er staat hier op het forum een nieuwe 505HC te koop voor 295€ (een koopje als je het mij vraagt) :

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 8&t=131858" onclick="window.open(this.href);return false;

Hopelijk heb je iets aan mijn ervaringen.
Gebruikersavatar
Dia-biker
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 02 jun 2013 07:42
Rijdt met: '17 Epic HT, '15 Epic FSR

Re: Mio vs Garmin

Bericht door Dia-biker »

Zelf rijd ik nu bijna 2 jaar rond met de Mio 505 HC, ongeveer 20k km's mee afgelegd, waarvan 3/4 met de MTB.
Over het algemeen ben ik er best wel vrij tevreden van,
alhoewel er de laatst tijd toch wel wat minpunten zijn die me steeds meer beginnen te irriteren, zoals;

1. De batterij: met de helderheid en de timer van de schermverlichting op minimum, zonder te navigeren en enkel hartslagband gekoppeld haal ik nog maximum 6u. Dan is ie echt volledig plat. Heb de indruk dat het de laatste tijd wel wat sneller achteruitgaat met de batterij. In het begin nooit problemen mee gehad.

2. Het touchscreen: bij ritten in de koude (onder de 7° al) en/of lichte regenval heb ik al meermaals gehad dat het touchscreen helemaal niet meer reageert! Na thuiskomst het toestel uitzetten, paar uur in de warmte laten liggen en dan werkt alles wel terug naar behoren!?
Kan vrij irritant zijn als je, omwille van het slechte weer bvb, vervroegd huiswaarts wil keren en het toestel wil laten navigeren langs de kortste route. Of gewoon als je het toestel wil bedienen, maar dus enkel op het basisscherm met de menukeuze geraakt...

3. Koppeling met Strava: het draadloos uploaden via de WiFi functie gaat meestal wel vlot, maar op Strava krijg ik om een of andere duistere reden steevast minder hoogtemeters toegewezen dan mijn kompanen die identiek dezelfde rit reden met hun Garmin!? (Gisteren zelfs 703hm tov 1052hm!)

4. Bovenstaande problemen heb ik gemeld bij Mio, maar ze hebben daar precies nogal wat tijd nodig om een antwoord te vormen...

OK, toegegeven, dit derde puntje ligt misschien niet aan Mio, en kan ook amper als minpunt beschouwd worden.

Er zijn uiteraard ook wel de pluspunten:

1. Gebruiksgemak: De Cyclo 505 is inderdaad zeer gebruiksvriendelijk, alles wijst zichzelf uit, je moet niet eerst 2u studeren in de handleiding.

2. Surprise Me functie: Is voor mij persoonlijk altijd al een grote meerwaarde geweest. Je kan deze zowel gebruiken om in een lus te rijden, als om via een, al dan niet grote, omweg naar een bestemming te rijden. Deze Surprise Me functie houdt uiteraard ook rekening met het gekozen profiel (MTB, race of stadsfiets) en de daarbij ingestelde voorkeuren om je een paar voorstellen te doen. Zo vind je toch steeds wel nog baantjes waarvan je het bestaan niet eens wist!

3. Bluetooth koppeling met de smartphone werkt vlot, alhoewel ik dit amper gebruikt heb, terug omwille van het batterijverbruik

4. Shimano Di2 koppeling is aanwezig, maar deze heb ik niet kunnen testen omdat ik hier niet over beschik.

My 2 cents

Ik ga dus nog niet beweren dat Garmin beter is, maar ik ben er wel klaar voor om eens een Garmin te kopen en te zien wat dat geeft.
Twijfel wel nog tussen de 810 en de 1000. De Edge 1000 heeft ook zo'n Surprise Me functie maar de batterij zou dan het weer iets minder lang uithouden, hoogstwaarschijnlijk door het grotere scherm.

Update (10 mei '15):
Na een dikke week reactie van Mio Support ontvangen.
Hun raad was om alles te herinstalleren, zowel de software op de pc, als op het toestel zelf. Heb dit dan ook gedaan zoals beschreven door hun.
Gisteren vol goede hoop eerste rit met gereden met de "vernieuwde versie", resultaat, na 1u30 rijden (bij 20°, zonnig weer, wel enkele druppels maar te weinig om van een bui te spreken) was dat het touchscreen terug helemaal niet meer reageerde op aanrakingen. Na thuiskomst ook nog een uur of 4 moeten wachten, toen ging alles weer "normaal"!? Batterylife ook ongewijzigd volgens mij, rit van minder dan 2u en 40% van de batterij verbruikt.
Terug gemaild naar Mio, eens benieuwd wat ze nu gaan voorstellen.

Vandaag tweede rit, terug kleine 2u gereden en ongeveer 45km, merendeel offroad. Na thuiskomst werkt het touchscreen zowaar nog! Uploaden van de rit via WiFi vlot verlopen, tijdje moeten wachten voor de rit zichtbaar was op Strava, maar toen het doorkwam had ik zogezegd maar 1,0km en 38min gereden!? Ben zelfs niet een keer gestopt tijdens de rit.

Ik probeer hier een zo objectief mogelijk weergave te geven van mijn ervaringen met het toestel, het is dus niet te bedoeling om Mio af te breken, integendeel zelfs, ik ben er anderhalf jaar zeer tevreden van geweest, maar nu begint het me toch wat te veel te worden en heb ik dan ook maar een Edge 1000 besteld.
To be Continued...
Laatst gewijzigd door Dia-biker op zo 10 mei 2015 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gepe
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 17 sep 2014 18:27

Re: Mio vs Garmin

Bericht door Gepe »

Strava past geen hoogte correctie toe op Garmin toestellen met barometrische hoogtemeter. Uitgezonderd de edge touring plus, omdat die aangeeft in zijn file een edge touring te zijn waar geen barometrische hoogtemeter op zit. Als uw toestel niet herkend wordt krijg je dus altijd een correctie waardoor de hoogtemeters afwijken.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Mio vs Garmin

Bericht door Kevin82 »

Dit is een meerwaarde van iemand die het toestel al veel gebruikt heeft. Wat de batterij betreft zou ik in jouw plaats een nieuwe laten monteren. Ik denk dat de prijs hiervoor nog zal meevallen. 6u is idd niet lang en een storend gebrek. Ik weet nu ook niet wanneer de batterij zou moeten vervangen worden (of vanaf wanneer ze dit voorschrijven). Misschien is die batterij van jou aan zijn einde toe.

Ik hoop wel dat ik met mijne 505 geen last heb van de slechte weersomstandigheden want daar kon ik van Garmin niets op aanmerken. Touchscreen bleef mooi werken (zelfs met handschoenen geen problemen gehad).
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Mio vs Garmin

Bericht door triumph_st »

Iemand schreef hier dat zijn touchscreen bij koude soms niet meer reageerde.
Bij mij net het omgekeerde! Wanneer ik lang in de zon rijd dan reageert na een tijdje het touchscreen niet meer. Wanneer ik thuiskom en de Mio 315 een tijdje in de frigo leg dan reageert ie weer en kan ik de gereden rit bewaren.
Gisteren (ja het was warm) deze slapstick; 60 km van huis en nog 40 resterende km's van de gpx rit te doen. Het scherm was in spaarstand gevallen en ik duw (dom van mij) op de fysieke toets en het scherm springt van de navigatiekaart op het menuscherm. Ramp o ramp want door de warmte reageert mijn scherm niet meer en kan ik niet terug naar de kaart schakelen en ik zit hier in de middle of nowhere #-o
Een tijdje gewacht maar geen soelaas. Zelfs volledig afsluiten (fysieke toets lang inhouden) en heropstarten helpt niet!
En nu komt het; bij het eerste huis gaan aanbellen en vragen of ze mijn gps even in de diepvries willen leggen zodat ie weer gaat reageren en ik (hopelijk) daarna verder kan ](*,) :oops: ](*,)
Je had die vrouw haar gezicht moeten zien. Het vriendelijke mens legde gelukkig mijn gps in de vriezer. Na vijf minuten wachten werkte die verdomde mio weer en kon ik gelukkig verder.
Er scheelt toch wat met die touchscreens van Mio.
Op Engelstalige fora las ik al hetzelfde. In enkele gevallen verving Mio het scherm maar m.i. is het scherm niet stuk want na een tijdje (koude) werkt het weer ...
Gebruikersavatar
Dia-biker
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 02 jun 2013 07:42
Rijdt met: '17 Epic HT, '15 Epic FSR

Re: Mio vs Garmin

Bericht door Dia-biker »

Ja, ik had inderdaad ook last van het touchscreen van de Mio, maar dan voornamelijk bij koud weer !?
Probleem was inderdaad dat een paar uur na terugkomst thuis, toen het toestel weer "op kamertemperatuur" was,
dat alles toen weer normaal werkte!
Als ik het toestel dus zou opsturen ter herstelling, dan zouden ze er misschien eens naar kijken en zich afvragen wat het probleem is, 50€ of zo aanrekenen en gewoon terugsturen.
Dat is dan ook de reden waarom ik het nooit opstuurde

Voor de rest was ik best wel tevreden over de Mio (505), maar persoonlijk vind ik m'n Garmin (Edge 100) toch wel een stuk beter/duidelijker
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Mio vs Garmin

Bericht door triumph_st »

Zonet 30 min gebeld met de Mio support/hersteldienst.
Zou kunnen liggen aan oververhitting batterij.
Herstel zou al minimaal 75 EUR kosten.
Ik ben écht niet de enige met hetzelfde schermprobleem wat dus duidelijk op een fout wijst.
Sorry maar na mijn ervaring van gisteren ga ik ook goodbye zeggen tegen de Mio modellen en naar Garmin overschakelen.
Plaats reactie