welke gps

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
mrgps.nl
Mountainbiker
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 03 feb 2014 17:24
Contacteer:

Re: welke gps

Bericht door mrgps.nl »

[quote="j
@mrgps.nl je spreekt in je filmpje over dat je spijtig vind dat de edge touring de software niet heeft van dacht ik de etrex reeks. Waarom?
[/quote]

Twee redenen:
a. de start/stop acties - bedoeld voor trainingsregistratie - zijn voor het recreatief gebruik onnodig verwarrend en irritant. Dat maakt ook dat de knoppen op de edge voor de route-gebruiker eigenlijk geen functie hebben.
b. de routeimport: als je een track laadt naar de edge touring dan zal die altijd geconverteerd worden naar de kaart. Staat een deel van de track niet op de kaart dan kan de route 'beschadigd' raken en da's knap irritant.
Tot voor enige maanden was dat bij de 810 en 1000 ook zou, maar dat is met een firmwareupdate opgelost. Bij de edge touring is die update er (nog?) niet.

Qua kaarten:
OSM is NIET gedetailleerder dan de garmin topo, maar wel actueler.

Detailniveau zal per regio verschillen, maar in de regel zul je in de OSM vrij weinig 'single tracks' tegenkomen. En als ze al zichtbaar zijn op de kaart dan is dat vaak een 'layer' ipv een 'routerende vector'. Betekent dat je er dan geen routes over kunt berekenen.

E.e.a. zal per regio verschillen; als er in een bepaald gebied veel actieve mappers zijn dan zal het detail allicht hoger zijn dan in regio's waar dat niet zo is. In algemene zin is, zeker in Benelux en Duitsland, de dekking qua fietspaden in de OSM inmiddels vééél beter dan in de dure topo. Gaat het om twee voeten brede bospaden dan scoort de topo veelal hoger.

Daar staat tegenover dat gebruikers de OSM kaarten zelf kunnen editen. Vandaag een nieuw fietspad geopend? Staat vaak binnen een week in de OSM. Bij de topo kan dat meerdere jaren (!) duren.

En inderdaad: voor het volgen van een track is het niet noodzakelijk dat er ter plekke kaartdekking is. Werk je met een edge dan is het wel zaak te letten op de instellingen bij routeimport.
Gebruikersavatar
jvdk151
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 14:54
Rijdt met: stevens manic 2011
Contacteer:

Re: welke gps

Bericht door jvdk151 »

dank u wel
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: welke gps

Bericht door Beny »

Bij de touring heb ik de bijgeleverde kaart uitgeschakeld en heb via mapsource een andere kaart opgeladen waarbij ik de routering van de kaart niet heb overgedragen
Elke track die ik overdraag wordt perfect exact weergegeven zonder de tweede magenta kleurige lijn die herberekend is door de anders routeerbare kaart
Gebruikersavatar
mrgps.nl
Mountainbiker
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 03 feb 2014 17:24
Contacteer:

Re: welke gps

Bericht door mrgps.nl »

Die methode is, met de meest actuele firmware, NIET meer nodig (alleen nog voor de edge touring').

Als je in het course-menu de routeringsaanwijzingen uitschakelt bereik je tegenwoordig hetzelfde effect als met een niet-routerende kaart. De track blijft gewoon 1op1 de track.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: welke gps

Bericht door Beny »

mrgps.nl schreef:Die methode is, met de meest actuele firmware, NIET meer nodig (alleen nog voor de edge touring').

Als je in het course-menu de routeringsaanwijzingen uitschakelt bereik je tegenwoordig hetzelfde effect als met een niet-routerende kaart. De track blijft gewoon 1op1 de track.
Daarom dat ik schreef "bij de edge touring" :wink:
Waarbij ik eigenlijk refereerde naar uw eerdere post over "beschadigd" geraken, dat in wezen een controle is of alle stukken van het parcours wel of niet over wegen gaan die op de kaart staan waarbij indien niet een variant wordt aangeboden waardoor je twee paarse lijnen ziet
Op de manier die ik beschrijf hebben de touring rijders een prima toestel voor weinig geld :-D
Gebruikersavatar
mrgps.nl
Mountainbiker
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 03 feb 2014 17:24
Contacteer:

Re: welke gps

Bericht door mrgps.nl »

Beny schreef:
Daarom dat ik schreef "bij de edge touring" :wink:
Excuus; dat zag ik over het hoofd. En wat je schrijft klopt vervolgens helemaal.
Plaats reactie