welke gps

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
scan
Mountainbiker
Berichten: 261
Lid geworden op: za 12 apr 2014 11:02

Re: welke gps

Bericht door scan »

De topo kaarten van openmtbmaps.org worden veel vaker geüpdatet (elke week) door de mensen die op die plaatsen fietsen. De topo kaarten van garmin zelf zijn verouderd ivm deze kaarten. Ook zijn ze veel gedetailleerder. Als mtb-er kan je zelf ook deelnemen als de plaats waar je fietst niet overeenkomt met je kaart.
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: welke gps

Bericht door Stokke »

:off:

Zonder hier een eindeloze discussie te beginnen
Heb zeker geen aandelen bij Garmin :lol:

Vind het een beetje kort door de bocht van zonder boe of ba te verklaren dat de openmtb kaarten beter zijn omdat deze meer up to date zijn
Het grote voordeel van deze kaarten is dat ze GRATIS zijn
Pff kan hier de verschillen beginnen op sommen van welke geeft de beste routering bv meeste detail enz

Ieder is vrij in zijn keuze
Het is niet omdat ze GRATIS zijn en up to date dat deze zonder meer beter zijn
scan
Mountainbiker
Berichten: 261
Lid geworden op: za 12 apr 2014 11:02

Re: welke gps

Bericht door scan »

Een discussie is zeker niet de bedoeling. Ik wil maar zeggen dat als je op verschillende plaatsen de beide kaarten vergelijkt zie je gewoon dat de openmtbmaps meer up to date zijn. De laatste versie van garmin topo (die ik weet) is van eind 2013. Als er iets veranderd wordt het bij openmtbmaps gewoon veel sneller aangepast. En streek gebonden zijn ze helemaal niet. Je hebt kaarten van volledige landen erop.
Dit en het feit dat het gratis is heeft toch een groot voordeel denk ik tov garmin.
Voor de rest gebruikt iedereen wat dat hij zelf het beste vindt.
Gebruikersavatar
jvdk151
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 14:54
Rijdt met: stevens manic 2011
Contacteer:

Re: welke gps

Bericht door jvdk151 »

vrienden,

Ik kan mij niet uitspreken en ik denk de beginner van dit forum ook niet over welke kaarten de beste zijn. Vooral als ik niet weet welke gps te kiezen.
@mrgps.nl je spreekt in je filmpje over dat je spijtig vind dat de edge touring de software niet heeft van dacht ik de etrex reeks. Waarom?
Ik denk eraan om een garmin aan te schaffen vooral omdat je de keuzemogelijkheid hebt om kaarten bij te plaatsen en omdat ik toch lees dat de batterij langer meegaat dat de fietsgps van mio. Ik ben gisterenavond gaan wandelen met de gps en na anderhalf uur was de batterij reeds half gebruikt. Mijn gps van mio is géén 2 jaar oud.
Ik heb géén gps nodig om trainingen mee te plannen. Enkel om ritten mee te plannen of méé op te slaan.
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: welke gps

Bericht door Stokke »

De software van de Etrex en de andere outdoor toestellen hebben het verschil met de Edge reeks
Dat deze met Route's en Track's werken de Edge met Koersen

Denk dat Hans MrGps dit bedoelde
Gebruikersavatar
jvdk151
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 14:54
Rijdt met: stevens manic 2011
Contacteer:

Re: welke gps

Bericht door jvdk151 »

Dan is een etrex ook geschikt voor recreatief mountainbike en wandelen?
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: welke gps

Bericht door Stokke »

Yup de Etrex kan dit zoals elk ander outdoor toestel

De grote lijnen om een toestel te kiezen zijn

Grote van scherm en afleesbaar bij zonlicht
Touchscreen of via toetsen of stick te bedienen
Hoogtemeter of niet
Sd kaart slot voor uitbreiding van intern geheugen (meer kaarten)
Ant+ voor eventueel sensors te koppelen
Je hebt hier ook bij sommige modellen de T waarbij je een Topo kaart Europa koopt (persoonlijk vind ik dit zijn geld niet waard omdat deze niet routeerbaar zijn )

Voordeel deze werken op AA batterijen dus vervangbaar het nadeel hiervan is ze zijn dikker en zwaarder minder Looks
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: welke gps

Bericht door rubber-12 »

Ik gebruik een Etrex 30. Prima toestel. Ik wilde geen touchscreen (leesbaarheid in zonlicht is iets minder ) en navigatiemogelijkheden zijn belangrijk.
Voor trainingsgegvens gebruik ik een Polar, want daar is de Etrex minder voor bedoeld.

Het hangt vooral af van je hoofdgebruik.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: welke gps

Bericht door Beny »

rubber-12 schreef:Ik wilde geen touchscreen (leesbaarheid in zonlicht is iets minder )
Met de nieuwste generaties touchscreen is de schermzichtbaarheid uitermate goed (600 reeks, edge reeks)
Gebruikersavatar
jvdk151
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 14:54
Rijdt met: stevens manic 2011
Contacteer:

Re: welke gps

Bericht door jvdk151 »

bedankt allen reeds voor de reacties.
Plaats reactie