welke gps

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Simontheys
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 09 apr 2013 16:02
Rijdt met: Trek Superfly 6 2017

welke gps

Bericht door Simontheys »

welke gps koop ik het best want ik weet het totaal niet meer eigenlijk, de ene zegt me koop een garmin edge 800 of 810, dan hoor ik neem een 1000, dan zin de mio's ook nog interessant lijkt me, dan is er ook nog de garmin edge touring.
Welke neem ik nu het best.
Ik zou graag routes kunnen inlezen, verder las ik ook ergens iets over een surprise me functie, zodat de gps dus zelf een route berekent, en ik zou de gps graag gebruiken op zowel mijn mtb als koersfiets, dus ook routes in de bos (offroad
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: welke gps

Bericht door vtteddy »

Ik zou u dan de touring edge of de plus kunnen adviseren. Ik zelf heb de plus en ben daar zeer tevreden over. Alleen al omdat daar gedetailleerde kaarten van Europa al in staan en ze gratis kunt updaten. De mio is ongeveer hetzelfde toestel. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Ik heb altijd een garmin gehad . Ik geloof dat je de garmin 800-810 nog kaarten moet bij kopen , ook nog een 100€ .
Gebruikersavatar
JB
Mountainbiker
Berichten: 730
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:57
Rijdt met: ne Groene

Re: welke gps

Bericht door JB »

Hoi,
Ik bezit een mio 305 hr.
De kaarten zijn niet zo gedetailleerd. Voor op de weg is deze uitstekend, maar in het terrein vooral in bos gebied met het rijden van een opgenomen route kan hij niet volgen met navigeren.
Grt.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: welke gps

Bericht door KrisMaes76 »

'k heb de Garmin oregon 600, gebruik die voor MTB, wandelen en geocachen, ook topo kaarten voor Benelux en FR bijgekocht, zonder goeie kaarten ben je niet veel met een GPS, zeker off-road
Gebruikersavatar
mrgps.nl
Mountainbiker
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 03 feb 2014 17:24
Contacteer:

Re: welke gps

Bericht door mrgps.nl »

De edge touring is een leuk apparaat. Mede vanwege de rondritfunctie (die de edge1000 ook heeft) en de kaart. Zie ook mijn videoreview op " onclick="window.open(this.href);return false;

Enkele opmerkingen:

Nadeel van de touring is dat hij een track altijd zal converteren op basis van de kaart. Vooral bij MTB routes kan het daarbij voor komen dat sommige paden niet op de kaart voorkomen waardoor de route verandert. Bij de andere edge's kun je dat voorkomen, bij de touring (nog?) niet.

Inderdaad: net als de edge1000 heeft de touring gratis kaarten. Die zijn gebaseerd op de zgn open streetmap kaarten. Ook voor de andere Garmin toestellen kun je die GRATIS downloaden. Zie http://www.openfietsmap.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de omschreven toepassing kan het ook goed zijn naar de outdoor-toestellen te kijken, dan ben je goedkoper uit en is het eerstgenoemde aspect niet aan de orde. Een etrex20 kan bijvoorbeeld voor deze toepassing al een perfect apparaatje zijn. Zie ook http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/" onclick="window.open(this.href);return false;
Simontheys
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 09 apr 2013 16:02
Rijdt met: Trek Superfly 6 2017

Re: welke gps

Bericht door Simontheys »

ok bedankt, nu kan ik stillaan verder, voorkeur lijkt naar de garmin edge touring te gaan, nu enkel nog beslissen of ik de plus neem of neit
scan
Mountainbiker
Berichten: 261
Lid geworden op: za 12 apr 2014 11:02

Re: welke gps

Bericht door scan »

Koop een Edge 800. Die kan je nog goedkoper vinden omdat het een oud model is. Topografische kaarten voor in het bos kan je gratis downloaden op openmtbmaps.org
Deze zijn de meest gedetailleerde kaarten voor in het bos. En je kan ze ook op de weg gebruiken.
Gebruikersavatar
jvdk151
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 14:54
Rijdt met: stevens manic 2011
Contacteer:

Re: welke gps

Bericht door jvdk151 »

Ik zit zo'n beetje met dezelfde vragen. Mijn huidige gps is een mio 300 benelux en het nadeel is dat je er geen kaarten kunt bijzetten. Heb hem bijna 2 jaar en de batterij gaat soms max 3 à 4 uur mee. Ik ga denk ik ook overschakelen op een garmin. Dewelke ben iknog nniet helemaal uit. Zolang ik er ook fiets en wandelroutes van bv Duitsland en Frankrijk kan opzetten.
scan
Mountainbiker
Berichten: 261
Lid geworden op: za 12 apr 2014 11:02

Re: welke gps

Bericht door scan »

De topo kaarten van openmtbmaps.org zijn ook meer up to date dan die van garmin zelf. Check de site maar eens
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: welke gps

Bericht door Stokke »

Wat ik niet snap

Telkens weer bij deze vraag word de Edge reeks aanbevolen
Velen gebruiken geen hartslagband of cadanssensor laat staan weten hoe ze een Workout moeten maken
Buiten de Looks verlies je zo meer dan de helft van het kunnen waarvoor een edge gemaakt is
Elk ander toestel van Garmin kan kwa navigeren juist het zelfde
Moet eerlijk toegeven kwa Looks staat een Edge veel beter op je fiets maar moet je deze daarvoor dan kopen ?
Blijkbaar zijn er hier veel van deze
scan schreef:De topo kaarten van openmtbmaps.org zijn ook meer up to date dan die van garmin zelf. Check de site maar eens
Wat staat er dan zoveel meer of minder op een Topo kaart van Garmin ?
De OSM kaarten zijn nogal streek gebonden kwa detail een kaart van Garmin niet moet je daarvoor 99 of 139 euro uitgeven
Aan ieder de vrije keuze
Plaats reactie