Garmin edge touring

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
modderator
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 12 mei 2013 22:37
Rijdt met: Grand Canyon AL 9.9

Garmin edge touring

Bericht door modderator »

Hallo,

Ik heb me vorige week een Garmin Edge touring aangeschaft. Het is een makkelijk menu waar je snel mee weg bent. Tijdens een eerste test viel de gps wel even uit. Firmware update gedaan en alles was, dacht ik, in orde. Vorige week een toertocht gereden en de volledige track geregistreerd zonder uitval of problemen. Vandaag heb ik de gps uitgetest via een 'rondreis'-berekening van 50km.

Probleem 1: de berekende track werd visueel opgesplitst op het lcd scherm. De kaart werd precies opgesplitst. Afgezet en terug opgezet en het resultaat was normaal.
Probleem 2: tijdens rit, tot 3 keer uitgevallen. Batterij had 75% bij vertrek, 49% bij thuiskomst. Heb na 35 km forfait gegeven met rondreis.
Probleem 3: na elke uitval kan je de desbetreffende route terug oproepen maar de gps geeft visueel op kaart de straatnamen aan van je vertrekpunt(?) en navigeert niet meer bij aankomende waypoints.
Probleem 4: wanneer automatisch herberekenen aan staat en je wijkt van je rondreis-route af, stuurt de gps je terug naar huis/start(?).

Pluspunt: de naar- huis- navigatie verliep vlekkeloos en over prachtige wegen :) (rondreis stopgezet).

De rondreis werd berekend op 'modus-fietsen' met automatisch herberekenen uit. Nog niet 100% op punt dus.

De natuurreservaten moeten ook mss wat duidelijker gemerkt worden. Met de mtb over hekken kruipen waar men normaal gezien alleen als voetganger doorkan, is niet zo ideaal.

Iemand ervaring met de edge touring?

Er zit potentieel in, alsook kinderziekten.

Alvast bedankt,

Mtb'r
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Re: Garmin edge touring

Bericht door MC Jo »

Nog iemand info over deze GPS?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin edge touring

Bericht door RigolleM »

MC Jo schreef:Nog iemand info over deze GPS?
Werd uitgebreid getest door Hans Vaessen beter bekend als Mr. GPS op joetoep: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=10&t=41714" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Re: Garmin edge touring

Bericht door MC Jo »

RigolleM schreef:
MC Jo schreef:Nog iemand info over deze GPS?
Werd uitgebreid getest door Hans Vaessen beter bekend als Mr. GPS op joetoep: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=10&t=41714" onclick="window.open(this.href);return false;
Thx.
Hmm, voor MTB precies beter nog altijd zelf uittekenen!
jorisv
Mountainbiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 25 sep 2011 21:34
Rijdt met: cube reaction race

Re: Garmin edge touring

Bericht door jorisv »

De touring voldoet prima voor ritjes (geen training) op de baan.
Ook op de MTB is het bruikbaar maar dan zijn er wel een paar nadelen:
- rondritfunctie bij MTB geeft heel wat kms minder interessante "off road" wegen
- bij een afslag krijg je een pop-up met afslagbegeleiding, dit is hinderlijk indien er veel afslagen elkaar opvolgen (en kan je niet uitzetten)
- indien je een track activeert zal de touring deze tracks steeds gaan "matchen" aan de kaart. Indien je track een pad volgt dat niet op de kaart staat zal de touring een andere weg gaan tonen op het scherm (al mag je daar niet te zwaar aan tillen, ook de originele track blijft zichtbaar in een donkere kleur). Gewoon je track tonen zonder enige bewerking van het toestel (wel mogelijk op 800/810) is niet mogelijk.
pumake
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 28 jun 2011 15:55
Rijdt met: cube LTD 29 sl

Re: Garmin edge touring

Bericht door pumake »

Ik was toch ook aan het twijfelen een maand geleden om een touring te kopen, maar heb toch voor de egde 800 gekozen omdat deze zich tochal heeft bewezen en de touring nog in zijn kinderschoenen staat.
Voor het prijsverschil moet je niet doen, heb mijne 800 voor 264 euro gekocht wel het basismodel dus geen topo of hart en cadansmeter erbij.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Garmin edge touring

Bericht door BertG »

Aangezien ik tegenwoordig voor elke tocht een GPS gebruik en het beu ben om elke 2 ritten de batterijen van mijn Dakota 20 te vervangen denk ik eraan om een 2e compactere GPS te kopen met oplaadbare batterij die ik in de laptop kan pluggen.

Ik twijfel tussen de Edge Touring en de Edge 800. Prijsverschil is redelijk dus ik vraag mij af of de Touring de betere keus is voor iemand die niet persé geïnteresseerd is in cadans, hartslag en dingen zoals virtual partner.
Het gaat mij dus meer om de pure navigatiekwaliteiten en basisinformatie zoals hoogte, snelheid, afstand, gemiddelde etc.
Op de site van Garmin zie ik dan niet veel verschil tussen de 2 toestellen of vergis ik mij?
jorisv
Mountainbiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 25 sep 2011 21:34
Rijdt met: cube reaction race

Re: Garmin edge touring

Bericht door jorisv »

Wat betreft navigatie is er een wezenlijk verschil tussen de Touring en de 800/810.
Bij de 800/810 kan je de afslagbegeleiding uitzetten, bij de Touring niet. Deze afslagbegeleiding (de dikke witte pijl die de richtingverandering aangeeft, het pop-up-scherm dat de afslag groter voorstelt) lijkt handig maar:
- Bij richtingveranderingen die elkaar snel opvolgen loopt deze afslagbegeleiding achter
- Om deze afslagbegeleiding te bieden gaat de edge je track aanpassen aan de actieve kaart. Indien de track over wegen loopt die op de kaart staan, geeft dit geen probleem. Wanneer de track echter over niet gekende wegen loopt, zal de afslagbegeleiding je over een ander traject navigeren. (Om volledig te zijn: het origineel traject blijft wel zichtbaar als een donkere lijn).

Omdat je de afslagbegeleiding niet kan uitzetten bij de Touring is de 800/810 een betere keuze bij het MTB'en, ondanks het prijsverschil van ong. 70€.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Garmin edge touring

Bericht door BertG »

XprtZ schreef:Wat betreft navigatie is er een wezenlijk verschil tussen de Touring en de 800/810.
Bij de 800/810 kan je de afslagbegeleiding uitzetten, bij de Touring niet. Deze afslagbegeleiding (de dikke witte pijl die de richtingverandering aangeeft, het pop-up-scherm dat de afslag groter voorstelt) lijkt handig maar:
- Bij richtingveranderingen die elkaar snel opvolgen loopt deze afslagbegeleiding achter
- Om deze afslagbegeleiding te bieden gaat de edge je track aanpassen aan de actieve kaart. Indien de track over wegen loopt die op de kaart staan, geeft dit geen probleem. Wanneer de track echter over niet gekende wegen loopt, zal de afslagbegeleiding je over een ander traject navigeren. (Om volledig te zijn: het origineel traject blijft wel zichtbaar als een donkere lijn).

Omdat je de afslagbegeleiding niet kan uitzetten bij de Touring is de 800/810 een betere keuze bij het MTB'en, ondanks het prijsverschil van ong. 70€.
Ok, merci XprtZ. Afslagbegeleiding is sowieso mijn ding niet, volg liever gewoon een track en ik wijk daar ook al eens graag van af zonder dat de GPS zich hoeft te gaan moeien om mij terug op het juiste spoor te krijgen. Dan is de Touring niet zo interessant dus.

De Edge 800 kost momenteel 260 euro Bike -Discount. Lijkt me wel een goede prijs of nog ergens goedkoper te vinden?
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Garmin edge touring

Bericht door SD2E »

Heb net zo 'n touring gekocht, de zichtbaarheid van het scherm zonder achtergrondverlichting is wel niet vet vind ik... rijden jullie steeds met de achtergrondverlichting aan?
Of kan het contrast nog ergens geregeld worden zonder de achtergrondverlichting feller te zetten?

Gisteren een rit gedaan van meer de 5u, met mix van navigatie en tocht opnemen, zonder hartslagmeter. Batterij stond nog op 65% dus das te doen.

Heb vroeger een Edge 800 gehad, maar verkocht omdat ik er teveel pcwerk aan vond. Ook dikwijls ontgoochelingen met ritten die dan niet lukken of gesukkel onderweg. Deze is in ieder geval heel makkelijk met de rechtstreekse navigatie die erin zit. Gewoon adres ingeven en je fietst er zo naartoe.
Plaats reactie