GPS voor recreatieve fietsers.

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

GPS voor recreatieve fietsers.

Bericht door sam2300 »

Ik zou graag voor mijn ouders een gps kopen (nieuwjaar komt eraan), maar heb hier zelf niet zo veel ervaring mee. Zij mountainbiken niet, het zijn eerder recreatieve fietsers die vaak routes volgens het knooppuntennetwerk rijden.

Het is dus niet de bedoeling dat hartslagen of kadans gemeten worden. Het belangrijkste is dat het toestel gebruiksvriendelijk moet zijn (zijn al een dagje ouder :wink: ) en dat het compatibel is met dat knooppuntennetwerk. Al is het natuurlijk altijd leuk dat hoogtemeters en dergelijke gemeten kunnen worden, dit is geen absolute vereiste.

Iemand een idee voor welke GPS ik best zou gaan? Prijs/kwaliteitsgewijs?

Alvast bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
hondahornet
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 12:47
Rijdt met: Thompson Zeus (voor 90% gerenoveerd)

Bericht door hondahornet »

Hier, http://www.gps.nl/fietsnavigatie.html zul je al heel wat info vinden... :wink:
chundo
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 23 sep 2012 09:59
Rijdt met: Lynskey Pro29 - canyon nerve 9.0

Bericht door chundo »

ikzelf heb een garmin en ben daar zeer tevreden van, alle fietsroutes staan er op en het werkt vrij makkelijk. Een GARMIN eTrex 20 is prijs kwaliteit een goed toestel (eigenlijk een wandel gps maar dat maakt niet uit).
Gebruikersavatar
teddy kgb
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 13:55
Rijdt met: Cube Freelite - Azonic Steelhead - Kona Dawg

Bericht door teddy kgb »

ik zat met zelfde kwestie en kocht me een garmin dakota 20....
sindsdien al massa's plezier aan beleefd !
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Misschien is die Mio Cycle 300 een optie.
Ziet er gebruiksvriendelijk uit en met alle mogelijkheden, routeren, Surprise Me functie, tracks narijden...
quab
Mountainbiker
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 31 mar 2010 11:13
Rijdt met: Cube

Re: GPS voor recreatieve fietsers.

Bericht door quab »

sam2300 schreef:Ik zou graag voor mijn ouders een gps kopen (nieuwjaar komt eraan), maar heb hier zelf niet zo veel ervaring mee. Zij mountainbiken niet, het zijn eerder recreatieve fietsers die vaak routes volgens het knooppuntennetwerk rijden.

Het is dus niet de bedoeling dat hartslagen of kadans gemeten worden. Het belangrijkste is dat het toestel gebruiksvriendelijk moet zijn (zijn al een dagje ouder :wink: ) en dat het compatibel is met dat knooppuntennetwerk. Al is het natuurlijk altijd leuk dat hoogtemeters en dergelijke gemeten kunnen worden, dit is geen absolute vereiste.

Iemand een idee voor welke GPS ik best zou gaan? Prijs/kwaliteitsgewijs?

Alvast bedankt voor de info!
Mijn tip:niet doen. Je gaat de eerste 2 weken veel support mogen geven, en daarna niet meer, want het ding gaat ongebruikt in de schuif blijven liggen. Ook de allersimpelste toestellen zijn VEEL te ingewikkeld.

Koop ze liever zo'n set met van die papieren knooppuntenhoudertjes...of een boekje met leuke routes.
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Bericht door Stokke »

@ quab

Ergens heb je wel een punt
Maar veel zal afhangen van hoe dikwijls ze gaan fietsen welke route's ze fietsen zijn ze wat vertrouwd met bv een pc of smartphone
Zoals je aangeeft ik moet mijn gps ni met mijn moeder meegeven want als ze de weg al terugvind heeft ze het toch voor elkaar gekregen om bv alles te wissen :lol:

De meetste mensen (oudere) die intresse tonen in mijn gps onderweg verwachten dat da ding praat zoals in de auto maar dan moet ik hun idd teleurstellen
Dan kan ik hun bv vertellen dat de zumo of montana van garmin dit wel doen en dan zijn ze al meer geintresseerd
Dan vragen ze kan da op ne fiets dan zeg ik kan zelfs op ne moto :wink:
Kan je zelf's in de auto gebruiken
Want zeg zelf die boek met fietsroute's waar beland die ook in de kas :lol:
Gebruikersavatar
go2go2
Mountainbiker
Berichten: 350
Lid geworden op: za 11 nov 2006 11:18
Rijdt met: Niner Jet carbon, Niner Emd, Gaea voor het bos. Columbus, Chaos voor de weg

Re: GPS voor recreatieve fietsers.

Bericht door go2go2 »

Niet te ingewikkeld, niet om trainingsgegevens bij te houden : mio cyclo! De suprise me functie lijkt mij wel fun.
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: GPS voor recreatieve fietsers.

Bericht door sam2300 »

Alvast bedankt voor de commentaren.
Nu zijn ze zeker wel mee met hun tijd, en kunnen ze vlekkeloos met de computer werken.
Ik ben me dan ook maar even gaan verdiepen in deze materie, doch vind ik nergens terug welke gps'en compatibel zijn met dat knooppuntensysteem.
Zie ik iets over het hoofd of bestaat dat gewoonweg niet?
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: GPS voor recreatieve fietsers.

Bericht door Stokke »

K'ben wel geen echte fietsknooppunten rijder

Verbeteren mag natuurlijk wanneer ik het fout heb
Maar ik denk dat niet zozeer het merk van gps een rol speelt

Ze zullen hier allemaal wel mee overweg kunnen
Er zijn een aantal manieren hoe je hier mee kan werken
Bv in het geval van de gratis openfietsmap en openmtbmap daar zijn de knooppunten in de kaart opgenomen (altijd zichtbaar)
Werk je met Topo benelux of Garmin cycling map CN hierin zijn ze niet zichtbaar
Op zich is dit niet erg want je kan bv op http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; een route maken
Deze kan je dan op drie verschillende manieren verzenden naar je toestel naargelang je persoonlijke keuze
Met waypoint's of zonder die waypoint's
Die waypoint's zijn dan weer de knooppunten die je gaat volgen
Indien je track's gaat downloaden ga je zeker niet meer op die knooppunten letten
Plaats reactie