Route maken.

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Route maken.

Bericht door luc gs »

Het is hier misschien reeds ter sprake gekomen,maar vind het in ieder geval niet terug.
In ben in het bezit van Etrex 30.
Ik heb nu een fietsroute aangemaakt in Mapsource en overgebracht naar het toestel.Als ik nu die route bekijk op Etrex,zie ik wel te route,maar tussen de viapunten worden rechte lijnen getrokken.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik de werkelijk uitgestippelde route narijden?Het is een tocht van ongeveer 80 km (40 viapunten) en de afstand weergegeven op het toestel is 62 km.
Dank aan iedereen die mij kan voorthelpen
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

Het is hier inderdaad al dikwijls uitgelegd
Een route is:
- aan de hand van minstens 2 punten
- aan de hand van best een routeerbare kaart
- aan de hand van de vooraf ingestelde voorkeuren
- aan de hand van SW Mapsource of SW toestel
- altijd opnieuw een berekening

De kans dat een route op je pc er nadien hetzelfde gaat uitzien op je gps is bijgevolg eerder klein dan groot
Je zou kunnen werken met veel tussenpunten,
Maar het aantal punten is beperkt op je gps (en neemt helaas hetzelfde geheugen in op je gps als max aantal waypoints, ook al zijn het geen waypoints, en tevens zie je ze ook niet staan in het lijstje van waypoints op je gps)
Beste manier om dus een gemaakte route na te rijden
Is deze eerst te converteren naar een track (met bvb WINGDB http://www.sackman.info )
En deze track als gpx file te plakken in het interne geheugen van je gps
Edge 800: in Garmin/NewFiles (opgelet: max 1 track per gpx bestand)
Alle andere moderne gps'en (62, etrex, dakota, oregon, montana): in Garmin/GPX
Oude etrex en 60: rechtstreeks versturen naar je toestel via Mapsource

In uw geval omdat je toch een route hebt overgedragen zit volgens mij in het probleem dat:
- je geen routeerbare kaart hebt
of
- in routeinstellingen "niet via weg" (of "offroad" al naargelang type gps) hebt geselecteerd
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Bericht door Stokke »

Met welke kaart werk je ?
Is deze hetzelfde in gps ?
Hoe ga je te werk bv waarheen route's uw route nu zie je uw waypoint's met daartussen rechte lijnen ?

Eens bij instellingen gaan kijken stel in routering begelijdingsmethode is dit offroad ?
Dan moet je dit veranderen naar tijd onderweg of afgelegde afstand nu zou uw probleem moeten opgelost zijn

P.S Waarom geen Basecamp gebruiken daar kan je van route's een track maken in een klik en omgekeerd ook ook de route omkeren bv
Gebruikersavatar
Harrehart123
Mountainbiker
Berichten: 746
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 12:28
Rijdt met: Pilot - Rohloff - Belt
Contacteer:

Bericht door Harrehart123 »

Luc,

Ik denk dat je best tracks maakt, en geen routes.
Verschil tussen track en route:
*Track is een lijn tussen 2 punten(zonder begeleiding)
*Route is een lijn tussen 2 punten(met begeleiding, zoals gps in je auto)
*Route kan off road, zoals in jou geval(rechte lijn tussen 2 punten)
*Route kan on road, met begeleiding over de weg(kaart nodig)
*keuze off road/on road krijg enkel op je GPS
*Je GPS zal je route steed herberekenen op het toestel
*Een track zal steeds getoond worden op GPS zoals gemaakt in mapsource.

In mapsource maak je een track met de potloodknop.
Een route maak je met de routeknop(icoon met 2 lijntjes en 3 bolletjes)

Let wel op, op je Etrex noemt een track geen track maar een spoor(voetstapjes).
Dus als je je track via mapsource naar je Etrex verzend moet je hem gaan bekijken vie het Sporen menu op je GPS.


Garmin maakt er graag een zootje van....

Harre
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Harrehart123 schreef:Garmin maakt er graag een zootje van....Harre
Ik denk dat jullie er eerder een zootje van maken, waardoor niemand het nog snapt.
Spoor is Nederlands voor track #-o
In Mapsource/Basecamp of op het toestel noemt een track een track als de taalkeuze Engels is, kies je voor het Nederlands...
Als beginnende GPS (Garmin) gebruiker advieseer ik om onmiddellijk Basecamp te gebruiken ipv Mapsource.
Gebruikersavatar
Harrehart123
Mountainbiker
Berichten: 746
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 12:28
Rijdt met: Pilot - Rohloff - Belt
Contacteer:

Bericht door Harrehart123 »

RigolleM schreef:
Harrehart123 schreef:Garmin maakt er graag een zootje van....Harre
Ik denk dat jullie er eerder een zootje van maken, waardoor niemand het nog snapt.
Spoor is Nederlands voor track #-o
In Mapsource/Basecamp of op het toestel noemt een track een track als de taalkeuze Engels is, kies je voor het Nederlands...
Als beginnende GPS (Garmin) gebruiker advieseer ik om onmiddellijk Basecamp te gebruiken ipv Mapsource.
OK, point proven...

Maar neemt niet weg dat de software van Garmin heel gebruiksonvriendelijk is... en toch wat moeite kost om vlot mee overweg te kunnen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Harrehart123 schreef:en toch wat moeite kost om vlot mee overweg te kunnen.
Is met alles zo, herinner je nog de eerste keer dat je in een wagen stapte ;-) GPS terminologie is nu éénmaal niet eenvoudig, en ik vind dat de huidige software versies voor zowel toestel als PC/MAC een pak gebruiksvriendelijker zijn dan jaren geleden.

De uitleg omtrent track versus route is eigenlijk ook niet correct zoals je hierboven hebt omschreven.

Om het heel simpel uit te leggen. Een route is een weg tussen bv. punt A en B. De GPS bepaalt zelf hoe hij tot de eindbestemming (B) geraakt adhv parameters zoals kaartgegevens, routeinstellingen, viapunten, ... Een track is een vooropgestelde weg waar de GPS niet zal van afwijken en die je tot de eindbestemming brengt zoals jij die bepaalt hebt.
Gebruikersavatar
Harrehart123
Mountainbiker
Berichten: 746
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 12:28
Rijdt met: Pilot - Rohloff - Belt
Contacteer:

Bericht door Harrehart123 »

RigolleM schreef: Om het heel simpel uit te leggen. Een route is een weg tussen bv. punt A en B. De GPS bepaalt zelf hoe hij tot de eindbestemming (B) geraakt adhv parameters zoals kaartgegevens, routeinstellingen, viapunten, ... Een track is een vooropgestelde weg waar de GPS niet zal van afwijken en die je tot de eindbestemming brengt zoals jij die bepaalt hebt.
Heel simpel en duidelijk gezegd... ;-)
Ik bedoelde het ook zo maar kwam blijkbaar niet zo over...

Waarom adviseer je Basecamp ipv Mapsource?
Ik werk al jaren met Mapsource en heb een paar keer Basecamp proberen gebruiken maar tot nu toe nog geen echte meerwaarde gevonden.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Harrehart123 schreef: Waarom adviseer je Basecamp ipv Mapsource?
Ik werk al jaren met Mapsource en heb een paar keer Basecamp proberen gebruiken maar tot nu toe nog geen echte meerwaarde gevonden.
Omdat Garmin gestopt is met verdere ontwikkelingen van Mapsource, en alle nieuwe features in Basecamp te vinden zijn.

Enkele voordelen:

- track naar route converteren en vice versa (maw geen WinGDB3 nodig hiervoor)
- betere integratie van GPS toestel voor doorsturen/ontvangen gegevens
- CN vanaf een bepaalde versie werkt niet meer in Mapsource (onmogelijk om deze te ontgrendelen)
- interface (GUI) is gebruiksvriendelijker
- Birdseye
- ...
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Bericht door Stokke »

Ik werk al jaren met Mapsource en heb een paar keer Basecamp proberen gebruiken maar tot nu toe nog geen echte meerwaarde gevonden.[/quote]

Gewoon eens proberen is even wennen natuurlijk
Je zal snel zien dat Basecamp zoveel meer te bieden heeft

Maar is luc gs zijn probleem nu opgelost ?????
Zoals sommige hier openen ze een topic met een probleem

Is het dan zo moeilijk om te laten weten probleem opgelost bv ben ook nieuwschierig dat ik het goedhad of iemand anders
Of de manier die ze zelf gevonden hebben hierdoor kunnen er anderen mee geholpen zijn worden !
Plaats reactie