gps met spraakmogelijkheid??

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
duiveltje75
Mountainbiker
Berichten: 128
Lid geworden op: di 07 feb 2012 07:15
Rijdt met: trek

gps met spraakmogelijkheid??

Bericht door duiveltje75 »

ik stel mij de vraag waarom er nog geen enkele gps fabrikant (voor de fiets dan) naar voor is gekomen met het op de markt brengen van een gps toestel met spraakmogelijkheid.

dit door een bluetooth oortje bv.
zo moet je niet telkens bij een afslag naar je scherm kijken, wat af en toe wel is een gevaarlijke situatie kan opleveren.

zo moeilijk kan dit in mijn ogen toch niet zijn daar elke fabrikant van gps toestellen voor in de wagen dit heeft.
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Bericht door Stokke »

Die toestellen bestaan al bv Falk in mindere maten de montana en zumo die worden eerder op moto gebruikt maar op fiets kan ook
Smartphone kan ook en er zullen er nog wel zijn

Maar persoonlijk zou ik niet weten waarom dit handig zou zijn
Zoals nu met edge oregon enz met een biepje en pijltjes geen enkel probleem
Soms hoor je door te veel lawaai van het verkeer de aanwijzingen niet of bedoel je dat je met een oortje zou fietsen
Dat zou ik pas gevaarlijk vinden dan hoor je het verkeer of fietsers rondom je niet meer
Als je een track volgt geeft dit zelfs geen biepje kwestie van gewoonte even voor een splitsing kijken

Ieder zijn meening natuurlijk
Gebruikersavatar
sn33ky
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 13 feb 2012 16:14
Rijdt met: Cube LTD 3
Contacteer:

Re: gps met spraakmogelijkheid??

Bericht door sn33ky »

duiveltje75 schreef:ik stel mij de vraag waarom er nog geen enkele gps fabrikant (voor de fiets dan) naar voor is gekomen met het op de markt brengen van een gps toestel met spraakmogelijkheid.

dit door een bluetooth oortje bv.
zo moet je niet telkens bij een afslag naar je scherm kijken, wat af en toe wel is een gevaarlijke situatie kan opleveren.

zo moeilijk kan dit in mijn ogen toch niet zijn daar elke fabrikant van gps toestellen voor in de wagen dit heeft.
Ik heb een perfecte oplossing gevonden.

Ik heb al even een HTC Desire (Smartphone met Android) en gebruik nu Run.GPS Trainer UV PRO al 1 jaar om te mountainbiken. Ik heb vele programma's geprobeert maar deze heeft mij nooit in de steek gelaten. Ik heb al verschillende parcours gereden zonder pijltjes en nooit de weg kwijtgeraakt.

Voordelen.
- Direct tracks van het internet downlaoden via de App van GPS-Sport.net, GPSies.com en OutdoorActive.
- Mappen downloaden van Openstreetmap voor je op de weg zit. Zo hoef je geen dataverbinding te hebben als je aan het mountainbiken bent.
- Voiceguidance. Dus als je een oortje in hebt hoor je regelmatig uw gemiddelde snelheid, nog te gane KM's, De tijd die je daar nog over gaat doen en spraakbestuurde navigatie ("after 100m turn slight left, etc..)

Beter kan je niet hebben. Kost wel 29,95,-

Telefoon in je zak, Oortje in, muziek op en dan word de muziek soms onderbroken door de turn by turn voice guidance. Heerlijk! kan je netjes op de weg blijven letten en hoef je niet naar een map te kijken.
Gebruikersavatar
Philippe1
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: do 12 jan 2012 19:42
Rijdt met: Canyon Nerve 29 & Spectral 27.5

Bericht door Philippe1 »

En welke "turn by turn" instructies krijg je op singletracks of paden die niet op de kaart staan.?
bvb snelle single tracks waar de bochten zich zo snel opvolgen dat de gps niet kan volgen met instructies geven.

Als je van een track afwijkt en die track staat niet op een kaart kan de gps je ook niet terug begeleiden naar je track, je zult dan toch op je kaart moeten kijken.

Je gebruikt dit toch bij t mountainbiken??
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Hoe lang kan je met uw smarthphone fietsen? Mijn iPhone houdt het geen 6u (normale dagtrip) vol met GPS en BT aktief.
Gebruikersavatar
hondahornet
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 12:47
Rijdt met: Thompson Zeus (voor 90% gerenoveerd)

Bericht door hondahornet »

Mijnen Garmin Quest 1 kan dat, toestel is wel bijna op pensioen maar hij kan dat. (heeft wel geen "blauwe tand" verbinding..:wink: )
Gebruikersavatar
sn33ky
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 13 feb 2012 16:14
Rijdt met: Cube LTD 3
Contacteer:

Bericht door sn33ky »

cabrinha schreef:En welke "turn by turn" instructies krijg je op singletracks of paden die niet op de kaart staan.?
bvb snelle single tracks waar de bochten zich zo snel opvolgen dat de gps niet kan volgen met instructies geven.

Als je van een track afwijkt en die track staat niet op een kaart kan de gps je ook niet terug begeleiden naar je track, je zult dan toch op je kaart moeten kijken.

Je gebruikt dit toch bij t mountainbiken??
Op Singletracks heb je dit niet nodig. Dit omdat het heel moeilijk is om er van af te wijken. Wel verteld deze nog zonder de aantal meters "Turn right, turn slight left, turn sharp left, etc... maar ik negeer dit dan. En moest dit toch gebeuren dan kan je de telefoon uit uw zak halen en even een kijkje nemen op de map. programma heeft ook een mapoptie (verschillende mappen mogelijk). Eerst Thuis via wifi inladen of onderweg met mobiel internet.
Handige is dat je een route hebt en dan de map kan voorladen van alleen de track. Dus niet omliggende gebieden.
Hoe lang kan je met uw smarthphone fietsen? Mijn iPhone houdt het geen 6u (normale dagtrip) vol met GPS en BT aktief.
Mijn doet ook ongeveer 6u met muziek, (A-)GPS en 3g. Maar ik mountainbike ook niet meer dan 6u.
Gebruikersavatar
micka
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 10 jan 2011 11:22
Rijdt met: bianchi/canyon

Bericht door micka »

. Eerst Thuis via wifi inladen of onderweg met mobiel internet.
Handige is dat je een route hebt en dan de map kan voorladen van alleen de track. Dus niet omliggende gebieden.
Waar in godsnaam heb je in een bos internet ?
Gebruikersavatar
sn33ky
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 13 feb 2012 16:14
Rijdt met: Cube LTD 3
Contacteer:

Bericht door sn33ky »

micka schreef:. Eerst Thuis via wifi inladen of onderweg met mobiel internet.
Handige is dat je een route hebt en dan de map kan voorladen van alleen de track. Dus niet omliggende gebieden.
Waar in godsnaam heb je in een bos internet ?
Ik heb tot nu toe op veel plaatsen gemountainbiked (Ardennen, Nederlands limburg, Limburg, Antwerpen en Vlaams brabant en ik heb nog nooit in een bos zonder verbinding gezeten (2G of 3G).
QM
Mountainbiker
Berichten: 955
Lid geworden op: zo 08 nov 2009 20:43
Rijdt met: Na de rit in gebroken wit

Bericht door QM »

Stokke schreef:Die toestellen bestaan al bv Falk in mindere maten de montana en zumo die worden eerder op moto gebruikt maar op fiets kan ook
Smartphone kan ook en er zullen er nog wel zijn
Kan ik mijn Zumo op de fiets gebruiken? Bestaat daar dan een houder voor?
Plaats reactie