smartphone als gps navigatie op de mtb

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
mountainbike1111
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2020 21:39

smartphone als gps navigatie op de mtb

Bericht door mountainbike1111 »

Nog mensen die gps navigatie gebruiken van de eigen smartphone (android)? Zoja, wat houdt jou tegen om een gps van garmin/wahoo te nemen?

Ik ben namelijk voorstander van de smartphone omdat er altijd wel en functie ontbreekt in zo'n garmin/wahoo gps toestel, er lijkt geen enkel perfect toestel te bestaan. Maar wahoo bolt v2 schijnt in de goede richting te gaan, maar die kost (voorlopig) nog wel erg veel geld.

Maar in android heb je zoveel goede apps, je hebt de vrijheid om een eigen navigatie software gratis uit te kiezen in de play store, het enige minpunt is dat het zwaarder weegt dan een echt gps toestel, maar als ik een echt gps toestel zou hebben zou ik alsnog mijn smartphone meenemen voor noodgevallen. Zoals belangrijke telefoontjes van mijn baas. :roll: Daarnaast mag je geen smartphone in de hand houden op de fiets! :-k Ik gebruik een smartphone houder van het merk BBB en het werk heel goed!

Een ander wat misschien wel een groot minpunt is dat is dat het gewicht vooraan aan het stuur is en niet op mijn rug. Dat vind ik het meeste jammer.


Wat is jullie mening erover?
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: smartphone als gps navigatie op de mtb

Bericht door kenny »

Vraagje, hoeveel kost uw telefoon en wat is de levensduur van de batterij?
mountainbike1111
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2020 21:39

Re: smartphone als gps navigatie op de mtb

Bericht door mountainbike1111 »

Ja, het is nogal een gedoe allemaal. Ik heb naast de bbb houder nog de bbb powerbank (200g) die ik in korting had gekocht (50 euro ipv 80). Ik rij met de samsung s4 (bbb heeft hiervoor speciaal een houder ontwikkeld) die op dit moment nog maar 50 euro kost op aliexpress. Met de powerbank kan ik toch wel 6 uren rijden, terwijl ik gemiddeld 2 uren doe.

Samen ben ik rond de 180 euro kwijt met dank aan de kortingen valt de prijs goed mee, zeker als je de powerbank en gsm ook in het dagelijks leven kunt gebruiken. Maar zoals ik al zei, het gewicht is dan weer het grote minpunt. Waarschijnlijk samen 550g, terwijl wahoo bolt v2 70g weegt (wahoo ROAM is 95g, garmin Edge 530 is 79g)

Het verschil is echt gigantisch. Maar hou er aub wel rekening mee dat ik dit allemaal had gekocht toen de wahoo bolt v2 nog niet bestond. (de re-route die niet aanwezig was in bolt v1 was een afknapper) Alsnog zie ik wel voordelen met de smartphone, die heb ik in het start topic geplaatst. Je kunt vele verschillende apps aanzetten die je rit trackt. Ook telefoontjes/smsjes kan je meteen opnemen zonder te moeten stoppen om de smartphone snel uit de rugzak te halen. Ook maken van foto's/filmpjes kan in 1 wip.

Achja, misschien toch maar beter overschakelen op een echte gps zoals de bolt v2.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: smartphone als gps navigatie op de mtb

Bericht door Christ D. »

6uren ? Mijne Wahoo Roam gaat 16/17 uren vlot mee , navigeren en registreren van de rit.
En mijn telefoon staat volledig stil als ik fiets, wil dan niet gestoord worden.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: smartphone als gps navigatie op de mtb

Bericht door RigolleM »

En als toevoeging ten nadele van de smartphone, bij goed weer (veel zon) is het scherm bijna niet leesbaar, terwijl ik op mijn Garmin Edge nog perfect alles kan zien.

Mijn smartphone zit in een stuur- of bovenbuistas, heb die ook snel te pakken.. maar die staat als ik fiets ook op stil, en voor foto's te nemen sta ik meestal stil. Al fietsend foto's nemen... nèh, val al genoeg... :-D

En de eerste smartphone app die al mijn sensoren (HRM, cadans, snelheid, SRAM AXS, Garmin Radar/licht en Quarq Powermeter) ondersteunen en/of mooi in kaart brengen in de statistieken moeten ze ook nog uitvinden.
Plaats reactie