Gps-mountainbike :de combinatie?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door PainSosis »

Een fietsgps werkt met een fietskaart waarop een lijn wordt getekend door een gpx file. Deze fietskaarten zijn opgedeeld in regios. Bij de meeste toestellen is de plaatselijke regio meegeleverd en moet je de andere regio's aankopen. Er zijn gratis alternatieven voor die kaarten. Een betalende kaart zou meer details en opties moeten bevatten.

Een gpx file is een tekstfile met een lijst van coördinaten.
Wanneer deze coördinaten met elkaar verbonden worden krijg je een lijn die een route aangeeft.
Er is nog een verschil tussne routes en tracks maar dat is te gedetailleerd.

Een gps kan "routeren" of een spoor volgen.
Routeren wil zeggen dat de gps je zegt welke weg, in welke richting en hoe ver nog tot de weg die je moet nemen.
Bij routeren kan je ook een adres of plaats aangeven en de gps berekend de weg zelf tot daar en geeft je aanwijzingen.
Een spoor volgen gaat hij je enkel een windrichting aangeven en geen rekening houden met obstakels tussen de te volgen route en uw positie.

Een gps die routeert is redelijk accuraat en kan je bij momenten blindelings volgen maar er zijn ook situaties waar beperkingen optreden. Soms geeft hij dan te laat of niet aan waar je heen moet. Soms zelfs helemaal verkeerd omdat hij niet kan volgen.
Slechte gps ontvangst door omgeving en kort opeenvolgende paden of kruispunten met veel straten kunnen ervoor zorgen dat je gaat moeten kaartlezen en gezond verstand gebruiken. Niet iedereen kan dat of niet iedereen verwacht dat hij dit nog moet doen met een toestel van enkele honderden euro's.

Persoonlijk vind ik een fietsgps de ideale partner die tegen een stootje kan en me altijd terug op het juiste pad krijgt. In tegenstelling tot een GSM die niet tegen een stootje kan en die levensbelangrijk is voor andere zaken.

Wat misschien ook wel vermeld mag worden is het volgende.
De bepijling op TT's is niet voor niets een hot item. Zelfs bij degelijke bepijling zijn er mensen die erachter moeten zoeken.
Vermoeidheid en aandacht en concentratie spelen mee een rol.
Een bestaande vaste route heeft zoiezo een minimum aan bepijling en dikwijls heeft deze te lijden onder externe omstandigheden zoals verwering en seizoensgebonden begroeing enz. Deze is ook nooit in fluo kleuren.

Een beetje zoeken achter de weg hoort erbij en maakt deel uit van het avontuur.
Laatst gewijzigd door PainSosis op wo 19 sep 2018 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door chrisper »

dat is nu eens een heel heldere en duidelijke uitleg.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door Beny »

Toch vervolledig ik bij deze het begrip "gpx file"
Een gpx file is een gps bestand, maar kan ook andere extensie formaten hebben (tcx, fit, gdb, …)
In een gpx file kunnen zitten en/ofwel één of meerdere waypoints, en/ofwel één of meerdere routes, en/ofwel één of meerdere tracks/sporen/koersen
Bij een route bepaalt telkens opnieuw de gps de weg waarlangs (ref auto gps) => dient om een bestemming met al dan niet tussenbestemmingen te bereiken
Bij een track/spoor/koers is het traject op voorhand vastgelegd (coördinaten die met elkaar achtereenvolgens verbonden worden door een rechte lijn => broodkruimelspoor) => dient om een tocht exact na te rijden
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door Bossi13 »

Bedankt heren voor deze leuke verduidelijking!

Ondertussen begrijp ik al iets meer over het mountainbiken icm gps.

Ben ik juist als ik nu zeg dat het mogelijk is om een singletrack te volgen als zijnde broodkruimelspoor? Al dan niet met lijntje?

Gisteren ook Coolblue en een fietswinkel bezocht. Cb kon me niets zinniger vertellen dan dat een fiets-gps op je stuur gemonteerd wordt en dat je dan een weg kan volgen met kaarten die je download op internet. Met alle respect maar ik denk dat de dame enkel alle details kon vertellen over hetgeen wat in de frituurtoog ligt :-k

In de fietswinkel wel een deftige uitleg gekregen. En voor wat ik nu nodig heb zou een Garmin Edge Explore het meest nuttige zijn voor een redelijke prijs. Wetende dat ik kan uitbouwen met sensoren als ik dat later wens, maar dat is nu nog niet aan de orde.

Nogmaals dank aan dienen die even de tijd namen om me wat uitleg te verschaffen!

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door PainSosis »

Bossi13 schreef:
Ben ik juist als ik nu zeg dat het mogelijk is om een singletrack te volgen als zijnde broodkruimelspoor? Al dan niet met lijntje?
Neen omdat het broodkruimelspoor het lijntje is. Het is dus altijd met een lijntje.
Deze term wordt gebruikt omdat "de lijn" (in dit geval een track, spoor of koers) tot stand is gekomen door enorm veel kort op elkaar liggende coördinaten aan elkaar te koppelen. De broodkruimels.
Onder deze vorm van navigeren is er geen andere weg mogelijk omdat de puntjes of broodkruimels of coördinaten zo kort op elkaar liggen. Wanneer je afwijkt van de route gaat de GPS je enkel een richting aangeven om terug naar het spoor te gaan. Je hebt geen routeerbare fietskaart nodig of GPS die kan routeren.
Wanneer er geen duidelijk afgelijnde paden zijn zoals op de noordpool is this the way to go.


De andere manier is een "route" die gemaakt wordt door 2 of meerdere uiteenliggende "waypoints" aan elkaar te koppelen. Dit kunnen kruispunten zijn of bvb je thuisplaats en je werk. Er zijn verschillende manieren mogelijk om van A naar B te gaan en de GPS kan zelf een route berekenen of herberekenen wanneer je afwijkt van het traject.
Bossi13 schreef: Nogmaals dank aan dienen die even de tijd namen om me wat uitleg te verschaffen!
Zonder dank! Het is een leuke oefening/test :-D


Je hebt altijd een GPS met KAART nodig.
Je positie zal altijd aangegeven worden op de GPS met een pijltje.

De aanwezige wegen op de kaart hangen af van het soort kaart en hoe gedetailleerd deze kaart is.
Je kan de weg volgen door te kaartlezen en te kijken waar je je bevind aan de hand van het pijltje.

Je kan een route of track inladen door middel van een route/track bestand in te laden.
In veel gevallen een .gpx bestand maar anderen zijn ook mogelijk.
Wanneer je zo een route inlaad krijg je een lijntje op de kaart getekend.
Naargelang het type GPS en route/track + instellingen zal je een begeleiding krijgen om het lijntje te volgen.
(o)
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door _anonymus_ »

Een kaart heb je eigenlijk niet per sé nodig als je een track aan het volgen bent.
Akkoord, het maakt het wat makkelijker om in te schatten waar de lijn precies naartoe loopt, en het helpt ook als je besluit om af te wijken van de track, maar toen ik nog met een Garmin reed kocht ik in het buitenland niet altijd de kaarten van dat land.
Soms volgende ik gewoon tracks zonder onderliggende kaart, en dat werkt ook.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door KrisMaes76 »

De mensen die meerijden met een gps die hen 'terug op het juiste pad' wil brengen worden meestal vriendelijk verzocht om dat irritante gebiep af te zetten...

Zeker de mio toestellen hebben het precies nogal es lastig om te weten waar ze zijn.

(opgenomen) tracks kunnen soms wel een paar meter afwijken van het echte pad (of de kaart waarmee die tracks gemaakt zijn, waren niet echt juist) en dan vinden zulke toestellen al snel dat je van het juiste pad afwijkt
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Gps-mountainbike :de combinatie?

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Gisteren overgegaan tot de definitieve aankoop van een Garmin Edge Explore.

Had gehoopt hem vandaag eens te kunnen testen door een rustig ritje in Namen te doen maar het weer :-?

Ik zal de handleiding dan maar wat beter lezen nu en leren hoe dat "spelleke" werkt :-)

Groetjes,

Bossi
Plaats reactie