Egge 800 kopen? Ik zie/lees veel ongemakken bij gebruikers

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Dieter78
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 dec 2011 00:31
Rijdt met: Giant

Egge 800 kopen? Ik zie/lees veel ongemakken bij gebruikers

Bericht door Dieter78 »

Hallo iedereen,

Ik ben van plan om mij een hartslagmeter aan te schaffen. Na de hele Polar-rimram te hebben doorzocht kwam toch ik uit bij de edge 800 bundel met CN Europa bundel. Ik ben beginnen lezen en over het algemeen is de meerderheid van de gebruikers ook positief en ben ik er van overtuigd dat de edge 800 een degelijk toestel is!

Toch valt het mij op dat er het een en ander misloopt bij het opstellen van routes, inladen van kaarten, een moeilijk gebruikersmenu...

Ik ben geen computerheld en ben bang dat de vele opties en tierlantijntjes het mij onmogelijk zullen maken om alles uit de edge te halen wat erin zit. Meestal haak ik dan snel af. Ik vraag mij af of hij echt gebruiksvriendelijk is!

Dan is er nog de keuze tussen SD of DVD... Al veel over gelezen maar zie het bos niet meer door de bomen.

Kan ik er een andere geheugenkaart insteken dan opgegeven bij de dealers? Ik zag dezelfde geheugenkaarten staan voor ongeveer 10 euro terwijl ze bij de dealers 30 euro kosten.

Ook de kaarten kosten een pak geld. Velen kopen er toch de topo BeNeLux bij terwijl die ook gratis op het net verkrijgbaar zijn.
Zijn ze nu samen bruikbaar of alleen apart?
Staan de fietsroutenetwerken ook op de CN Europa?

Veel vragen en toch wel wat twijfel om veel geld uit te geven voor iets waar ik me niet aan wil ergeren en achteraf spijt van de aankoop te krijgen!

Wie helpt mij door deze worsteling heen?


Alvast bedankt!!!
Icebreaker
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: do 10 feb 2011 17:07

Bericht door Icebreaker »

Een micro-SD kaart is een micro-SD kaart. Als je er dus een leeg kaartje bij wil, maakt het niet uit waar je dat koopt en wat je ervoor betaald.

Van wegenkaarten, ik gebruik openstreetmap, via http://garmin.openstreetmap.nl/ kan je eenvoudig de kaarten van een bepaald land downloaden, in mijn ogen zijn die meer dan voldoende. Er is ook nog open mountainbike map, daar heb ik echter geen ervaring mee.
Die kaarten zijn gratis dus dat bespaard ook al wat.

Op vlak van computers, ik kan wel goed met die dingen overweg dus heb hier niet al teveel last mee gehad. Er zijn verschillende mogelijkheden, eenvoudigste is Garmin Connect (connect.garmin.com), gewoon een plugin installeren die de communicatie tussen pc en edge regelt en alles gaat supper vlot. Inladen van een route die je wil rijden, opvragen van trainingsgegevens, ... allemaal vrij overzichtelijk vind ik zelf. Ik gebruik daarnaast ook nog het Garmin Training Center om iets dieper op de gegevens in te kunnen gaan, maar eigenlijk kom je met Garmin Connect al vrij ver vind ik persoonlijk.
Dieter78
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 dec 2011 00:31
Rijdt met: Giant

Bericht door Dieter78 »

Bedankt voor de snelle reactie icebreaker!

Heb je ooit kunnen vergelijken tussen Polar en Garmin? Ik had graag geweten wat een Polar zoveel meer zou kunnen.

Is er iemand die mij kan zeggen of het raadzaam is om een grotere geheugenkaart te kopen dan 4G?

DVD of SD???

Het gaat maar door :-)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Enkele Polars gehad, zowel sporthorloge als fietscomputers, maar de Garmin Edge, eerst 705 dan 500 en nu 800 begint waar Polar eindigt... Het grootste voordeel tov Polar is de GPS enabled snelheidsmeting, gedaan met sukkelen met de speedsensor.

Wat ga je zo allemaal op uw SD kaart zetten? Bij mij staat Topo Belux, CN (gedeeltelijk), OSM (België) en basemap op een 4Gb kaartje en staat nog niet helemaal vol.

CN SD of DVD. Als je meerdere kaarten wilt bij hebben is CN op DVD het interessantste. Hiermee kan je op uw 'eigen' SD nog andere kaarten plaatsen dan enkel CN en hoef je geen extra kaarten mee te zeulen met andere kaarten erop. De vergelijking SD of DVD is hier al eens de revue gepasseerd en beantwoord door Thierry, moet je maar eens opzoeken.
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

Icebreaker
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: do 10 feb 2011 17:07

Bericht door Icebreaker »

Dieter78 schreef:Bedankt voor de snelle reactie icebreaker!

Heb je ooit kunnen vergelijken tussen Polar en Garmin? Ik had graag geweten wat een Polar zoveel meer zou kunnen.

Is er iemand die mij kan zeggen of het raadzaam is om een grotere geheugenkaart te kopen dan 4G?

DVD of SD???

Het gaat maar door :-)
Als je de kaarten van heel europa er tegelijk op wil hebben staan met openstreetmap, dan is 4GB al snel te klein. Als ik me niet vergis is België al een 500MB, landen als Duitsland en Frankrijk gaan over de 1GB. Als je altijd een vaste bestemming hebt, is 4GB voldoende in mijn ogen. Wil je echter een trip maken door verschillende landen, dan kan een groter kaartje handig zijn. Maar je kan ook exact die gebieden waar je door gaat downloaden en dan is 4GB voldoende. Het is dus kiezen tussen de luxe van 1 keer een kaart erop zetten, maar dan een grotere SD nodig te hebben, of als je een buitenlandse trip maakt telkens de juiste kaart erop te zetten en een goedkoper kaartje te hebben.

Met Polar heb ik geen ervaring, ik ga me dus niet aan vergelijkingen wagen ;-)
Gebruikersavatar
hondahornet
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 12:47
Rijdt met: Thompson Zeus (voor 90% gerenoveerd)

Bericht door hondahornet »

http://www.gps.nl/review_garmin_edge_800.html
Een beetje uitleg over de edge 800....
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

Icebreaker schreef:Als je de kaarten van heel europa er tegelijk op wil hebben staan met openstreetmap, dan is 4GB al snel te klein.
Is goed mogelijk, maar je Garmin GPS-toestel kan maximaal 4GB aan kaartmateriaal verwerken. 't Heeft geen zin om méér kaarten op je toestel te zetten, je toestel zal dat extra kaartmateriaal niet inlezen.

Wil je tóch meer kaartmateriaal gebruiken op je GPS-toestel, dan zal je met meerdere geheugenkaartjes moeten werken en van kaartje wisselen.
Gebruikersavatar
supermotard
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: za 08 sep 2007 22:16
Rijdt met: cube reaction K18

Bericht door supermotard »

hondahornet schreef:http://www.gps.nl/review_garmin_edge_800.html
Een beetje uitleg over de edge 800....
Merciekes voor de link :wink: k'was ook al een tijdje op zoek naar een beetje een deftige uitleg maar met deze link geraak ik al een heel eind verder :bounce:
greenbull
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 15:07
Rijdt met: Canyon

Bericht door greenbull »

Als je beetje tijd hebt is volgende review echt de moeite:

http://www.dcrainmaker.com/2010/08/garm ... -look.html
Plaats reactie