Stumpjumper Expert Carbon 29er => Hope update p3

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
BMW
Mountainbiker
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 16 sep 2007 19:51
Rijdt met: ridley ignite FS /ridley NOAH/chinees 29'er

Bericht door BMW »

meer pics van die knappe fiets :bounce: :bounce:
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Bericht door Rolla »

BMW, Ik heb nog wel wat foto's :wink: :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rolla op di 29 jan 2013 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BMW
Mountainbiker
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 16 sep 2007 19:51
Rijdt met: ridley ignite FS /ridley NOAH/chinees 29'er

Bericht door BMW »

mooi mooi mooi
tot in t detail:
het afdekplaatje van t vorkbeen
de sram cranks
de R1 remmen
de matchmakers
=D> =D>
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Bericht door Rolla »

Nu ik de bike al enkele weken in bezit heb; enkele indrukken:

Het is mijn eerste bike met carbon frame. In het begin daar wel wat 'schrik' van gehad, maar dit fietst toch lekkerder dan de M5 Alu voorganger.
Het is een stijf frame, maar geeft toch het nodige comfort, wat ook op lange ritten (80km) zijn voordeel heeft.

De remmen: super! Wel lang last gehad van piepende remmen (turkey gobble :roll: ), ondanks dat ze goed ingeremd waren, maar da's ondertussen bijna volledig over. Heel soms laten ze zich nog 's horen. Ondanks de geringe ruimte tussen schijf en remblokjes, geen last van slepende remmen =D>. En wat een verschil in remkracht tgo. mijn oude Avids.

De vork: In 't begin wat zoeken om de juiste afstelling te vinden, maar nu: subliem! Brain werkt ook voortreffelijk.

Het brede stuur (68cm) was in het begin wel wenn en, maar nu wil ik niks anders meer =D> . Misschien dat het in de toekomst nog vervangen wordt door een lichter, carbon exemplaartje.

De pedalen: Look Quartz. Eerst een haat/liefde verhouding mee gehad. LBS had me deze aangeraden omdat hij geen Crankbrothers verdeelt. Na jaren met de Eggbeaters gereden te hebben heb ik een eeuwigheid gesukkeld met het juist afstellen van de schoenplaatjes en de nodige spacers tussen cleat & schoenzool. Had mijns inziens ook te maken met mijn niet meer zo nieuwe & ongelijkmatig afgeseten zolen. Stilaan tijd voor nieuw schoeisel.[-o< Ondertussen dus wel de juiste positie gevonden en de pedalen werken nu voortreffelijk. Ik denk er niet meer aan & dus zit het goed. Bijkomend voordeel tgo. de eggbeaters is ook het grotere steunvlak van de kooi. Ook modder geeft geen problemen.

De banden: Specialize Fast Trak LK Control (2012) met NoZisch:
Heerlijke band; bevalt mij erg goed: Niet te zwaar, lage rolweerstand, goede grip & redelijke zelfreinigende eigenschappen.
Vandaag echter bij thuiskomst & oppoetsen van de bike vastgesteld dat ik met m'n voorwiel langs een scherpe steen geschraapt ben: de band vertoont een 'litteken': de buitenste banddraden van de flank vertonen een scheurtje van zo'n 2 cm. Onderweg niks van gemerkt, heb gewoon de tocht kunnen uitrijden. (met een Schwalbe had ik te voet gestaan) Dit wordt wel iets om in het oog te houden. In het slechtste geval komt er een nieuwe band op vooraan.

Algemeen gesteld ben ik supercontent met deze bike & ga ik me de overstap naar 29er zeker niet beklagen. Ik vind trouwens dat technische, steile afdalingen stukken beter gaan met deze bike. Daar waar ik met de 26er al eens afstapte (schrik voor OTB), geeft deze bike toch meer zelfvertrouwen.

Tot zover mijn tussentijds relaas.

Sportieve groeten, Rolla
Gebruikersavatar
stoned biker
Mountainbiker
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 14 dec 2005 16:34
Rijdt met: specialized stumpjumper expert 29

Bericht door stoned biker »

Rolla

De mijnen is ook besteld

wel met paar kleine aanpassingen :

- had nog 240 naven liggen en heb er crest velg laten rondspaken, da worden dus de wielen
- rotor 3D crank
- 180 dia vanvoor
- fizik tundra zadeltje

Ik hoop dat hij daarmee toch onder de 10kilo duikt, ik twijfel alleen nog over een carbon zadelpen, niet voor het gewicht maar eerder voor het comfort.

Ben je tevreden over de banden??
Gebruikersavatar
kristof gilis
Mountainbiker
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 04 okt 2010 20:21
Rijdt met: BMC FS01 29 XX1

Speci?

Bericht door kristof gilis »

Waarom koopt hier iedereen specialized? Mooie fiets daar niet van hoor maar hoeveel staan der hier al op het forum?

Soit het blijft een mooi fietske

K
Gebruikersavatar
koenvgn
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: di 17 okt 2006 22:16
Rijdt met: Rocky mountain element 999 RSL 2014 - Specialized marathon carbon 29' 2013
Contacteer:

Bericht door koenvgn »

zullen misschien enige bikers zijn die trots genoeg zijn op hun nieuw speelgoed om het hier te showen! (grapske eh). ik hoop trouwens deze week ook eindelijk de mijne hier te kunnen posten... Idd ook ne specialized sj expert 29er :P
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Bericht door Rolla »

Stoned biker:

Goeie keuze :wink:

De mijne blijft voorlopig in de quasi standaard setup zoals hij nu is.
We zien wel wat er qua upgrades onder de kerstboom komt...=D>

Welke maat heb je besteld ? Lijkt me dat je met geplande aanpassingen wel onder de 10kg duikt. De mijne is ietsje bijgekomen tgo. standaard, maar dat gewichtsverschil zit 'm in de banden: +- 2 x 630g (ipv 530g voor de Renegade Control & 470g voor de S-Works versie die vooraan lag).

Maar: ik vind het zeer goede banden. Zie ook mijn post hierboven ivm tussentijdse bevindingen.
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Re: Speci?

Bericht door Rolla »

kristof gilis schreef:Waarom koopt hier iedereen specialized? Mooie fiets daar niet van hoor maar hoeveel staan der hier al op het forum?

Soit het blijft een mooi fietske

K
Toen ik besloot dat er een 29er kwam als nieuwe bike, heb ik heel veel bikes in overweging genomen. Het is uiteindelijk opnieuw Specialized geworden. De geometrie v/d stumpjumper ligt mij nu eenmaal zeer goed.
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Bericht door Rolla »

koenvgn schreef:zullen misschien enige bikers zijn die trots genoeg zijn op hun nieuw speelgoed om het hier te showen! (grapske eh). ik hoop trouwens deze week ook eindelijk de mijne hier te kunnen posten... Idd ook ne specialized sj expert 29er :P
Eindelijk ! Ik vroeg me al af waar 'm bleef ?

En ja, misschien kunnen we ooit wel 's een SJ Expert 29er meeting houden ;-)
Plaats reactie