Pagina 3 van 5

Geplaatst: ma 26 sep 2011 09:45
door Tom-s
Het stuur:
Zoals op eerder foto's al te zien was gebruik ik weer mijn AX Lightness Poseidon. Helaas heeft deze bij de montagepositie van zowel de linker als de rechter bar-end een klein oppervlakkig scheurtje. Zonder bar-ends geen probleem maar ik ben bang dat ik het stuur breek bij montage van bar-ends. Ik ben er dus nog niet uit of ik hem nog wel met bar-ends wil blijven gebruiken. Ik heb al vaker getwijfeld over bar-ends, dus ga de komende periode zonder rijden. Mis ik ze te hard, dan monteer ik ze gewoon en zie ik wel wat er gebeurd. Het stuurtje is met 580mm niet super breed en weegt daarom ook maar 85,1 gram.

Geplaatst: ma 26 sep 2011 10:15
door Tom-s
De wielen:
Terug mijn CK set met Roro/Rara notubes met carbon-ti spanners. Wielen zonder banden en snelspanners wegen slechts 1499,1 gram met lint en notubes ventielen.

De naven:
Ik rij het liefst met Chris King naven omdat ik deze erg betrouwbaar vind. Het overgewicht van deze naven word gecompenseerd door het snelle aangrijpen van de vrijloop en het gemak waarmee de naven te onderhouden zijn.

De velgen:
Hier gekozen voor notubes naven om zonder binnenband te kunnen rijden. Dit brengt een stuk extra souplesse in de band met zich mee wat bijdraagt tot een beter rijcomfort en verlaagde rolweerstand. Ik heb destijds gekozen voor de Olympic 330g velgen omdat deze zowel licht als betrouwbaar zijn. Inmiddels zitten er al redelijk wat butsen in de velgen maar slagen hebben ze nog niet. Ondanks dat ik ze totaal niet ontzie doen ze het nog steeds erg goed.

De spaken:
Hier gekozen voor volledig DT revolution met alu nippels. Had kunnen kiezen voor een mengeling met lichtere ritchey spaken. Dat had de wielen een 15 gram lichter gemaakt maar ook hier weer gekozen voor sterkte en duurzaamheid boven gewicht.

De snelspanners:
Hier heb ik sinds kort een setje Carbon-Ti spannertjes in zitten. Deze worden al jaren gebruikt door internationale toppers en zijn daarom het proberen waard. Ik had KCNC en deze hebben wat kortere hendeltjes. Door de langere hendels op de carbon-ti spannen deze gemakkelijker op. Verder nog te weinig ervaring om een echte mening te kunnen geven. Ze wegen slechts 38,8 gram en zijn daarmee een van de lichtste mountainbike snelspanners welke ik ken.

Banden:
Mijn allround 2,1" setje Racing Ralph (430g) achter en Rocket Ron (385g) voor bevalt me en hou ik. Ze liggen notubes.

Foto's zijn het mooist in mijn vorige fiets, nog met KCNC snelspanners. = klikbaar
Afbeelding

Geplaatst: ma 26 sep 2011 12:41
door Tom-s
De schakelgroep:
Het achterderailleur heb ik al eerder besproken.

Shifters:
Sram X-0 twisters welke getuned zijn met nylon boutjes voor de bevestiging. Rij hier al jaren mee en nooit geen problemen mee gehad. De shifters wegen slechts 189,5 gram incl kabels.

Voorderailleur:
Als voorderailleur heb ik gekozen voor een SRAM XX met hoge klemband. Deze past bij een dubbele setup voor en weegt minder dan een XTR. Deze weegt momenteel 118,5 gram. Een hoge klemband gekozen ivm de modderafvoer. Zit nog wel een beetje in de problemen met een bidonhouderbusje, maar daar ga ik morgen verder naar kijken.

De aandrijflijn:
Voor de aandrijflijn blijf ik met 9speed rijden.

Cassette:
Voor de cassette gebruik ik de M970 XTR cassette van mijn vorige fiets. Deze heeft als bereik 11 - 32 tandjes en is gedeeltelijk uit titanium. Ik heb hem niet verder getuned met lichtere titanium tandjes omdat staal me duurzamer lijkt. Weegt 223,2 gram. Komende winter tijdens lokale TT's zal het bereik voldoen, met marathons monteer ik mogelijk een 11 - 34.

Tandbladen:
Hier gekozen voor een setje titanium tandbladen. Deze zijn met 64,6gram/set een stuk lichter dan de gewone tandbladen van SRAM. Ook zouden ze een heel stuk duurzamer moeten zijn. Verder missen ze schakelhulpen en richting, zodat je ze in theorie nog kan omdraaien voor langer gebruik. Ik heb gekozen voor 25 / 39 omdat ik niet echt een krachtpatser ben en liever op souplesse draai. Mij lijkt daarbij 25 beter geschikt voor de lange duur dan een 26.

Ketting:
Als ketting gebruik ik 3 shimano CN-7701 kettingen welke ik regelmatig afwissel. Zo beoog ik een langere levensduur van mijn cassette te behalen. De kettingen wegen gemiddeld 274,0 gram maar moeten nog gekort worden voor de nieuwe tandwielverhouding.

Edit:
Crank vergeten:
Dit is een Specialized crankset bijbehorend bij het frame. Het is een carbon crank na ontwerp van Lightning. Het is mijn eerste carbon crank en kan er nog niet veel over zeggen. Ik kreeg er een specialized spider bij maar de bladen hiervoor vond ik wat prijzig. Daarom een (iets zwaardere) XX-spider gekocht om zo goedkopere en lichtere kettingbladen te kunnen monteren. Ze weegt (crank arm link, rechts, spacers): 472,3 gram.


Voorlopig lijkt de fiets onder de 8,4 uit te komen.

..

Geplaatst: ma 26 sep 2011 17:42
door cboetens
RigolleM schreef:Er zijn u al velen voor geweest bij het tunen van hun achterderrie, maar weinigen hebben dit tot een goed einde weten te brengen, en blijven meestal zitten met een in de soep gedraaide achterderrie meestal gecombineerd met een aantal spaken of het volledige achterwiel naar de haaien...

Gewicht sparen op één van de meest kritische plaatsen blijft een risicovolle onderneming en blijft voorbestemd voor vitrine kasten en niet voor in het veld.
Als alles theoretisch mogelijk is , en je laat het doen door iemand die er verstand van heeft (fietsenmaker ofso) dan kan er toch niet echt een probleem zijn? :-D

Geplaatst: ma 26 sep 2011 19:41
door Tom-s
Derailleur detailfoto's in vergelijk met een standaard (opnieuw, excuus voor de matige kwaliteit). Zwarte derailleur is bijna 1/4 van het gewicht lichter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: ma 26 sep 2011 20:46
door scelter
Het is in ieder geval proper gedaan. Hopelijk blijft alles ook héél.

Geplaatst: ma 26 sep 2011 21:39
door matthy_bm
diene hope rem is wel dik in orde =D>

Geplaatst: wo 28 sep 2011 19:21
door TomFeyaerts
knap, ben benieuwd naar het eindresultaat

Geplaatst: ma 03 okt 2011 21:57
door matthy_bm
Is uwe knalbak al bijna af? 8)

Geplaatst: ma 03 okt 2011 23:58
door Tom-s
Helaas. tegenvaller.

Ik gebruik een AX Daedalus L3 welke op maximum insert precies de juiste lengte heeft voor mij. Nu heb ik zoals eerder beschreven al een speciaal gootje laten maken welke de zadels beter ondersteund en er voor zorgt dat de zadelpen wat meer uit het frame kan komen. Nu blijkt mijn 2010 frame 4mm hoger te zijn dan mijn 2006 frame. Nu moet ik dus eerst weer een nieuw custom zadelgootje laten maken met slechts 5mm hoogte. Dit is moeilijk en zeer tijdrovend en zal daarom even duren.

Ook heb ik het gewoon druk met school (geneeskunde @KULeuven) en is het daarom momenteel nog de racefiets waarop ik train. Voor de wintertoertochten zal ik mijn bike toch wel af willen hebben. Ik wou hem liefst perfect hebben voor de eerste rit maar zal het komend weekeind eens met alternatieve onderdelen proberen. Ook mijn pedalen ben ik nog niet aan toegekomen, maar heb nog meerder setjes onder de 175 gram (2ti/3ti/4ti) welke voor nu ook volstaan. Al wil ik natuurlijk een setje onder de 155 gram hebben met super korte asjes voor deze fiets.

Edit: Bij AX hebben ze zowel minimum als maximum insert. :wink: