Tom-S-works HT 2010 Foto's @ P1 8,27kg
Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Er zijn u al velen voor geweest bij het tunen van hun achterderrie, maar weinigen hebben dit tot een goed einde weten te brengen, en blijven meestal zitten met een in de soep gedraaide achterderrie meestal gecombineerd met een aantal spaken of het volledige achterwiel naar de haaien...
Gewicht sparen op één van de meest kritische plaatsen blijft een risicovolle onderneming en blijft voorbestemd voor vitrine kasten en niet voor in het veld.
Gewicht sparen op één van de meest kritische plaatsen blijft een risicovolle onderneming en blijft voorbestemd voor vitrine kasten en niet voor in het veld.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 327
- Lid geworden op: za 06 mar 2004 12:45
- Rijdt met: ene met dun buiskes
Amen!RigolleM schreef:Er zijn u al velen voor geweest bij het tunen van hun achterderrie, maar weinigen hebben dit tot een goed einde weten te brengen, en blijven meestal zitten met een in de soep gedraaide achterderrie meestal gecombineerd met een aantal spaken of het volledige achterwiel naar de haaien...
Gewicht sparen op één van de meest kritische plaatsen blijft een risicovolle onderneming en blijft voorbestemd voor vitrine kasten en niet voor in het veld.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 382
- Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
- Rijdt met: is blij met mij erop
- Contacteer:
Ik rij al tijden met XO en deze heeft altijd op 164 - 179 gram gezeten terwijl een normale 195 gram weegt +-. Ik heb nooit problemen ondervonden met het rijden met deze derailleurs. Natuurlijk hou ik er wel rekening mee dat een achterderailleur kapot kan gaan. Ik heb voldoende busjes en clipjes om nog 2 XO's volledig te herbouwen en heb momenteel nog een volledig normale klaarliggen voor het geval deze het begeeft.
Alles kan kapot en gaat kapot na een bepaalde tijd, daar ben ik me bewust van. Ik spaar mijn fiets niet en zal vroeg of laat dingen breken en daarmee moeten vervangen, maar zo langs als fietsen mijn passie alsook sport blijft en het prutsen aan onderdelen mijn hobby, zie ik daar geen probleem in.
Alles kan kapot en gaat kapot na een bepaalde tijd, daar ben ik me bewust van. Ik spaar mijn fiets niet en zal vroeg of laat dingen breken en daarmee moeten vervangen, maar zo langs als fietsen mijn passie alsook sport blijft en het prutsen aan onderdelen mijn hobby, zie ik daar geen probleem in.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 382
- Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
- Rijdt met: is blij met mij erop
- Contacteer:
Mini zonder foto's update.
Het zit gedeelte.
Het zadel:
Het zadel is een Tune Speedneedle. Dit zijn zadels waar ik al jaren lekker op zit. Toch zit ik te denken aan een wat zachter carbon dekje. Smud-carbon is bezig met het ontwikkelen van een nieuw zadel. Dit zadel gaat een wat meer marathon gericht zadel worden met een breedte van 130mm+ en gaat toch minder dan 70 gram wegen. Zodra deze in de verkoop komt gaat die erop komen. Voor nu doet mijn oude speedneedle nog dienst. Deze weegt 100 gram maar ik zit liever goed dan dat ik een grammetje meer bespaar.
De zadelpen:
De zadelpen is een L3 AX Lightness Daedalus welke ook al dienst deed in mijn oude frame. Nu heb ik bij Smud-carbon een nieuw gootje laten maken welke met 7,5 gram een nette 4,4 gram lichter is dan het originele gootje. Dit gootje biedt ook bredere ondersteuning aan de zadelrails en is daarmee vriendelijker in gebruik met carbon zadelrails. Hiermee komt de zadelpen op slechts 134,0 gram :).
De zadelpenklem:
Deze is ook van Smud-Carbon en is wat zwaarder dan mijn vorige zadelpenklem. Ik dacht dat mijn frame van carbon ging zijn, daarom een klem laten maken met breder klemvlak. Nu bleek echter dat het frame een aluminium insert heeft t.h.v. de zadelpenklem en daarom ook best een lichtere klem had kunnen hebben. Maargoed, met slechts 6,4 gram in 36,9 hoor je mij niet klagen.
Het zit gedeelte.
Het zadel:
Het zadel is een Tune Speedneedle. Dit zijn zadels waar ik al jaren lekker op zit. Toch zit ik te denken aan een wat zachter carbon dekje. Smud-carbon is bezig met het ontwikkelen van een nieuw zadel. Dit zadel gaat een wat meer marathon gericht zadel worden met een breedte van 130mm+ en gaat toch minder dan 70 gram wegen. Zodra deze in de verkoop komt gaat die erop komen. Voor nu doet mijn oude speedneedle nog dienst. Deze weegt 100 gram maar ik zit liever goed dan dat ik een grammetje meer bespaar.
De zadelpen:
De zadelpen is een L3 AX Lightness Daedalus welke ook al dienst deed in mijn oude frame. Nu heb ik bij Smud-carbon een nieuw gootje laten maken welke met 7,5 gram een nette 4,4 gram lichter is dan het originele gootje. Dit gootje biedt ook bredere ondersteuning aan de zadelrails en is daarmee vriendelijker in gebruik met carbon zadelrails. Hiermee komt de zadelpen op slechts 134,0 gram :).
De zadelpenklem:
Deze is ook van Smud-Carbon en is wat zwaarder dan mijn vorige zadelpenklem. Ik dacht dat mijn frame van carbon ging zijn, daarom een klem laten maken met breder klemvlak. Nu bleek echter dat het frame een aluminium insert heeft t.h.v. de zadelpenklem en daarom ook best een lichtere klem had kunnen hebben. Maargoed, met slechts 6,4 gram in 36,9 hoor je mij niet klagen.
- Qprs
- Mountainbiker
- Berichten: 100
- Lid geworden op: do 10 jan 2008 15:58
- Rijdt met: x-treme 3000
- Contacteer:
Heb je ook het Becker carbon zadel overwogen? Bijzonder comfortabel, ongeveer 70 gram, en is nu gewoon verkrijgbaar..Tom-s schreef:Het zadel:
Het zadel is een Tune Speedneedle. Dit zijn zadels waar ik al jaren lekker op zit. Toch zit ik te denken aan een wat zachter carbon dekje. Smud-carbon is bezig met het ontwikkelen van een nieuw zadel. Dit zadel gaat een wat meer marathon gericht zadel worden met een breedte van 130mm+ en gaat toch minder dan 70 gram wegen. Zodra deze in de verkoop komt gaat die erop komen. Voor nu doet mijn oude speedneedle nog dienst. Deze weegt 100 gram maar ik zit liever goed dan dat ik een grammetje meer bespaar.
Wel iets smaller dan 130mm geloof ik.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 382
- Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
- Rijdt met: is blij met mij erop
- Contacteer:
Ik heb een Becker carbon zadel zeker overwogen. Het enige probleem is dat de rails van dat zadel wat zacht zijn en dat de pasvorm met AX yokes niet de beste is. Dus dan zou ik andere Yokes moeten nemen, maar hou ik het probleem van het aanhaalmoment. Het zadel is geadviseerd vast te zetten op 8 - 13 Nm geloof ik en mijn zadelpen maximaal op +-4Nm, dat gat is echt te groot. Ik weet van mensen welke de pen rustig naar 8Nm draaien maar dat durf ik toch niet aan. Bij Smud-carbon hebben de zadels een wat hardere carbon rails en kunnen daarmee goed op 4Nm worden vastgezet. Je het bij deze lage waardes altijd wel een beetje last van loskomende zadels maar met de juiste locktite op het schroefdraad is dat gemakkelijk op te vangen.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 382
- Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
- Rijdt met: is blij met mij erop
- Contacteer:
De remmen.
Voor de remset heb ik terug gekozen voor mijn hope mini set. Als alternatief had ik een set formula R1's welke zeer licht zijn maar ik verkies toch mijn vertrouwen en bewezen betrouwbaarheid welke de Hope's mij geven boven dit superlicht setje. Een setje formula R1's zal gemakkelijk onder de 550 gram te tunen zijn (mijn set kwam op +-575 gram. Mijn Hope mini's blijven steken op 725 gram door de zware stalen leidingen. Toch ben ik zeer blij met deze leidingen omdat ze een heerlijk remgevoel bieden en daarnaast ook zorgen voor een betere afvoer van warmte. Ze waren origineel nog een stuk zwaarder. Ze zijn volledig uitgerust met titanium bouten en zowel de remhendels als de topcaps zijn van carbon gemaakt in plaats van het standaard aluminium. Alles bij elkaar zijn ze ruim 50 gram lichter dan origineel.
Voor de remset heb ik terug gekozen voor mijn hope mini set. Als alternatief had ik een set formula R1's welke zeer licht zijn maar ik verkies toch mijn vertrouwen en bewezen betrouwbaarheid welke de Hope's mij geven boven dit superlicht setje. Een setje formula R1's zal gemakkelijk onder de 550 gram te tunen zijn (mijn set kwam op +-575 gram. Mijn Hope mini's blijven steken op 725 gram door de zware stalen leidingen. Toch ben ik zeer blij met deze leidingen omdat ze een heerlijk remgevoel bieden en daarnaast ook zorgen voor een betere afvoer van warmte. Ze waren origineel nog een stuk zwaarder. Ze zijn volledig uitgerust met titanium bouten en zowel de remhendels als de topcaps zijn van carbon gemaakt in plaats van het standaard aluminium. Alles bij elkaar zijn ze ruim 50 gram lichter dan origineel.