29er projectje: Vassago Bandersnatch - klaar!

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
Zombiker
Mountainbiker
Berichten: 638
Lid geworden op: di 13 nov 2007 12:01
Rijdt met: Napa Valley & Tranny steel

Bericht door Zombiker »

eekhoorn schreef:Maar ik begrijp die huidige tendens niet, ineens is het terug mode om naar een vaste vork over te schakelen zonder dat je er in het totaal gewicht mee wint........Buiten misschien het feit dat het cool is?
Omdat het plezant is!! (den éne vindt relax comfy chillen leuk, den andere kickt meer op goed door elkaar geschud worden bij het minste stronkje en te voelen dat ie op een MTB zit ipv in een salon op wielen :lol: )
Bovendien wordt je er een beter technisch MTB'er van, daar fouten veel sneller en harder worden afgestraft.

En ivm dat "cool": wat voor de éne "cool" is, is voor een ander misschien te belachelijk voor woorden; dat zou ik me dus allemaal niet te hard aantrekken...
Gebruikersavatar
eekhoorn
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: do 03 jul 2003 19:10
Rijdt met: ijzer en alu

Bericht door eekhoorn »

Rij dan sneller of over moeilijker terrein..
Als je een kick krijgt van door elkaar geschud te worden kan je evengoed huifkar gaan rijden.

Maar goed, ieder zijn idee, ieder zijn manier van baaiken.
Gebruikersavatar
catchup!
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 09 apr 2003 11:14

Bericht door catchup! »

kostprijs.... goede verende vork kan rap 700 euro kosten. Liever eerst een vaste vork van 99 euro proberen op een 29'er..... (kan altijd nog van pas komen als reserve)
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Laatst gewijzigd door El Baelos op vr 24 jun 2011 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Bericht door Edlisjas »

eekhoorn schreef:Rij dan sneller of over moeilijker terrein..
Als je een kick krijgt van door elkaar geschud te worden kan je evengoed huifkar gaan rijden.

Maar goed, ieder zijn idee, ieder zijn manier van baaiken.
Ik rij sinds kort ook met een vaste vork. Ik zeg zeker niet dat ik niet meer met een verende ga rijden maar tot nu toe zie ik enkel voordelen.

- Klimt ongelofelijk super, door het feit dat er maar (in mijn geval) een kleine 600 gr aan het voorwiel hangt ipv +/- 1.5 kg

- comfort op een 29er is nog redelijk goed, zeker in combinatie met een 2.4 voorband op lage druk (1.2 bar)

- geen onderhoud (fox raad een onderhoud om de 6 maanden aan... #-o )

- voorwiel optillen voor opstakels gaat moeiteloos (door het lage gewicht)

- Die Ninervorken zien er gewoon super uit.

- Goedkoper dan een verende (in de meeste gevallen, mijn Niner vork kost ook € 450, daar heb je ook een Reba voor)

Nadelen:

- Afdalen minder snel en in sommige gevallen goed opletten.

De "terugkeer" van de vaste vork heeft vooral met de populariteit van de 29ers te maken. Evenals de stalen frames.
Gebruikersavatar
slijkplaat
Mountainbiker
Berichten: 164
Lid geworden op: za 26 mar 2011 18:41
Rijdt met: niner en fuji
Contacteer:

Bericht door slijkplaat »

El Baelos schreef:Staat ook op de site van Vassago:

http://www.vassagocycles.com/galleries/ ... bmissions/
nice man , is zelfs de mooiste !
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Edlisjas schreef: Ik rij sinds kort ook met een vaste vork. Ik zeg zeker niet dat ik niet meer met een verende ga rijden maar tot nu toe zie ik enkel voordelen.

- Klimt ongelofelijk super, door het feit dat er maar (in mijn geval) een kleine 600 gr aan het voorwiel hangt ipv +/- 1.5 kg

- comfort op een 29er is nog redelijk goed, zeker in combinatie met een 2.4 voorband op lage druk (1.2 bar)

- geen onderhoud (fox raad een onderhoud om de 6 maanden aan... #-o )

- voorwiel optillen voor opstakels gaat moeiteloos (door het lage gewicht)

- Die Ninervorken zien er gewoon super uit.

- Goedkoper dan een verende (in de meeste gevallen, mijn Niner vork kost ook € 450, daar heb je ook een Reba voor)

Nadelen:

- Afdalen minder snel en in sommige gevallen goed opletten.

De "terugkeer" van de vaste vork heeft vooral met de populariteit van de 29ers te maken. Evenals de stalen frames.
Allemaal voordelen die je met een 26'er met vaste vork ook gaat hebben, heeft niks met een 29'er te maken. 26'er gaat nog een pak beter klimmen, daar je makkelijk 1 kg lichter zult rijden tov 29'er.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Bericht door Edlisjas »

RigolleM schreef:
Edlisjas schreef: Ik rij sinds kort ook met een vaste vork. Ik zeg zeker niet dat ik niet meer met een verende ga rijden maar tot nu toe zie ik enkel voordelen.

- Klimt ongelofelijk super, door het feit dat er maar (in mijn geval) een kleine 600 gr aan het voorwiel hangt ipv +/- 1.5 kg

- comfort op een 29er is nog redelijk goed, zeker in combinatie met een 2.4 voorband op lage druk (1.2 bar)

- geen onderhoud (fox raad een onderhoud om de 6 maanden aan... #-o )

- voorwiel optillen voor opstakels gaat moeiteloos (door het lage gewicht)

- Die Ninervorken zien er gewoon super uit.

- Goedkoper dan een verende (in de meeste gevallen, mijn Niner vork kost ook € 450, daar heb je ook een Reba voor)

Nadelen:

- Afdalen minder snel en in sommige gevallen goed opletten.

De "terugkeer" van de vaste vork heeft vooral met de populariteit van de 29ers te maken. Evenals de stalen frames.
Allemaal voordelen die je met een 26'er met vaste vork ook gaat hebben, heeft niks met een 29'er te maken. 26'er gaat nog een pak beter klimmen, daar je makkelijk 1 kg lichter zult rijden tov 29'er.
Ondertussen zal iedereen wel weten dat een 29er prima klimt en comfortabeler is dan een 26er en dat een vaste vork een goed compromis is om het gewicht toch laag te houden. Ik zou niet weten waarom een 29er zwaarder moet zijn dan een 26er. Mjin EMD is mijn eerste 29er en de lichtste die ik ooit heb gehad.
stef j.
Mountainbiker
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 22:22

Bericht door stef j. »

RigolleM schreef:
Edlisjas schreef: Ik rij sinds kort ook met een vaste vork. Ik zeg zeker niet dat ik niet meer met een verende ga rijden maar tot nu toe zie ik enkel voordelen.

- Klimt ongelofelijk super, door het feit dat er maar (in mijn geval) een kleine 600 gr aan het voorwiel hangt ipv +/- 1.5 kg

- comfort op een 29er is nog redelijk goed, zeker in combinatie met een 2.4 voorband op lage druk (1.2 bar)

- geen onderhoud (fox raad een onderhoud om de 6 maanden aan... #-o )

- voorwiel optillen voor opstakels gaat moeiteloos (door het lage gewicht)

- Die Ninervorken zien er gewoon super uit.

- Goedkoper dan een verende (in de meeste gevallen, mijn Niner vork kost ook € 450, daar heb je ook een Reba voor)

Nadelen:

- Afdalen minder snel en in sommige gevallen goed opletten.

De "terugkeer" van de vaste vork heeft vooral met de populariteit van de 29ers te maken. Evenals de stalen frames.
Allemaal voordelen die je met een 26'er met vaste vork ook gaat hebben, heeft niks met een 29'er te maken. 26'er gaat nog een pak beter klimmen, daar je makkelijk 1 kg lichter zult rijden tov 29'er.
Op asfalt zal de 26" beter klimmen maar eens je offroad gaat is een 26" met vaste vork in de ardennen kut. Heb een tita raleigh gehad met vaste vork en een een isaac met vaste vork. Offroad klimmetjes lukken hier niet zo vlot mee, met mijn salsa el mariachi met vaste vork nog geen enkel probleem gehad. Dus wat noem jij beter....

Voordeel van de isaac of de raleigh was wel dat deze zo licht waren dat je ze easy naar boven kon dragen als het te technisch werd :wink:
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Ik vind de 29er zeker beter klimmen dan mijn Scale 26".
Komt ook doordat je duidelijk meer tractie bergop hebt: op zo'n kort, steil klimmetje met op het einde boomwortels en een scherpe bocht waar ik met de Scale vaak voet aan de grond moet zetten, vlam ik gewoon naar boven met de 29er.
In principe zou de vaste vork een nadeel moeten zijn bij het boomwortelstuk omdat je wiel meer zou stuiteren dan met een verende vork, maar daar merk ik niks van.
Met de 29er gaat het gewoon beter.

In snelle afdalingen heb ik ook niet het gevoel trager te zijn dan met de Scale. Vliegt over obstakels, enkel als er dan plots een diepe kuil aankomt is 't even paniek...

Ik vind m'n Scale wel speelser. De 29er is echt een vlamfiets, met de Scale kan het makkelijker wat rustiger aan. De 26er gaat nog niet weg, in elk geval, hoe goed de 29er ook rijdt.
Plaats reactie