Fixie Peugeot

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Fixie Peugeot

Bericht door Bobbie »

Na wat speurwerk op zoekertjes sites een leuke oude Peugeot koersfiets op de kop kunnen tikken. De fiets dateert uit 1982 en is een speciale editie die Peugeot uitbracht om hun 100 jarig (1882-1982) te vieren.

Na wat sleutel en poets werk is het resultaat een leuke, low-budget, fixie.

Fiets zoals aangekocht;
Afbeelding

Wielen gespaakt met oude Wolber M59 velg, Sapim Race spaken en Miche Pista naven;
Afbeelding

Resultaat;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Orkje
Mountainbiker
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 18 mei 2008 14:52
Rijdt met: Surly Cross Check, Sandman Gobi

Bericht door Orkje »

Zeer mooi en strak resultaat! Welk verzet ligt erop?
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Bericht door jelleken »

supermooi gedaan! heb dat ook eens willen doen! maar het is uitgelopen op een flop voor mij! proficiat, mooi resultaat!
Gebruikersavatar
it's me !
Mountainbiker
Berichten: 1496
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 14:39
Rijdt met: Canyon

Bericht door it's me ! »

strak.. =D>
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door Bobbie »

Orkje schreef:Zeer mooi en strak resultaat! Welk verzet ligt erop?
42 x 17 momenteel, piste tandwiel is snel gewisseld en niet zo duur. Ik had geen idee voor het verzet, maar deze combinatie valt wel mee. Het tandblad 42 is trouwens wat op de fiets stond.
Gebruikersavatar
Tnez
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 23 feb 2009 19:03
Rijdt met: Prorace Talos, Cube Acid, Bianchi Nirone

Bericht door Tnez »

=D>

Blijft je wiel een beetje zitten zonder chain tensioner? of heb je hem nog niet echt kunnen testen?
Ik denk dat je achteraan wel gemakkelijk naar een 14 kan gaan hoor. (kan je terwijl ook wat meer kracht in de beentjes kweken)
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door Bobbie »

Tnez schreef:=D>

Blijft je wiel een beetje zitten zonder chain tensioner? of heb je hem nog niet echt kunnen testen?
Ik denk dat je achteraan wel gemakkelijk naar een 14 kan gaan hoor. (kan je terwijl ook wat meer kracht in de beentjes kweken)
Waarom zou het wiel of de ketting (wat je bedoeld denk ik) niet blijven zitten? Bij een gewone piste fiets is dit toch ook geen probleem en bij de toppers op de piste komt hier heel wat meer kracht op.

De fiets dient voor wat te spelen en wat rond te "cruisen" niet om te om kracht te kweken!
Gebruikersavatar
ToxicWaste
Mountainbiker
Berichten: 265
Lid geworden op: do 26 jun 2008 17:40
Rijdt met: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Bericht door ToxicWaste »

en hoe gaat het remmen dan in zijn werk?
:lol:
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door Bobbie »

ToxicWaste schreef:en hoe gaat het remmen dan in zijn werk?
:lol:
Omdat het een vast verzet is kun je tegendruk geven op de pedalen. Zo kun je dus remmen, maar plots stoppen gaat uiteraard niet. Eerst nog gedacht om een voorrem te monteren, maar dit staat niet echt mooi.

Vandaar dat de fixie's ook wel 'Kamikazefietsen' worden genoemd ( http://www.nu.nl/binnenland/2216657/kam ... orgen.html ).
Gebruikersavatar
Tnez
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 23 feb 2009 19:03
Rijdt met: Prorace Talos, Cube Acid, Bianchi Nirone

Bericht door Tnez »

Bobbie schreef: Waarom zou het wiel of de ketting (wat je bedoeld denk ik) niet blijven zitten? Bij een gewone piste fiets is dit toch ook geen probleem en bij de toppers op de piste komt hier heel wat meer kracht op.
Uw frame is een gewoon koersframe en geen pistefiets, dat zie je zo aan de geometrie en ook aan uw dropouts (waar uw achterwiel in gemonteerd staat)
Ik denk dat je wel nog zal merken dat uw ketting steeds slapper zal hangen, dat is omdat uw achterwiel naar voor schuift door op de trappers te duwen (en ook de rek van de ketting). Met chain tensioners trek je uw achterwiel nog meer naar achter waardoor je ketting steeds strak blijft.
Ook bij het afremmen vanop uw pedalen ga je enorm veel druk gaan steken op uw achterste wiel, met als gevolg dat het er bij jou praktisch zal uitschieten.

Als je pistefietsen eens goed bekijkt zal je zien dat het achterwiel van achter naar voor in het frame schuift. bij u is dat nu van voor naar achter.
In het eerste geval zal uw achterwiel geen vin verroeren,...
Plaats reactie