Jeroens C'Dale Scalpel

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Bericht door J.E. »

Guke schreef:@JorisErmens : meer Comfort vind ik ne 1.8 voelt harder aan dan ne 2.25 .

Ferm machien
that's it? voor de rest geen verschil? want ik zou eerder opteren voor nen
dunne band = lagere olweerstand....
JeroenBartels
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 20:43
Rijdt met: Scalpeeel

Bericht door JeroenBartels »

Ik vrees een beetje de modder van het weekend.
Denk dat de BB relatief slijk gaat liggen. Dus ben op zoek naar een goede band en wou zeker zijn hoe dik ik kon gaan. Was zeker niet van plan 2.5 ofzo te steken. Had iets van 2.2 in gedachten
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

JorisErmens schreef:
Guke schreef:@JorisErmens : meer Comfort vind ik ne 1.8 voelt harder aan dan ne 2.25 .

Ferm machien
that's it? voor de rest geen verschil? want ik zou eerder opteren voor nen
dunne band = lagere olweerstand....
Onjuist:
Door welke factoren wordt de rolweerstand beïnvloed?

De rolweerstand wordt o.a. door de bandenspanning, bandbreedte, bandopbouw en het profiel beïnvloed.

Hoe hoger de bandenspanning, des te geringer de vervorming van de band en hoe lager de rolweerstand.

Banden met een kleinere diameter hebben bij een gelijke bandenspanning een hogere rolweerstand, omdat de bandvervorming hier in verhouding groter is. De band is minder rond.

Brede banden rollen lichter dan smalle banden! Deze stelling stuit vaak op scepsis, echter bij een gelijke luchtdruk veert een smalle band dieper in en moet daardoor meer materiaalvervorming overwinnen.

Natuurlijk heeft ook de samenstelling van een band invloed op de rolweerstand. Hoe minder materiaal gebruikt wordt, hoe minder materiaal zich kan vervormen. Hoe flexibeler het materiaal (b.v. het rubbermengsel), des te minder energie gaat er door de vervorming verloren.

In de regel rijdt een fijn profiel lichter dan een grof profiel. Hoge noppen en grote tussenruimten hebben een ongunstige uitwerking op de rolweerstand.

Waarom rollen brede banden lichter dan smalle banden?

De verklaring ligt in het inveergedrag. Iedere band vlakt onder belasting aan de onderkant iets af. Dat resulteert in een recht rijvlak.

Bij een gelijke spanning hebben brede en smalle banden een even groot rijvlak. Omdat een brede band meer in de breedte inveert, heeft een smalle band een smaller maar langer rijvlak.

Het vlakke stuk kan men zien als een lastarm die de rolbeweging van de band tegenwerkt. Door de sterke afvlakking van een smalle band wordt deze minder rond. Hierdoor ontstaat bij het afrollen dus een grotere vervorming. Bij brede banden ontstaat minder afvlakking, hierdoor blijft de band ronder en rijdt daardoor lichter.

Rolweerstand:
Al bij 2 bar rijdt een 60 mm brede band net zo licht als een 37 mm brede band bij 4 bar.

bron: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=21410 met dank aan Mister T :wink:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

JeroenBartels schreef:Had iets van 2.2 in gedachten
Als 't gene plakmodder is dan gaan die 2.2's wel lukken onder een Scalpel!
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Bericht door J.E. »

Herder Ronny schreef: Onjuist:
Door welke factoren wordt de rolweerstand beïnvloed?

De rolweerstand wordt o.a. door de bandenspanning, bandbreedte, bandopbouw en het profiel beïnvloed.

Hoe hoger de bandenspanning, des te geringer de vervorming van de band en hoe lager de rolweerstand.

Banden met een kleinere diameter hebben bij een gelijke bandenspanning een hogere rolweerstand, omdat de bandvervorming hier in verhouding groter is. De band is minder rond.

Brede banden rollen lichter dan smalle banden! Deze stelling stuit vaak op scepsis, echter bij een gelijke luchtdruk veert een smalle band dieper in en moet daardoor meer materiaalvervorming overwinnen.

Natuurlijk heeft ook de samenstelling van een band invloed op de rolweerstand. Hoe minder materiaal gebruikt wordt, hoe minder materiaal zich kan vervormen. Hoe flexibeler het materiaal (b.v. het rubbermengsel), des te minder energie gaat er door de vervorming verloren.

In de regel rijdt een fijn profiel lichter dan een grof profiel. Hoge noppen en grote tussenruimten hebben een ongunstige uitwerking op de rolweerstand.

Waarom rollen brede banden lichter dan smalle banden?

De verklaring ligt in het inveergedrag. Iedere band vlakt onder belasting aan de onderkant iets af. Dat resulteert in een recht rijvlak.

Bij een gelijke spanning hebben brede en smalle banden een even groot rijvlak. Omdat een brede band meer in de breedte inveert, heeft een smalle band een smaller maar langer rijvlak.

Het vlakke stuk kan men zien als een lastarm die de rolbeweging van de band tegenwerkt. Door de sterke afvlakking van een smalle band wordt deze minder rond. Hierdoor ontstaat bij het afrollen dus een grotere vervorming. Bij brede banden ontstaat minder afvlakking, hierdoor blijft de band ronder en rijdt daardoor lichter.

Rolweerstand:
Al bij 2 bar rijdt een 60 mm brede band net zo licht als een 37 mm brede band bij 4 bar.

bron: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=21410 met dank aan Mister T :wink:
waarom rijdt iedereen dan niet met brede banden?
waarom koersvelobandjes dan zo smal?
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

waarom rijdt iedereen dan niet met brede banden?
Omdat iedereen nog denkt van "smal + hard = snel"
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Bericht door J.E. »

_alain_ schreef:
waarom rijdt iedereen dan niet met brede banden?
Omdat iedereen nog denkt van "smal + hard = snel"
nen 2.5 op mijnen koersvelo en 'k kan 40gem aanhouden :drunk:
JeroenBartels
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 20:43
Rijdt met: Scalpeeel

Bericht door JeroenBartels »

Haha, dat geloof ik best :-)

Vind het wel een straf verhaal van dik versus dun. We hebben weer iets bijgeleerd!
JeroenBartels
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 20:43
Rijdt met: Scalpeeel

Bericht door JeroenBartels »

Zijn trouwens Racing Ralph in 2.1 geworden en dit in combinatie met Maxis FlyLight Innertubes.
Gebruikersavatar
Guke
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: do 03 jul 2008 23:38
Rijdt met: Scutt 20

Bericht door Guke »

Maak ze notubes je zal het je niet beklagen .
En racing ralph voor de winter door te komen had je beter naar een NN gekeken in 2.1 .
Heb ik ook net gestoken in plaats van de RR want deze doen het niet zo goed op modderige ondergrond

@JorisErmens waarom ne koersfiets met dunne bandje omdat da een heel andere zaak is .
Breed is beter :lol: ik ga niet onder de 2.1 heb dunner geprobeerd maar vond ik maar niks zat je bikkelhard en vloog je alle kante op in het veld.
Plaats reactie