that's it? voor de rest geen verschil? want ik zou eerder opteren voor nenGuke schreef:@JorisErmens : meer Comfort vind ik ne 1.8 voelt harder aan dan ne 2.25 .
Ferm machien
dunne band = lagere olweerstand....
Bericht door JeroenBartels »
Onjuist:JorisErmens schreef:that's it? voor de rest geen verschil? want ik zou eerder opteren voor nenGuke schreef:@JorisErmens : meer Comfort vind ik ne 1.8 voelt harder aan dan ne 2.25 .
Ferm machien
dunne band = lagere olweerstand....
waarom rijdt iedereen dan niet met brede banden?Herder Ronny schreef: Onjuist:
Door welke factoren wordt de rolweerstand beïnvloed?
De rolweerstand wordt o.a. door de bandenspanning, bandbreedte, bandopbouw en het profiel beïnvloed.
Hoe hoger de bandenspanning, des te geringer de vervorming van de band en hoe lager de rolweerstand.
Banden met een kleinere diameter hebben bij een gelijke bandenspanning een hogere rolweerstand, omdat de bandvervorming hier in verhouding groter is. De band is minder rond.
Brede banden rollen lichter dan smalle banden! Deze stelling stuit vaak op scepsis, echter bij een gelijke luchtdruk veert een smalle band dieper in en moet daardoor meer materiaalvervorming overwinnen.
Natuurlijk heeft ook de samenstelling van een band invloed op de rolweerstand. Hoe minder materiaal gebruikt wordt, hoe minder materiaal zich kan vervormen. Hoe flexibeler het materiaal (b.v. het rubbermengsel), des te minder energie gaat er door de vervorming verloren.
In de regel rijdt een fijn profiel lichter dan een grof profiel. Hoge noppen en grote tussenruimten hebben een ongunstige uitwerking op de rolweerstand.
Waarom rollen brede banden lichter dan smalle banden?
De verklaring ligt in het inveergedrag. Iedere band vlakt onder belasting aan de onderkant iets af. Dat resulteert in een recht rijvlak.
Bij een gelijke spanning hebben brede en smalle banden een even groot rijvlak. Omdat een brede band meer in de breedte inveert, heeft een smalle band een smaller maar langer rijvlak.
Het vlakke stuk kan men zien als een lastarm die de rolbeweging van de band tegenwerkt. Door de sterke afvlakking van een smalle band wordt deze minder rond. Hierdoor ontstaat bij het afrollen dus een grotere vervorming. Bij brede banden ontstaat minder afvlakking, hierdoor blijft de band ronder en rijdt daardoor lichter.
Rolweerstand:
Al bij 2 bar rijdt een 60 mm brede band net zo licht als een 37 mm brede band bij 4 bar.
bron: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=21410 met dank aan Mister T
Bericht door JeroenBartels »
Bericht door JeroenBartels »