Rocky Mountain ETSX Roulette

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Hebt gij beide fietsen getest?
Zoja wat zijn de verschillen tussen de element en de ETSX.
Ik zit de twijfelen tussen de 2 voor nen nieuwen marathon bike... 3' keuze is de rush.

Sjiek veloke btw...
Toch nog een redelijk gewicht voor al licht onderdelen of ben ik mis?
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

awel niels, sjieken bak mate!

vind de achterbrug nog meevallen precies, op de site zag ze er lomper uit.
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

Met de element heb ik eens een toertje (6km) gereden op de O2 bikers happy bike days 2006 op de citadel in Namen. Ik had toen nog niet de intentie een fiets te kopen. Ik ben toen met zo veel mogelijk fietsen onderweg geweest om een gedacht te krijgen hoe al dat moois dat er te kopen valt, ook in werkelijkheid reed.
Dat was toen wel de Element 30, die nogal aan de zware kant afgemonteerd was.
Deze commentaar heb ik toen gegeven:
rocky mountain element 30: echt een rotbike, voor een fully had hij nog minder comfort dan mijn hardtail
Maar ja dat kan zowat aan vanalles liggen. Misschien ben ik met net een maatje te groot onderweg geweest, waardoor de zit voor mij veel te gestrekt was. Of de demper stond te hard, ...
M.a.w. niet echt een degelijke testrit.



Met de ETSX heb ik eerst een weekendje mogen testrijden.
In de winter heb ik ineens last gekregen van mijn rug. Dus had ik ineens een reden om me toch een goede comfortabele fully aan te schaffen. Ik ben dan met mijn fietsenmaker (verdeelt Rocky Mountain - GT - Thompson - Koga Miyata - Corratec - ???) een babbeltje gaan slaan. Omdat hij mij stilaan begint te kennen, en weet dat ik toch alles kapot krijg, raadde hij mij een Rocky Mountain aan. Aangezien ik voornamelijk marathons rij, zou een element het best bij me passen volgens hem.
Dat zag ik zelf niet zo zitten, door de slechte ervaringen op de Happy bike days. Daarom heb ik gevraagd of ik eens een ETSX mocht testen.
1 maandje later stond er een ETSX 70 in zijn magazijn te blinken, die ik een weekendje mocht uitproberen.
Eigenlijk was die testfiets nog een tikkeltje te vroeg gearriveerd want mijn rug was nog steeds niet voor 100% genezen.
Ik ben dat weekend 2 toertochten op mijn dooie gemak gaan rijden. Zaterdag heb ik me beperkt tot een vlakke single-track TT op de Keiheuvel in Balen. Daar was ik gestart met een veerweg van 100mm, maar door al het geslinger en het gestoemp in het mulle zand begon de rug toch lichtjes te knagen. Eventjes gestopt, de veerweg op 120mm gezet en verder gereden. Zelfs met die 'pijnlijke' rug, heb ik de rest van de TT kunnen afhaspelen alsof ik in een zeteltje zat.
Omdat je zo'n fiets moeilijk deftig kunt testen in de Kempense bossen, had ik voor zondag een ruwer tochtje gevonden op de kalender in Aywaille. Omdat ik toch wat schrik had om weer een scheut in de rug te krijgen, uit voorzorg gestart met 140 mm veerweg. Over technische en rotsachtige afdalingen gleed de fiets ook weer naar beneden alsof ik met een jeanettenbak over de asfalt aan het fietsen was. In de klims zit je met zo'n veerweg dan al wel op een hobbelpaard. Maar toen primeerde het comfort en kon mij dat geen reet schelen.

Deze 2 ritten hadden mij zo aangenaam verrast dat ik zonder nog andere alternatieven uit te testen zo'n fiets besteld heb.
Na 2 weken met dit fietsje te rijden heb ik nog steeds geen spijt van mijn keuze. (TT Deurne Diest (60km), TT Rillaar(60km), vaste routes Eersel - Bladel (90km), TT Hobscheid (40km), Saarschleifen Marathon (97 km).
Hierbij heb ik wat afgewisseld tussen 100 en 120 mm veerweg om te zien wat mij het beste ligt. De voorkeur gaat uit naar 100 mm voor het gewone TT en Marathonterrein. In de toekomst ben ik wel van plan om ook wat enduro en lichte freeride te rijden, en dat heeft ook mijn keuze voor deze bike bepaald. Met 140 mm kan je al eens zotte dingen doen.
Dit weekendje LCMT en dan zal ik pas echt weten of ik echt met mijn droombike onder mijn gat aan het rondcrossen ben.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Dan kan ik misschien daar wel eens een klapke doen met u...
Ik rijd den LCMT ook... en uwen bike zal wel een piece unique zijn zeker.
Gebruikersavatar
knef
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: za 08 jul 2006 13:55
Rijdt met: Giant XTC Composite
Contacteer:

Bericht door knef »

mooie bike en bangelijk veersysteem :-D
gewicht valt nog goed mee voor dat type fiets
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

Na de LCMT is dit fietske heel goed bevonden. Nooit last gehad van mijn rug na 4 dagen 100km ardennenrijden.

Het spijtige van de zaak is dat ik tijdens normale marathons geen kick meer krijg tijdens afdalingen, want alles lijkt opeens zo gemakkelijk te gaan.
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

Efkes stand van zaken na +/- 3000 km

Trapas na 800km al moeten vervangen. Race face trapassen zijn dus geen kloten waard. Vervangen door een shimano exemplaar (denk XT-niveau)

De race-face voorbladen zijn ook niks waard, al na een paar kilometertjes modder, had ik continue last van chainsuck. Maar in droge omstandigheden blijven ze wel goed presteren. Maar voor een cranckstel van bijna 400 Euro is het echt verschrikkelijk slecht. Hopelijk houden de traparmen nog efkes uit. Vanaf nu steken er TA bladen op.

Na 2500 km, balhoofd FSA Orbit naar de kloten, nieuwe lagers laten plaatsen. Als die ook maar efkes meegaan, overschakelen naar Ritchey WCS of misschien zelfs Chris King.

De grootste kost is echter het aantal remblokken dat ik tot nu toe heb versleten. Voorlopig, na 5 maand zitten paar 8 en 9 tussen te klauwen. Zelfs na een weekje inremmen in de Alpen, (vasasport transalp) 2 paar ongesinterde remblokken (formula oro 24) erdoor gejaagd op een TT in Langdorp (80km ergens begin augustus).

De zuigers van de remmen blijven nu ook vastzitten, maar dat zou een productiefout zijn volgens dealer, die via garantie vervangen wordt.

Bandenkeuze:
Oorspronkelijk begonnen met Hutchinson pythons, droge voorzomer, OK
Dan voor Vasasport transalp, iets meer noppen gestoken (Continental explorer protection met notubes) Achterband na 120km plat, dan met binnenband nog 3x lek tijdens die transalp.
Nu vooraan Conti Explorer prot., achteraan Maxis Ignitor 70a met notubes. Banden hebben vergelijkbaar profiel hopelijk reageert de maxxis gelijkaardig en gaat die langer mee.
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

Grappig dat die biker naast u op de foto het trapje niet afdurft :lol: :lol: :lol:

Ferme bike, proficiat =D>
Gebruikersavatar
kiwi_x
Mountainbiker
Berichten: 1855
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 18:13
Rijdt met: Trek 6500 1990

Bericht door kiwi_x »

ik heb net een schijfrem test gelezen in mountainbike plus over de oro 24k ze verslijt idd massa's remblokken .

vooral als het een beeetje nat word.

voor de rest een mega bike. =D>
madrista666
Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 13:33
Rijdt met: On One 45650B, YT Tues 2.0, Liteville 301

Bericht door madrista666 »

Nice bike, schoon machien =D> =D> =D>

wa steek jij uit met die remmen???? ik heb ook Oro's gehad en mag daar ni over klagen (kan ook ni zeggen da ik rustig rijd in bergaf dus ze zullen wel gewerkt hebben )? :wink:

Race face traparmen mag ik ook ni klagen, maar de lagers van de RF crancks das pas brol!!! rij nu met XT lagers en RF armen en is al stukken beter
Plaats reactie