Merida Matts Lite WCS-M (Limited Edition), bouwjaar 2006

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
DdT
Mountainbiker
Berichten: 640
Lid geworden op: za 25 mar 2006 20:32
Rijdt met: Scott Spark/Wilier Izoard

Bericht door DdT »

Wel, dat is dan zoveel te beter voor jou als de "size" van de bike je bevalt. Over maten van frames kan met men soms wat discuteren.

Ik ben zelf 1.69m.(binnenbeenlengte: 79cm) Idd , een klein duimpje. Mijn vorige bike was een 17" medium specialized rockhopper 2003. De framemaat zelf was voor mij ideaal. (na een test bij den Meighaege zijn Pa) Na een tijdje gereden te hebben beviel mij de "rechtop" positie niet en heb ik het rizer stuurke en korte flink omhooghellende stuurpen vervangen door een flatbar en langere stuurpen zodat ik wat meer een liggende positie had in den "cockpit". Dit beviel mij veel beter en had nooit ergens last van. Op die manier kon ik ook meer snelheid maken. Nu heb ik een andere bike besteld. Na meerdere online testjes te hebben ingevuld met allerlei maten en gewichten kreeg ik volgend resultaat. "Center to center":16" of "Center to top" 17". (wrenchscience). Aangezien ik persé een Giant Trance wou moest ik kiezen tussen een 16"small of een 18"medium. (Center to top!). Met mijn vorige ervaringen heb ik dan toch gekozen voor een 18" aangezien den Trance ook een kleine "cockpit" heeft.
Er wordt hier ook veel op vlakke paden en asfalwegen gefietst in TT's. Vandaar de keuze voor een iets grotere bike. Moest ik enkel fietsen in supertechnische "trails" met rotsen en stenen zoals ze die in het buitenland hebben had ik dan waarschijnlijk wel gekozen voor een 16". De bike moet voor mij een beetje "multifunctioneel" zijn voor elke ondergrond en route. De stock rizerbar vliegt er weer direkt af. (alles vliegt er eigenlijk af uitgezonderd de kader 8) )Al mag de bike niet VEEL te groot zijn! [-X

Het omgekeerde is ook waar. Soms zie ik bikers met een fiets die veel te klein is voor hun gestalte. De reden is wendbaarheid maar deze kan ook niet ten koste gaan van de stabiliteit! Dan vraag ik mij dikwijls af waarom ze dan in godsnaam Larges en extralarges maken! Elk zijn goesting natuurlijk :wink:

GreetZ,
DdT
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

de mijne is een 18 of 19 en ikzelf ben 1m92. Persoonlijk heb ik liever een klein kader, ik kan dan de fiets vlotjes sturen waar ik maar wil. Vooral op single tracks is het (volgens mij) een voordeel om een kleine en wendbare fiets te hebben. Op zware modderige ondergronden voel ik mij ook beter in mijn sas op een kleiner kader. Enkel op de weg is het een nadeel vind ik.
Nu ja soit, vervecken rijd ook rond met een te klein kader é - je moet er eens op letten.
Och ja zolang je je maar goed voelt op een fiets en nergens pijn hebt zal het wel goed zitten zekers.

groeten
Gebruikersavatar
DdT
Mountainbiker
Berichten: 640
Lid geworden op: za 25 mar 2006 20:32
Rijdt met: Scott Spark/Wilier Izoard

Bericht door DdT »

Wel Jocca, een 18"Medium (Center to top met een sterk aflopende bovenbuis) is voor mijn gestalte en rijstijl het absolute maximum. Had liever een 17" maar is niet voor handen. 19" is "out of the question" voor deze dwerg :P
Toen ik begon te biken hab ik eerst met een 20.5" kader rondgetoerd. (onwetendheid) Enkele weekjes maar want TE groot wreekt zichzelf.
Heb enkele amerikaanse forums gevolgd omtrend de introductie van deze bike. Daar werd ook een deftig potje gediscuteerd omtrend "randgevallen" (framemaat). Personen met een gestalte als de mijne waren tot de conclusie gekomen dat een dergerlijke bike best in 16" genomen werd om meer een "freeride" gerichte stijl te beoefenen en voor de meer langere (recreatieve!)XC tochten werd geadviseerd om voor de 18" te gaan. Wedstrijdrijden is dan toch nog iets totaal anders denk ik.
http://www.mountainbikebill.com/videos.htm
Bekijk even de supersjieke films van deze Amerikaanse biker en hun technische supertochten( :drunk: ). Voor dergerlijke zaken zou ik dan ook voor een kleiner kader kiezen. Maar dergerlijke "trails" hebben we in ons Belgenlandje niet vrees ik. :-?
Gebruikersavatar
Jan B.
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 20:40
Rijdt met: Merida Matts Lite, XT + Deore
Contacteer:

Bericht door Jan B. »

Hallo bikers!

Korte dienstmededeling: morgen komen er meer foto's van mijn nieuwe vlo online op mijn persoonlijke mtb-site, en ga ik een lange training doen waarvan het verslag online komt op de verslagenpagina!

Url: http://www.janbailleul.be/mtb/
Gebruikersavatar
meatball
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: do 30 mar 2006 20:41
Rijdt met: koga miyata x runner

Bericht door meatball »

dit bewijst weer dat het gevoel op de bike een persoonlijk gegeven is
en dat cijfers en maten niet zo belangrijk zijn =D>
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

meatball schreef: en dat cijfers en maten niet zo belangrijk zijn =D>
Pas op met zulke uitspraken, medische probs door slechte houding kunnen ook lang op zich laten wachten...
Gebruikersavatar
DdT
Mountainbiker
Berichten: 640
Lid geworden op: za 25 mar 2006 20:32
Rijdt met: Scott Spark/Wilier Izoard

Bericht door DdT »

meatball schreef:dit bewijst weer dat het gevoel op de bike een persoonlijk gegeven is
en dat cijfers en maten niet zo belangrijk zijn =D>
Nu ja, niet helemaal mee eens.
vb. Je doet test online. Je komt uit op 17". Merk X heeft enkel 16" en 18".
Wat te doen? Persoonlijke voorkeur. 16" is kleiner en stijver frame die meer wendbaar is op technische stukken. 18" groter, minder stijf, maar mede door wielbasis iets stabieler (afdalingen bvb). Met beide maten kan je nog ongeveer je ideale belangrijke bikematen behalen door zadelpositie te veranderen en stuurpenlengte te wijzigen.
Met een TE groot frame kan je dat niet meer. Ietske kleiner of groter kan wel. Er is zelfs een verschil wanneer je sportief recreatief wil bezig zijn of wanneer je wedstrijden wil rijden. (stijfheid, gewicht en wendbaarheid)
Je kan een fiets besteld hebben met de ideale maten maar waarbij je je toch niet confortabel voelt.
Hoe deze biker gebouwd is weet ik niet, maar hij voelt zich blijkbaar goed op z'n fiets, dus zoveel te beter voor hem. (hopelijk voor hem zonder medische interventies in de toekomst :wink: )
Plaats reactie