Merida Matts Lite WCS-M (Limited Edition), bouwjaar 2006

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gast

Bericht door Gast »

het is in het begin wennen om met een kleinere frame te rijden (iets nerveuzer) maar veel wendbaarder tijdens techische stukken
je moet eens naar de toprijders zien hoe ver dat die hun zadelpen uitsteekt
de meeste hebben een zadelpen van 400mm

verder geen commentaar over de bike
daar zul je heel veel plezier mee hebben

=D>
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Jan B. schreef:
kawa schreef:
Jan B. schreef:
goeie vraag ivm. de framemaat: deze is iets te groot voor mijn lichaamslengte, in de zin van dat andere merken als goede framemaat 17,5" opgeven, terwijl deze merida ruim daarboven zit: 20" ...

Doch geen probleem om ermee te fietsen: de fiets is neit te groot!
Waarom heb je eigenlijk geen 18" gekocht want een 20" voor iemand van 175cm is toch wel te groot hoor..
Het exemplaar dat ze in winkel in voorraad hadden, was een 20". En volgens de winkelier was er geen probleem qua afmeting van de fiets en mijn lichaamslengte. Hij zij dat het zadel nog wat hoger mocht.

Als de fiets te groot blijkt, zal ik hem proberen in te wisselen in de winkel, ...

Je kan zeker een exemplaar met een andere frame-afmeting bestellen op de site van merida.nl .
En hoe ga je dat doen?, die fietsen worden alleen geleverd in voorbestelling aan de handelaars.
Laat me effe raden, je 'vak'man had geen 18" meer op voorraad en kon er ook zo gauw niet meer aankomen?
Geen nood echter moest hij nu geen 18" meer hebben, in juni komt een 2de reeks 'speciale' aanbiedingen (de handel moet blijven draaien nietwaar). Maar dan wel volledig in het zwart (letterlijk, niet figuurlijk).
Of als de kleur je niet kan schelen, het is gewoon een 500-M in een WCS kleurtje aan de prijs van een 500-V.

(en nee RGD rijdt niet met een Juliet maar gewoon met een standaard carbonframe, welk een andere geometrie heeft dan een TFS frame).
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

Jan B. schreef:Is het ook niet zo dat de framematen, uitgedrukt in inches, verschilt van fabrikant tot fabrikant? Heb dat eens ergens gehoord.
Een klein verschil van merk tot merk tot daar aan toe, maar 2,5" ?

Even ter informatie, ik heb ook een Merida (fully) van 20" , en ik meet 1,94 m.
Mijn hardtail Merida is een 22" (en nu ik een 20" gewoon ben lijkt de 22" me soms net iets te groot).

Enfin, als jij er je goed op voelt is er geen probleem hé :wink: .
In elk geval veel plezier ermee, 't is een knappe bike.
Gebruikersavatar
kogaboy
Mountainbiker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 07 aug 2004 03:33

Bericht door kogaboy »

ik had vroeger met mijn koga een frame 21" voor mijn grote van 1m85 , zat nooit eigenlijk lekker op de fiets en waas ook ni wendbaar :wink: nu heb ik een 19" kader en ik voel mij er 100 keer beter op :drunk:
Gebruikersavatar
kogaboy
Mountainbiker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 07 aug 2004 03:33

Bericht door kogaboy »

ik had vroeger met mijn koga een frame 21" voor mijn grote van 1m85 , zat nooit eigenlijk lekker op de fiets en waas ook ni wendbaar :wink: nu heb ik een 19" kader en ik voel mij er 100 keer beter op :drunk:
btw mooie bike =D>
grtz alain
Gebruikersavatar
Jan B.
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 20:40
Rijdt met: Merida Matts Lite, XT + Deore
Contacteer:

Bericht door Jan B. »

ivo schreef: En hoe ga je dat doen?, die fietsen worden alleen geleverd in voorbestelling aan de handelaars.
Laat me effe raden, je 'vak'man had geen 18" meer op voorraad en kon er ook zo gauw niet meer aankomen?
Geen nood echter moest hij nu geen 18" meer hebben, in juni komt een 2de reeks 'speciale' aanbiedingen (de handel moet blijven draaien nietwaar). Maar dan wel volledig in het zwart (letterlijk, niet figuurlijk).
Of als de kleur je niet kan schelen, het is gewoon een 500-M in een WCS kleurtje aan de prijs van een 500-V.

(en nee RGD rijdt niet met een Juliet maar gewoon met een standaard carbonframe, welk een andere geometrie heeft dan een TFS frame).
De winkelier had zijn fietsen aangekocht en klaar staan in de winkel, en hij heeft een voorraad van de opvolgers van de bike (gewone reeks, niet meer de limited edition). Hij heeft deze dus zelf besteld bij merida.

Als ik niet tevreden ben over de fiets na mijn lange training in het weekend, bespreek ik dat met hem en zorg ervoor dat hij ze inwisselt.

Ik herlees zeker mijn garantie en het 'contract van overdracht' dat ik bij de fiets kreeg.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Laat maar zitten, ik kan niet meer volgen.
De opvolgers van de limited editie? Komt pas uit in juni.
De gewone bike ?(de 500-M bedoel je neem ik aan) was er voor de limited editie.
Soit, als je maar tevreden bent is het al lang goed.
Maar hou wel rekening met het volgende: op verharde weg komt een te groot frame beter tot zijn recht als een kleiner frame.
De voordelen van een kleiner frame komen pas tot uiting off road en nog meer op een single track.
Je zal dus je testrit off road moeten doen. Of het moest zijn dat je je bike niet gekocht hebt om off road te rijden (en dat komt meer voor dan algemeen wordt aangenomen). In dat geval valt het nogal mee.
(ps. maar als je voor de 500 inruilt ben je wel je hippe brilletje kwijt :wink: , maar dat zal je wel mogen houden als compensatie voor het verkeerde advies neem ik aan :wink: )
Laatst gewijzigd door ivo op do 23 mar 2006 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

als we dan toch over de groottes van onze fiets bezig zijn. de mijne is een 17" voor 1m78 (ikzelf vind dit te klein) maar het is dan wel weer wendbaarder en lichter als een groot frame. beter toch een framemaatje groter kopen of gewoon langere stuurpen en zadelpen?
btw, mooi fietsje.
Gebruikersavatar
Jan B.
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 20:40
Rijdt met: Merida Matts Lite, XT + Deore
Contacteer:

Bericht door Jan B. »

ivo schreef:Laat maar zitten, ik kan niet meer volgen.
De opvolgers van de limited editie? Komt pas uit in juni.
De gewone bike ?(de 500-M bedoel je neem ik aan) was er voor de limited editie.
Soit, als je maar tevreden bent is het al lang goed.
Maar hou wel rekening met het volgende: op verharde weg komt een te groot frame beter tot zijn recht als een kleiner frame.
De voordelen van een kleiner frame komen pas tot uiting off road en nog meer op een single track.
Je zal dus je testrit off road moeten doen. Of het moest zijn dat je je bike niet gekocht hebt om off road te rijden (en dat komt meer voor dan algemeen wordt aangenomen). In dat geval valt het nogal mee.
(ps. maar als je voor de 500 inruilt ben je wel je hippe brilletje kwijt :wink: , maar dat zal je wel mogen houden als compensatie voor het verkeerde advies neem ik aan :wink: )
Ik zal dit weekend mijn besluit trekken of dat ik de fiets hou of niet hou, natuurlijk op een lang offroad parcours.

Het brilletje hou ik natuurlijk, de kleuren ervan staan bij mijn haarkleur ;) .
Gebruikersavatar
Jan B.
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 20:40
Rijdt met: Merida Matts Lite, XT + Deore
Contacteer:

Bericht door Jan B. »

En hier is dan het verslag over mijn test van de bike, gehouden vorige week zaterdag: ik hou de fiets.

Een lange training van 2u30' wees uit dat de fiets mij geen kniepijn noch rugpijn oplevert (behalve zadelpijn van het te hard zadel), dus mijn keuze is gemaakt! Voor zover ik weet was het parcours zwaar genoeg.

Lees mijn logboekbericht en het trainingsverslag op www.janbailleul.be/mtb !

Ik apprecieer nogmaals iedereen zijn inbreng in deze discussie, het bleek uiteindelijk mee te vallen!
Plaats reactie