MERIDA HFS PRO 06/RC31

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

MERIDA HFS PRO 06/RC31

Bericht door ivo »

Afbeelding

Standaard configuratie aangepast voor jachteigenschappen:
Voorvork PaceRC31
Remmen Magura Marta 180/160 (kruising tussen standard 180/180 en SL 160/160)
Shifters: X.0 2005
Derailleur: X.0 2006
Wielen: DTSwiss240Sd - DT Aerolite - ZTR Olympic Rims - Maxxis Flyweight+
Carbon bar ends vervangen door Ritchey WSC.
SPD 520 door 540.
Laatst gewijzigd door ivo op di 11 apr 2006 21:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

dat ziet er inderdaad als een eersteklas jachtwapen !
Gebruikersavatar
Chase
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 08 mei 2005 21:44
Rijdt met: ene me vitesse en 2 zonder

Bericht door Chase »

wat is het totale gewicht?
mooie fiets :drunk:
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

Ook een knappe fiets =D> .

Even off topic:

Ben je tevreden over die Maxxis Flyweight banden ?
Ik ben namelijk zelf nog aan het twijfelen welke banden ik deze zomer ga gebruiken, ik rij nu met Racing Ralph's, maar ik sta hier iets te dikwijls mee plat, de nieuwe Michelin XCR Dry2 lijkt ook wel goed.
Enfin ik weet het dus nog niet goed, daarom mijn vraag.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Op mijn magnesium heb ik een 2-tal maand gereden met de Flyweight 330 banden (als je die bedoelt). Ik was daar absoluut niet tevreden over.
Die dingen zijn zo dun dat ze aanvoelen als karton. Het profiel is zo licht dat het bijna slicks zijn en ze in de bocht en bergop (ik toch) wegglijden.
Als ze een scherp voorwerp op 100 meter zien liggen beginnen ze al af te lopen. :wink:
De banden die op de foto staan zijn uitsluitend voor woon/werk verkeer en trainingen op asfalt. Daarvoor vind ik ze wel geschikt:
- Kosten niks
- 2.1 breed dus meer confort dan een 1.5 of minder slick band
- Bijna geen profiel dus het gaat goed voorruit op asfalt
- Het is niet de 330 versie maar de 400 (je hebt ook nog de 490), dus meer lekbestendig dan die superlichte flauwekul.

Offroad gaat er nog altijd de IRC mythos II 2.1 op voor all round marathongebruik en de Mythos semi slick voor droge TT's.
Moet de eerste band nog tegenkomen die deze prijs/kwaliteits verhouding
overtreft.

Wat weegt dat ding? Geen idee. Ik rij er in elk geval even hard mee (op asfalt) dan op mijn racefiets (kan ook meer over mij dan over de fiets zeggen natuurlijk) en nog veel comfortabeler ook. En ik kan er al eens een boswegje mee induiken, een berm afrazen of op een vettige kasseistrook of glad wegdek mee blijven doorrijden, wat bij een racefiets ondenkbaar is.
De originele configuratie weegt 11.00 kg. Er gaat al 900 gr. af voor de vork.
Andere pedalen, shifters en wielen schat ik op - 500 gram. Dus laat het
ons houden op ergens tussen de 9.5 en 9.9 kg.
De bedoeling van deze fiets was geen lichtgewicht (dat was mijn magnesiumproject in de jaren 2002-2004, die kwam toen al onder de 9 kg) maar een zeer stijve fiets te hebben met een aanvaardbaar comfort tot 60 km.
Het carbonkader 2004 is nog stijver maar zeer oncomfortabel (alleen geschikt voor XCraketten) en het carbonkader 2005 heeft meer comfort maar is of te duur (als 2de fiets) of te laag afgemonteeerd naar mijn gfoesting (en dus werd de upgrade te duur).
De Pro is dus het compromis geworden. Ook omdat hij dezelfde kaderafwerking heeft als mijn racefiets (ongelakt gezandstraalt alu) en dat dit zeer lang 'ongeschonden' blijft.
Dus een pluspunt voor de wederverkoop eind van dit jaar :wink:
Gebruikersavatar
Matheos
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: za 29 okt 2005 17:10
Rijdt met: Bianchi Mutt 6600

Bericht door Matheos »

Dat van die banden kan ik wel bevestigen. Je moet constant op je hoede zijn om niet weg te glijden op moeilijkere stukken. Zelfde conclusie staat ook in een artikel over de Matts Lite op de Merida website : http://www.merida.nl/content.php?groep=pers&nav=merida
Gebruikersavatar
sintesibrother
Mountainbiker
Berichten: 636
Lid geworden op: za 02 jul 2005 15:06
Rijdt met: Sensa Pordoi, full X.O, sid WC, full WCS
Contacteer:

Bericht door sintesibrother »

Super schone bike!!!!!
=D> =D> =D> =D>
Super schoon met die pace!!

greetz
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Ik heb vorige zomer heel de tijd met maxxis 330's met maxxis flyweight binnenbanden gereden en geen een keer plat gereden :wink:

Zal ook afhangen van rijstijl en gewicht vrees ik. Ze doen het goed waar ze gemaakt voor zijn (harde weggetjes) maar op los zand vallen ze me toch ook niet tegen. Ze doen het natuurlijk minder dan bv een python maar je acceleert er dan ook een bak beter mee uit de bocht 8)
Gebruikersavatar
authentic biker
Mountainbiker
Berichten: 448
Lid geworden op: vr 10 feb 2006 11:11
Rijdt met: Minerva hurricane deore

Bericht door authentic biker »

Wow, een eerste klas snelheidsduivel. :P (o)
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Wacht maar tot de nieuwe achterdriehoek er op zit :wink:
Plaats reactie