epic marathon 2006

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
SOM epic ghost
Mountainbiker
Berichten: 981
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 22:44
Rijdt met: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon
Contacteer:

Bericht door SOM epic ghost »

het verschil in gewicht zit hem niet altijd in het frame
sommige carbon frames wegen meer dan alu.(scandium)

een hardtail onder 10kg is perfect mogelijk. (en niet zo een grote moeite)
een fully onder 10 kg da's blijkbaar wat anders. (indien je natuurlijk geen onlogische dingen gaat doen) (slicks leggen, vaste voorvork, crankstel met 2 plateaus)

@ CHIMAERA-8
knappe website
inderdaad jammer van die 'zware' wielen anders was dit al een super super superfietske.
Gebruikersavatar
Jan B.
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 20:40
Rijdt met: Merida Matts Lite, XT + Deore
Contacteer:

Bericht door Jan B. »

#Skull' schreef:
Jan B. schreef:Elf kilo is niet echt een gewicht waarvan je omver valt. Ik had gehoopt met mijn volledige (nieuwe) carbon fiets, uit te komen op 10 of maximaal 10,50 kg...
Hier gaat het wel over een Full Suspension, dus die gaat iets meer wegen als een HT hé :wink: .
Al enig idee wat je nieuw carbon frame gaat worden ?

Grtz....
S.
Ik ben nog verschillende frames aan het overwegen skull. Maar waarschijnlijk koop ik de fiets in zijn geheel van de winkel, in de hoop zo wat tientallen euro's te besparen door geen custom samengestelde te kopen.

En dat wordt wsl een carbon bike, en geen exotische dingen zoals titanium of scandium of magnesium. Mijn bankrekening moet er ook niet té veel onder lijden...! ;)
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

@Jan B.: een scandium frame kan in prijs echt wel concurreren met een Carbon frame, en is zeker niet exotischer dan carbon (ik zou zelfs zeggen minder exotisch, want het is van structuur meer gelijkend op een gewoon metaal).
Titaan is inderdaad duurder. Magnesium is zo goed als niet meer verkrijgbaar, en heeft de vervelende eigenschap snel te breken (kijk maar naar de Merida Mg frames)
Gebruikersavatar
Jan B.
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 20:40
Rijdt met: Merida Matts Lite, XT + Deore
Contacteer:

Bericht door Jan B. »

Yakke schreef:@Jan B.: een scandium frame kan in prijs echt wel concurreren met een Carbon frame, en is zeker niet exotischer dan carbon (ik zou zelfs zeggen minder exotisch, want het is van structuur meer gelijkend op een gewoon metaal).
Titaan is inderdaad duurder. Magnesium is zo goed als niet meer verkrijgbaar, en heeft de vervelende eigenschap snel te breken (kijk maar naar de Merida Mg frames)

ha yakke,

dan zal ik me ook eens informeren over het aanbod aan scandium fietsen.

Ik bedoelde 'exotisch' ook in de zin van 'weinig voorkomend', want ik dacht dat er nog niet veel merken bikes van dit materiaal verkopen.

Ik ga zaterdag meer info verzamelen over andere bikes.

Mvg,
Jan B.
Gebruikersavatar
scott racer
Mountainbiker
Berichten: 1639
Lid geworden op: zo 02 nov 2003 11:54
Rijdt met: bolt als ik trap!

Bericht door scott racer »

SOM epic ghost schreef:ben effekes gaan grasduinen
deze epic marathon weegt 12 kg standaard afgemonteerd inclusief pedalen.
(officieel gewogen door het duitse bike-magazine) en ik veronderstel dat dit correct is. (reputatie kennende van het tijdschrift)
gewicht van mijn wielekes samen 1482 gram (+110 gr velglint) 1590gr

in vergelijking met de standaardwielekes (+/-1950 gr) dus 400 gr gewonnen.
hope mini schijfremmen gewicht 100gr minder per stuk tegenover XT schijfremmen.
dus in totaal is dit 600 gr verschil
tel daar het verschil op met de RR bandjes tegenover de banden van specialized en je komt op een verschil van 700 gr
geeft dus 11,3 kg trek daar het verschil gewicht vande pedalen af en je komt op ongeveer 11.2 kg uit.
mijn weegschaal gaf 10,1 aan #-o

'k was al in de wolken van dat lage gewicht :evil:
sorry guys weegschaal zal aan vervanging toe zijn
:wink: Dat is al realistisher .
De mijne weegt ook ongeveer zo iets :roll: denk ik :lol:
diger
Pro
Berichten: 189
Lid geworden op: za 30 okt 2004 13:13
Rijdt met: something new and FAST....scandium

Bericht door diger »

Ben zelf bezig met scandium fully van -11 kg
11.4kg standaard, nu nog sl wielen, lichte fsa crank, carbon stuur, enz ..

10 kg lijkt me niet haalbaar zonder gekke toeren, want moet dienen voor de marathons in ardennen, en t'is ook nen 20"

let you know next week 8)
Plaats reactie