Seven

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Seven

Bericht door roger »

Na zovele jaren dan toch een 29'er,eentje op de kop kunnen tikken,maar of dat nu beter rijdt daar ben ik nog niet van overtuigd.
Seven sola SL
Crest wielen
XT 1X11 32 ovaal met 11-46 achteraan
Manitou Skareb 100mm

Comfort geen verschil
Bergop veel moeilijker.
Obstakels iets beter.
Weet eigenlijk niet wat er beter aan is,maar ja,je moet een beetje in de mode blijven zeker.
Denk zelfs van alles terug op mijn 26'te plaatsen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Seven

Bericht door TaurineR »

Weet niet goed wat zeggen, maar lijkt me wel een eerlijke mening van jou...
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Seven

Bericht door madskatingcow »

Het gaat hier om een fiets met geometrie 2012, op 8 jaar tijd is er veel veranderd.

Bergop is 29" zeker niet moeilijker, integendeel : op technische klimmen rol je (net zoals op het vlakke) vlotter over obstakels als wortels en stenen, meer grip en veel minder de neiging om het voorwiel van de grond te trekken.
Een 26" moet je ook continu aan de gang houden, zodra je de benen eventjes stil houdt vertraagt die meteen.

Je moet maar is terug overstappen op 26", je zou verschieten.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Seven

Bericht door BertG »

oftewel... 'you can't teach and old dog new tricks' :-D . Knap fietske Roger. Ik zou zelf nooit terug willen naar 26'', ik was er direct fan van maar voor mensen met een kleinere gestalte hebben het er soms wel wat moeilijker mee heb ik al gemerkt. Ook het gewicht van de wielen is soms een spelbreker maar dat blijkt in uw geval nog mee te vallen precies.
Laatst gewijzigd door BertG op do 17 sep 2020 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Seven

Bericht door madskatingcow »

BertG schreef:oftewel... 'you can't teach and old dog new tricks' :-D
Ik durfde het niet zeggen :lol:
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Seven

Bericht door roger »

Kevin,we hebben het er samen al veel over gehad.Misschien is die geometrie wel verandert,nuttig voor Xc wedstrijden waar de parcours meer uitdagend zijn geworden.

Ik kijk vooral naar de uitslagen in marathons en daar zie ik Urs Huber met 29 wielen maar 2 min.rapper rijden op 125km.

De nieuwe geometrie is vooral gebaseerd op XC wedstrijden,maar in marathons die meestal goed berijdbaar zijn heeft dit minder belang.

Zal eens een nieuwe gaan huren en dan de vergelijking maken.

Beetje ontgoocheld,had er merkelijk meer van verwacht volgens dat ik hier zo lees op het forum.

Na 35 jaar is het ook niet zo gemakkelijk om de switch te maken.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Seven

Bericht door Dickie »

Ik zou proberen om eerst eens met de banden te 'spelen'.
Door de grotere contactoppervlakte en dito grip komen 29ers immers toe met een beter bollend profiel en ergo lichtere band.

Maar inderdaad Roger, er zit een portie marketing hype in.
Het blijft persoonlijk.
Ik meet 1.87m en voelde me meteen thuis op mijn Gary visser Rig in 2005. Daarna nog beter op de Niner (weliswaar met de toen nog steilere balhoofdhoek).
De opmerking van iets meer 'in' de bike te zitten ipv er 'bovenop' met de 26'er hield voor mij steek, meer stabiliteit en dus zekerheid.
+1 op al de pos punten in Madcows post hierboven.

De traagheid van de wielen is groter, daar kan je niet omheen. Voor iemand met een kleiner en lichter postuur kan een 29'er niet speels genoeg aanvoelen.
Ze zijn niet voor niets met 27.5 op de markt gekomen. (Canyon bvb heeft voor zijn kleine maten 27.5" en voor de grotere frames steken ze 29")

Voor veel mensen zijn er aan de 29" veel voordelen, maar dat maakt 26" voor sommigen niet slecht.

Veel hangt af van het gekozen terrein. Veel noorderburen en ik, als plattelandstirolers, hebben geen boodschap aan die moderne slacke 29" geo.
Ook weer een marketingzet imho. Ze schuiven de mtb meer op naar een 'berg-capabele'-fiets en zo komt er automatisch meer nood aan de nieuwe rage: de gravelbike.
Met net weer die vinniger sturende geo van voorheen.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Seven

Bericht door madskatingcow »

Dickie schreef:Ze zijn niet voor niets met 27.5 op de markt gekomen. (Canyon bvb heeft voor zijn kleine maten 27.5" en voor de grotere frames steken ze 29")
Dat was puur commerce, hoeveel 27.5" mountainbikes (ik heb het niet over e-bikes) zie je nog bollen? Wie 27.5" gekocht heeft, heeft zich goed laten vangen. Het gamma 27.5" XC / marathon is zo goed als nihil, op enkele downhill modellen na en die zijn ook naar 29" aan het switchen. Lichte wielen zijn sowieso al een belangrijk punt.
Dickie schreef:Veel noorderburen en ik, als plattelandstirolers, hebben geen boodschap aan die moderne slacke 29" geo.
Alles is wennen en heeft zijn voor- en nadelen. Door met de vork- offset te spelen brengen ze nu een deel van het flitsendere stuurgedrag terug.

Veel zit ook in je hoofd : vroeger was alles beter? Tot je effectief weer op een 26" overstapt :wink:
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Seven

Bericht door roger »

Kevin,stel voor dat jij eens met mijn fiets rijdt zo kun je zelf de vergelijking maken tussen je Scott en de Seven.
Wat denk je?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Seven

Bericht door madskatingcow »

Ik heb er al is kort mee gereden :wink: Heb toen ook gezegd dat mijn Spark totaal anders was :drunk: De Seven deed me qua rijden denken aan mijn Epic 2012, een afknapper.

Een Canyon Exceed van €1699 had je niet zoveel meer gekost dan de Seven, maar wel een moderne groep / vork / geometrie in de plaats. Of de nieuwe Orbea Alma O:)
Plaats reactie