newbie says hi

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Thomazz
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 feb 2019 21:11

newbie says hi

Bericht door Thomazz »

Hallo allemaal, ben Thomas en nieuw in het hele MTB gebeuren.
In het verleden uitsluitend met motoren bezig geweest en fietsen nooit echt leuk gevonden (ondanks een zeer fanatieke wielerterrorist als schoonvader :wink: ).

Nu, met 3 jonge kids en actieve jonge hond en een nakende midlife crisis is fietsen veel leuker geworden :)
Nadat ik enkel maanden geleden een eerste fiets had gekocht (Scott Aspect 730 2016), smaakte dat naar meer.
Na weken op youtube veel builds bekeken te hebben, wou ik graag ook zelf een fully bouwen (maar wel budget-minded).

Als basis kon ik een Stumpie FSR van 2013 voor een prikje overnemen en zal mijn progressie verder posten in deze thread.
Aangezien ik nog heel groen ben achter mijn oren (op MTB vlak), zal jullie hulp en advies zeer welkom zijn.

Ik woon in Limburg (oosten, regio Tongeren) dus moet niet ver gaan voor een brede variatie aan routes en paden.
Nadat mijn basis fysiek terug is aangescherpt, wil ik zeker eens met iemand/groepje mee gaan fietsen.

Alvast bedankt om mee te lezen (o)
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: newbie says hi

Bericht door Wacky-S »

Benieuwd wat je er van gaat maken, maar de basis beloofd alvast :-D

Post een foto van de huidge staat, altijd mooi om nadien te vergelijken met het eindresultaat...
Thomazz
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 feb 2019 21:11

Re: newbie says hi

Bericht door Thomazz »

Bedankt voor uw reply :)

Ik dacht, ga me even proper voorstellen alvorens te posten...maar dat geeft weinig reacties.

Zal straks een update posten en wat foto's, dan gaan er misschien meer reageren ;)
Thomazz
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 feb 2019 21:11

Re: newbie says hi

Bericht door Thomazz »

De tijd vliegt....hoog tijd voor een update :)

Ik kon dus een voor een superprijsje een Stumpy (Evo 26" van 2013) overnemen van een bekende.
Fiets was op zich bruikbaar...maar het leek me geweldig tof om deze volledig opnieuw op te bouwen.

Vorige week begonnen met de fiets volledig uit mekaar te halen zodat alle onderdelen geïnspecteerd konden worden.
Het kader krijgt een nieuwe poedercoating, een goede vriend werkt bij de grootste producent van poederlakken en kan via hem een uniek poeder gebruiken.
Voor de basiskleur heb ik voor oranje gekozen, alle andere onderdelen (stuur, zadelpen, vork) in zwart.

Het gaan geen volledig nieuwe build worden maar toch een hele waslijst aan bestellingen

Eerste bestelling

Sram GX Eagle groep
DUB PF30
set pedalen (VPC)
nieuwe leidingen, olie en pads voor de SLX remmen (die blijven behouden)

En nog enkele tools (deftige momentsleutel, bleeding set, vetpistooltje, ...)

Dan het frame ook gedemonteerd en alle rollagers verwijderd....
Volgende bestelling was dus nieuwe hoofdlagers en alle pivot lagers.

Vervolgens de wielen deftig geinspecteerd...voorste was niet origineel...Hope bulb naaf in prima staat en Hope rim ook nog prima.
Achterwiel (origineel) had z'n beste tijd gehad...en aangezien ik toch voor Sram Eagle had gekozen, moest ik toch het achterwiel vervangen.
Dat bleek niet zo gemakkelijk gezien 26" velgen echt dood zijn. Via Ebay vond ik in UK een setje DT Swiss met Spline One naven (XR1501) in goede staat (met nieuwe tubeless banden) voor een hele mooie prijs.
Het huidige voorwiel kan dan als reserve dienen (hub heeft onderhoud al gehad) enkel nog nieuw bandje leggen.

Volgende aandachtspunt waren voor- en achterveren (Float RP2 en Float 32 CDT)...na inspectie waren die nog prima...dus enkel een service setje voor beiden en een XD driver voor de DT wielen.
Tot slot nog 2 onderdelen van de chain guide die ik moest vervangen (e-thirteen LG1+) en nu hoop ik alle benodigde onderdelen in huis te hebben (want budget is echt op ](*,) )

Nu tijd om het frame van alle lak te ontdoen (chemisch) en dan volgende week maandag normaal binnen voor poederlakken.
En dan kan ik EINDELIJK terug beginnen bouwen.

Zal morgen wat foto's maken zodat er meer is dan enkel tekst (maar tot nu nog niet veel de moeite om foto's van te maken).
Alvast bedankt om mee te lezen en aarzel niet om te posten/vragen te stellen...ook kritiek is meer dan welkom :)
Kijk
Laatst gewijzigd door Thomazz op ma 04 mar 2019 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: newbie says hi

Bericht door Wacky-S »

Benieuwd :-D

Geen idee, maar als eens gezocht of er misschien geen 27,5 wielen inpassen?
Thomazz
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 feb 2019 21:11

Re: newbie says hi

Bericht door Thomazz »

Die route heb ik zeker ook bekeken 8) ...maar toch voor 26" gegaan want

1. heb al een 27.5 fiets (Scott Aspect)
2. bandenkeuze (achteraan) zou te beperkt worden
3. 27.5 velgen zijn nog gegeerd..dus vragen ze er ook nog meer voor (set die ik nu heb gekocht was minder dan 250 incl zgan banden en shipping)
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: newbie says hi

Bericht door kovan »

Vraag me af of een Eagle groep wel een goed idee is op een 26'er....

Een groot voordeel is wel dat, indien je plat staat, je kan verder rijden op je cassette ;)

Waarom trouwens zo'n moeite en investering doen in een 26'er?
Thomazz
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 feb 2019 21:11

Re: newbie says hi

Bericht door Thomazz »

kovan schreef:Vraag me af of een Eagle groep wel een goed idee is op een 26'er....

Een groot voordeel is wel dat, indien je plat staat, je kan verder rijden op je cassette ;)

Waarom trouwens zo'n moeite en investering doen in een 26'er?
Tja, ik ga zelden rationeel te werk...leek me gewoon een leuk project en kon zoals aangegeven deze fiets goedkoop aankopen.
Bovendien kan ik muv de wielen alles ook op een andere build zetten....de overige parts zijn ook voor onderhoud (wat deze fiets gewoon verdient)

Gaat gewoon een fijne stumpy worden, helemaal zoals ik 'm wil.
Ik voel het verschil niet tussen een 26 of 27.5...een 29 is niet mijn ding
En ik heb niet het gevoel dat een 26 voorbijgestreefd is (in de praktijk, marketing wise alvast wel).

Geen ambities om snel te fietsen...wel om er plezier aan te beleven... heb nog geen meter gereden maar wel al veel fun gehad en veeeeeeel bijgeleerd.
Maar ik begrijp zeker uw punt wel dus ook bedankt voor uw bericht :)
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: newbie says hi

Bericht door Christ D. »

Showroom.........


Foto's......................

:P
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: newbie says hi

Bericht door RigolleM »

Afbeelding

Topic is anderhalve maand oud en nog geen enkele foto te zien. Veel bla bla bla maar weinig boem boem... :-D

26" is zo dood als een pier! Nieuwe onderdelen zijn zo goed als niet meer verkrijgbaar, geen enkele fabrikant investeert nog in 26" materiaal.

Al eens met een 29'er gereden? En niet ergens op een parking maar een stevig tochtje!

Veel succes met het mountainbiken :wink:
Plaats reactie