Scott spark 910

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
bertP
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 14 jun 2009 15:23
Rijdt met: Scott Spark 910 / Speci epic expert 26"

Scott spark 910

Bericht door bertP »

Bij deze zal ik hier ook eens mijn nieuw speelgoed zetten. Ik kom van een 26" alu epic, dus het werd wel eens tijd om over te schakelen naar 29" :-D

Specs komen rechtstreeks van Scott site.

Frame: Spark Carbon / IMP technology / HMF /BB92 / Alloy swingarm with 160PMU-Mono Link / Tapered HeadtubeIDS SL DM dropouts for 142x12mmBB height adj.
Travel: Front 100mm Rear 100 - 70 - Lockout / Shock 165x38
Fork: FOX 32 Float Performance Elite AirFIT4 3-Modes with low speed adj.15mm QR axle / tapered steererLockout / reb. Adj.
Rear Shock: FOX Nude / SCOTT custom w. travel / geo adj DPS 3 modes: Lockout - Traction Control -Descend / reb. Adj.
Remote System: SCOTT TwinLoc Remote Technology3 modes front and rear / integ. Grip clamp
Headset: Syncros Pro / Tapered 1.5" - 1 1/8"semi integ. OD 50/61mm / ID 44/55mm
Rear Derailleur: Shimano XT RD-M8000 DSGS / DMShadow PlusType / 22 Speed
Front Derailleur: Shimano XT FD-M8025-E / DM
Shifters: Shimano XT SL-M8000-IRapidfire Plus / 2 way releaseIspec 2 clamp
Brakes: Shimano XT M8000 Disc180/F and 160/Rmm SM-RT64 CL Rotor
Crankset: Shimano XT FC-M8000-2Hollowtech 2700 Series: 36x26 T / 900 Series: 34x24 T
BB-Set: Shimano SM-BB71-41A / shell 41x89.5mm
Handlebar: Syncros FL1.5 T-BarAlloy 7050 D.B. / T shape Flat / 9° / 720mmSyncros Pro lock-on grips => 262gr
H'stem: Syncros FL1.5700 Series: +6° / 900 Series: -6°7050 Alloy / 31.8mm / 1 1/8" => 115gr
Seatpost: Syncros FL1.5 / 31.6mm => 276gr
Seat: Syncros XR1.5 / Titanium rails => 238gr
Hub: (Front)Syncros XR2.0 CL / 15mmmade by DT Swiss
Hub: (Rear)Syncros XR2.0 CL / 142x12mm / RWS axlemade by DT Swiss
Chain: Shimano CN-HG700
Cassette: Shimano XT CS-M800011-40 T
Spokes: DT Swiss Competition 2.0-1.8-2.0 Black
Rims: Syncros XR2.028H / Tubeless ready
Tires: Schwalbe Rocket Ron EVO / 2.25127EPI Kevlar BeadTubeless Easy / PaceStar compound
Weights in KG: 11.6 (volgens website zonder pedalen)

Dit weekend eerste ritje mee gedaan en in vergelijking met de epic valt toch als eerste de bochtensnelheid op. Echt veel stijvere voortrein.
De 34t van voor moet ook zo snel mogelijk een 36 worden. Ik merkte dat ik 95% van de tijd op de 3 kleinste van achter aan rijden was. Ook een 11-40 vanachter is in het platte noorden van Antwerpen compleet nutteloos...

Eventuele upgrades die ik in gedachten heb => nieuw wielsetje! Advies welkom.
Ik vraag me ook af of het vervangen van zadelpen en stuur + stuurpen veel gewicht kan besparen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jenstmetal
Mountainbiker
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 05 feb 2012 13:04
Rijdt met: trek 3700, gt zaskar 9r expert 2012

Re: Scott spark 910

Bericht door jenstmetal »

Veel gewichtsbesparing ga je niet hebben met een carbon stuur stuurpen en zadelpen maar het gaat wel comfortabeler aanvoelen want het carbon deint trillingen uit.
Voor een wielset hangt het ervan af hoeveel je eraan wil geven maar ik vind crest wielen wel goed
slashy
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 12 jan 2009 17:08
Rijdt met: hoogBal

Re: Scott spark 910

Bericht door slashy »

stuurpen ga je niet veel winnen. als de afmetingen goed zijn kan je die zeker houden.

zadelpen en stuur kan je winnen maar dan moet je direct licht gaan (MCFK, new ultimate, etc.) anders is de winst verwaarloosbaar.

wiel upgrade ga je het meest voelen. ik zou hier mijn geld insteken persoonlijk.

je cassette is ook een zwaar onderdeel.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Scott spark 910

Bericht door geertg »

Denk ook dat je met een wiel upgrade het meest kan winnen. Mooie fiets, lijkt als twee druppels water op de mijne (model 2015, heb vooraan 26/36 maar is wel een 27,5"). Ik rij veel in de Ardennen en de fiets komt daar volledig tot zijn recht.
Gebruikersavatar
Beanz
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 12 nov 2014 12:37

Re: Scott spark 910

Bericht door Beanz »

check dit eens:

" onclick="window.open(this.href);return false;
bertP
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 14 jun 2009 15:23
Rijdt met: Scott Spark 910 / Speci epic expert 26"

Re: Scott spark 910

Bericht door bertP »

Moest ik veel in de ardennen komen was ik ook voor de 27.5" variant gegaan. Ik zou er wel graag wat meer zitten....

Ik had nog een carbon ritchey wcs stuurtje liggen van 580mm breed. Heb dit even gemonteerd en ik denk dat het zal blijven zitten. 730mm van het origineel vond ik veel te breed.
Maar ik vind het wel mooi als alles hetzelfde is. Dus waarschijnlijk zal op termijn ook de stuurpen nog ritchey worden.

Een ander wielsetje zal nu op termijn de eerste upgrade worden.
Iemand ervaring met de Ryde trace 25mm velgen?
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Re: Scott spark 910

Bericht door pieterp »

Ik raad je toch aan om het stuur van 580mm terug te vervangen door een breder stuur. Daar ga je veel deugd van hebben. Test het maar eens op een technisch uitdagend parcours.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Scott spark 910

Bericht door geertg »

Aan de foto's te zien past uw stuur en stuurpen toch goed bij de rest. Waarom dan niet gewoon het stuur wat inkorten? Er is op heden een tendens van bredere sturen en kortere stuurpennen maar vind 73 cm toch ook wel wat te breed, anderzijds lijkt 58 cm mij wat klein. Mijn stuur is 70 cm, je moet het een kans geven en gewoon worden maar ben nu toch tevreden en ervaar voordelen waar het wat draaien en keren is. Is allemaal nogal persoonlijk.
bertP
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 14 jun 2009 15:23
Rijdt met: Scott Spark 910 / Speci epic expert 26"

Re: Scott spark 910

Bericht door bertP »

Het feit dat ik tijdens mijn eerste rit met het breed stuur al bijna serieus op mijn k**ten ben gegaan omdat ik 1-2 keer achter een boom bleef hangen weerhoud mij ervan dit te doen :-D
Bij ons zijn er veel smalle paadjes en regelmatig draaien en keren tussen de bomen met weinig plaats en ik merk dat ik daar met een smal stuur toch sneller kan passeren.

Edit : Die 58cm is standaard en niet ingekort bij het Ritchey stuur. En wat mooi meegenomen is, is ineens 130gr gewichtsbesparing met het carbonnen en smaller stuur. Mocht het wat uitmaken....
Laatst gewijzigd door bertP op vr 16 okt 2015 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Scott spark 910

Bericht door geertg »

bertP schreef:Het feit dat ik tijdens mijn eerste rit met het breed stuur al bijna serieus op mijn k**ten ben gegaan omdat ik 1-2 keer achter een boom bleef hangen weerhoud mij ervan dit te doen :-D
Bij ons zijn er veel smalle paadjes en regelmatig draaien en keren tussen de bomen met weinig plaats en ik merk dat ik daar met een smal stuur toch sneller kan passeren.
Dat is ook een goed argument.
Plaats reactie