Retroprojectje (k2) van een nieuw lid

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
road rebel
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 aug 2013 17:15

Retroprojectje (k2) van een nieuw lid

Bericht door road rebel »

Hallo!

Ik ben 29 en woon in de Vlaamse Ardennen.
Sinds 1998 ben ik in het bezit van Volgende Mountainbike:

K2 Proflex Beast (1998)
Afbeelding
Specs: BikePedia

Tot voor kort volledig in oorspronkelijke staat (behalve de nodige herstellingen en vervangingen zoals onderhoud vering, achterDer, cassette, kettingen, een velg na een aanrijding).

Nooit intensief gebruikt, meestal een tocht per week van een paar tiental km in de Vlaamse Ardennen (met zoveel als mogelijk bospaden) en sporadisch een wegtocht van een km of 50. Na 15jaar is de lak wel beschadigd maar is er niets aan roest te zien.

Tijdens mijn universitaire studies heb ik er amper gebruik van gemaakt, daarna ben ik verhuisd naar Noord Nederland en ook daar heb ik er geen gebruik van gemaakt. Nu ik terug verhuisd ben naar de Vlaamse Ardennen ben ik weer gebeten door de mountainbikevirus. Ik heb rondgekeken voor een nieuwe (of jongere) mtb. Mijn broer heeft onlangs ook een MTB gekocht (hele mooie bmc). Alleen is het allemaal vrij duur (de financiën spelen momenteel een belangrijke rol) en het rijgedrag kan mij niet bekoren.

Ik kan het moeilijk uitleggen, maar de geometrie en soepelheid van deze fiets heb ik nog niet kunnen terugvinden, het voelt allemaal heel comfortabel en veilig. Iedereen zegt wel dat 29" zoveel gemakkelijker over hobbels gaat maar ik met de huidige vering heb ik op dat vlak nooit een tekort ervaren. Maar wat stuurt een 29" lomp zeg #-o En wat zijn huidige MTB hard! ](*,)

Dus heb ik maar beslist deze fiets te houden en het nodige herstelwerk uit te voeren.
Het grote voordeel van een oudere frame in 26" is dat de meeste onderdelen in de uitverkoop zijn.
Al volgt de 2dehands markt niet echt waardoor nieuw goedkoper is dan tweedehands?!

Plan:
Nieuwe XTgroep (de 9speeds kosten nieuw evenveel als een 2dehands exemplaar)
Schijfremmen (dacht zelf aan Magura MT4, Shimano 785 of 615)
Nodige adapters voor de remmen
Nieuwe wielen (of tweedehands)
Nieuwe grips
Nieuwe pedalen
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Retroprojectje (k2) van een nieuw lid

Bericht door tek-zotic »

dan heb je toch wel absoluut niet met een fiets gereden die goed voor jou afgesteld staat.

ik wil je ballon niet doorprikken, maar je geplande updaten gaan bijna zoveel kosten als een nieuwe fiets. Bovendien is je fiets niet geschikt voor schijfremmen (zowel achteraan als vooraan niet)
road rebel
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 aug 2013 17:15

Re: Retroprojectje (k2) van een nieuw lid

Bericht door road rebel »

Hallo!

Dank je voor de reactie.
Wat bedoel je met niet geschikt voor schijfremmen? Kan de frame de kracht en warmte niet aan? Of is het niet af te stellen? Of komt het niet uit qua afmetingen?

Ik heb mezelf een budget van 500euro gegeven voor de realisatie, indien het niet mogelijk is dan gaat het gewoon niet door. Op zijn minst wil ik de slijtage gevoelige stukken vervangen zodat ik met die fiets verder kan rijden (met v-brakes dan).
De enkele handelaren die we zijn gaan bezoeken wijzen allemaal richting de 2-3000euro voor een nieuwe fiets en dat type bedrag komt nu gewoon niet uit. Het kan trouwens best zijn dat ik gewoonweg niet de goede fietsen heb mogen proberen.
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Retroprojectje (k2) van een nieuw lid

Bericht door tek-zotic »

niets met krachten te maken, er zitten gewoonweg geen bevestigingen voor schijfremmen op je frame en op je vork :-D
road rebel
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 aug 2013 17:15

Re: Retroprojectje (k2) van een nieuw lid

Bericht door road rebel »

Dat zei mijn handelaar ook maar toen vond ik dit:
Voor zover ik begrepen heb, had k2 een eigen 39mm disc mount en in 2000 hebben ze adapters uitgebracht van 39mm naar IS. (de onderdelen #5994, 5995 en 5996)

Ik heb voorlopig volgende onderdelen gevonden:
-K2 disc brake adaptor #5994 for Noleen chubby LT (voor een IS-mount voor vork, ik schat voor 140mm)
-RapidDescentscotland custom Hammerhead disc brake adaptor (voor een IS-mount op mijn frame, Mike Billett van rapiddescent zegt dat die geschikt is voor schijven van 145 tot 160mm).
Je hebt wel gelijk de techniek heeft gigantische stappen vooruitgemaakt, zeker wat vering betreft.

Ik was eigenlijk naar winkels gestapt met het idee dat om het even welke fiets beter zou zijn dat wat ik had, maar aan gelijke montage stijgt de prijs toch echt wel snel.
Gebruikersavatar
oxirane
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: zo 04 jun 2006 20:08
Rijdt met: thompson Zeus en scott 610

Re: Retroprojectje (k2) van een nieuw lid

Bericht door oxirane »

ik weet niet bij welke handelaars je bent geweest maar je hebt goeie degelijke leuke fietsen voor minder dan 2000 euro ze :) . Mss es kijken bij de 2dehandspagina om een leuk koopje te doen ipv jouw fiets te proberen te veranderen ;)
road rebel
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 aug 2013 17:15

Re: Retroprojectje (k2) van een nieuw lid

Bericht door road rebel »

Is dit een beter alternatief dan?

Rotwild RED one

Kan je daarmee ook "gewoon" mee rijden? Want de enkele echte DH fietsen waarmee ik tot nu toe gereden heb hadden een vrij log gevoel. Hardtrail en crosscountry zijn sowieso mijn ding niet (ik was bijvoorbeeld echt teleurgesteld in hoe een epic rijdt).

Vroeger heette dat freeride maar tegenwoordig spreken we van enduro denk ik?
marco-turn-me-on
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 14 mei 2011 15:20
Rijdt met: turner flux/ cotic BFe/ salsa el mariachi
Contacteer:

Re: Retroprojectje (k2) van een nieuw lid

Bericht door marco-turn-me-on »

Kan dit verhaal eigenlijk niet helemaal begrijpen.
Je hebt een fiets die, met alle respect, eigenlijk niet meer mtb waardig is en waar je ook nog eens een kapitaal aan wilt gaan verspijkeren.
Je durft met droge ogen te beweren dat een epic niet fijn rijdt en vervolgens ga je voor een DH fiets?
Gezien je universitaire studies zou ik een beetje meer inzicht verwachten.
Maak eerst eens een goed plan.
Begin met uit te zoeken wat voor doel je met de fiets hebt.
Ga daar dan een realistisch budget en een geschikte fiets bij zoeken.
Een epic is een race xc fiets dus daar ligt je interesse niet.
Je zoekt comfort dus zoek iets in de richting van een marathon fully of een meer enduro gerichte fiets.
Vergeleken met het veersysteem van je K2 zal alles harder aanvoelen ,maar geloof het maar, een goed afgesteld modern systeem is vele malen beter en geeft evengoed ruim voldoende comfort.
Ff serieus, de K2 is leuk voor een bosritje maar voor het echte werk toch niet meer aan te raden.
Gezien de 29" en 27,5" hype is een goede tweedehands 26' fiets voor iets meer dan 500€ best te vinden.
Ik schrijf dit niet om je af te zeiken maar alleen om te proberen te overtuigen dat je beter een verstandige keuze kan maken.
Wat je ermee doet is jou pakkie an maar waarschijnlijk denkt 99,9% van het forum er net zo over.
Succes
Neonex
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 17 sep 2012 23:27
Rijdt met: Cube Ltd 29

Re: Retroprojectje (k2) van een nieuw lid

Bericht door Neonex »

marco-turn-me-on schreef:Kan dit verhaal eigenlijk niet helemaal begrijpen.
Je hebt een fiets die, met alle respect, eigenlijk niet meer mtb waardig is en waar je ook nog eens een kapitaal aan wilt gaan verspijkeren.
Je durft met droge ogen te beweren dat een epic niet fijn rijdt en vervolgens ga je voor een DH fiets?
Gezien je universitaire studies zou ik een beetje meer inzicht verwachten.
Maak eerst eens een goed plan.
Begin met uit te zoeken wat voor doel je met de fiets hebt.
Ga daar dan een realistisch budget en een geschikte fiets bij zoeken.
Een epic is een race xc fiets dus daar ligt je interesse niet.
Je zoekt comfort dus zoek iets in de richting van een marathon fully of een meer enduro gerichte fiets.
Vergeleken met het veersysteem van je K2 zal alles harder aanvoelen ,maar geloof het maar, een goed afgesteld modern systeem is vele malen beter en geeft evengoed ruim voldoende comfort.
Ff serieus, de K2 is leuk voor een bosritje maar voor het echte werk toch niet meer aan te raden.
Gezien de 29" en 27,5" hype is een goede tweedehands 26' fiets voor iets meer dan 500€ best te vinden.
Ik schrijf dit niet om je af te zeiken maar alleen om te proberen te overtuigen dat je beter een verstandige keuze kan maken.
Wat je ermee doet is jou pakkie an maar waarschijnlijk denkt 99,9% van het forum er net zo over.
Succes
+1
Gebruikersavatar
Piedojng
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 26 dec 2008 14:01
Rijdt met: Trek 6700 ('04)
Contacteer:

Re: Retroprojectje (k2) van een nieuw lid

Bericht door Piedojng »

Neonex schreef:
marco-turn-me-on schreef:Kan dit verhaal eigenlijk niet helemaal begrijpen.
Je hebt een fiets die, met alle respect, eigenlijk niet meer mtb waardig is en waar je ook nog eens een kapitaal aan wilt gaan verspijkeren.
Je durft met droge ogen te beweren dat een epic niet fijn rijdt en vervolgens ga je voor een DH fiets?
Gezien je universitaire studies zou ik een beetje meer inzicht verwachten.
Maak eerst eens een goed plan.
Begin met uit te zoeken wat voor doel je met de fiets hebt.
Ga daar dan een realistisch budget en een geschikte fiets bij zoeken.
Een epic is een race xc fiets dus daar ligt je interesse niet.
Je zoekt comfort dus zoek iets in de richting van een marathon fully of een meer enduro gerichte fiets.
Vergeleken met het veersysteem van je K2 zal alles harder aanvoelen ,maar geloof het maar, een goed afgesteld modern systeem is vele malen beter en geeft evengoed ruim voldoende comfort.
Ff serieus, de K2 is leuk voor een bosritje maar voor het echte werk toch niet meer aan te raden.
Gezien de 29" en 27,5" hype is een goede tweedehands 26' fiets voor iets meer dan 500€ best te vinden.
Ik schrijf dit niet om je af te zeiken maar alleen om te proberen te overtuigen dat je beter een verstandige keuze kan maken.
Wat je ermee doet is jou pakkie an maar waarschijnlijk denkt 99,9% van het forum er net zo over.
Succes
+1
+2 :-k
Plaats reactie