29er projectje: Vassago Bandersnatch - klaar!

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Edlisjas schreef:
RigolleM schreef:
Edlisjas schreef: Ik rij sinds kort ook met een vaste vork. Ik zeg zeker niet dat ik niet meer met een verende ga rijden maar tot nu toe zie ik enkel voordelen.

- Klimt ongelofelijk super, door het feit dat er maar (in mijn geval) een kleine 600 gr aan het voorwiel hangt ipv +/- 1.5 kg

- comfort op een 29er is nog redelijk goed, zeker in combinatie met een 2.4 voorband op lage druk (1.2 bar)

- geen onderhoud (fox raad een onderhoud om de 6 maanden aan... #-o )

- voorwiel optillen voor opstakels gaat moeiteloos (door het lage gewicht)

- Die Ninervorken zien er gewoon super uit.

- Goedkoper dan een verende (in de meeste gevallen, mijn Niner vork kost ook € 450, daar heb je ook een Reba voor)

Nadelen:

- Afdalen minder snel en in sommige gevallen goed opletten.

De "terugkeer" van de vaste vork heeft vooral met de populariteit van de 29ers te maken. Evenals de stalen frames.
Allemaal voordelen die je met een 26'er met vaste vork ook gaat hebben, heeft niks met een 29'er te maken. 26'er gaat nog een pak beter klimmen, daar je makkelijk 1 kg lichter zult rijden tov 29'er.
Ondertussen zal iedereen wel weten dat een 29er prima klimt en comfortabeler is dan een 26er en dat een vaste vork een goed compromis is om het gewicht toch laag te houden. Ik zou niet weten waarom een 29er zwaarder moet zijn dan een 26er. Mjin EMD is mijn eerste 29er en de lichtste die ik ooit heb gehad.
Appels met peren vergelijken...
26'er HT vs 29'er HT :wink:
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Bericht door Zotte Marre »

RigolleM schreef:
Edlisjas schreef:
RigolleM schreef: Allemaal voordelen die je met een 26'er met vaste vork ook gaat hebben, heeft niks met een 29'er te maken. 26'er gaat nog een pak beter klimmen, daar je makkelijk 1 kg lichter zult rijden tov 29'er.
Ondertussen zal iedereen wel weten dat een 29er prima klimt en comfortabeler is dan een 26er en dat een vaste vork een goed compromis is om het gewicht toch laag te houden. Ik zou niet weten waarom een 29er zwaarder moet zijn dan een 26er. Mjin EMD is mijn eerste 29er en de lichtste die ik ooit heb gehad.
Appels met peren vergelijken...
26'er HT vs 29'er HT :wink:
De nagel op de kop! Ik heb een 26" HT rigid (Zaskar met carbon Trigon vork en 2.25 band vooraan, 9kg) en een 29" HT rigid (Scandal met CC vaste vork en 2.2 band vooraan, 10kg). Met de 29" Waimes gereden en ik kan alles beamen wat Edlisjas zegt, ik zou het niet willen doen met mijn Zaskar ... De klimmen zijn echt efficient, de obstakels lijken kleiner, de afdalingen lijken even snel, maar zullen eigenlijk iets trager zijn.
Het lange boomwortel-stuk in Waimes prima overwonnen met de 29"-ers. We staken iemand voorbij met 26" en verende vork, en zijn ogen vielen bijna uit zijn kassen dat we dat rigid deden. En zijn conditie was beter dan de onze, want op het niet-technische stuk nadien konden we hem niet volgen!

Ik zie nog geen nood voor een verende vork, ik zal opnieuw oordelen na Malmedy ! :roll:
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Gisteren de 70 km van de Ardennes Trophy gereden met de 29er.
Dat ging echt super.

Ik heb m'n vering weinig gemist.
Je moet wat meer uit je doppen kijken, maar afdalingen waren zeker even snel als met de Scale. Menig geveerde 26er, fully en geveerde 29er ingehaald in de afdalingen. Da's wel super, natuurlijk.
Na een wat langere afdaling, en 'the day after' ben je je wel wat meer bewust van de spieren in je armen.

Eigenlijk slechts op twee plaatsen vering gemist.
De eerste keer was toen een snelle asfaltafdaling tegen 60 km/h plots over ging in een off-road pad vol remputten. Toen was het wel even werken om de fiets onder controle te houden.
De tweede keer was toen ik met volle snelheid over een reeks boomwortels wou denderen die zeer dicht op elkaar lagen. Dat vonden de polsen wat minder...
Gebruikersavatar
flaming_jakke
Mountainbiker
Berichten: 1443
Lid geworden op: zo 26 mei 2002 02:00
Rijdt met: Lynskey Pro29 & Niner Air9 No Shox
Contacteer:

Bericht door flaming_jakke »

Ik had hetzelfde gevoel na de Cimes de Waimes ... uiteraard zou het aangenamer geweest zijn een verende vork te hebben op snelle stukken met veel boomwortels ... maar heb ik een verende voorvork gemist over de hele rit gezien [-X



Afbeelding
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Net toch een langere stuurpen besteld.
Ik zat nu niet slecht, maar had toch het gevoel dat het wat kort zat.
Komt denk ik ook door de backsweep van mijn stuur (12°). Daardoor komen de handvaten vrij ver naar binnen.

Daarnet even getest met een Ritchey stuurpen van 110 mm en 6° naar beneden gemonteerd, en dat voelde direct veel natuurlijker aan.
Zitpositie komt dan heel dicht in de buurt van die op mijn Scale, en ik heb niet meer de neiging om op mijn zadel naar achter te willen schuiven terwijl dat niet meer gaat.

De huidige stuurpen was 100mm en 0°.
Dus maar een Thomson van 110mm en 10° besteld, die ik dan ook naar beneden ga monteren voor een wat diepere zit.
Sjakie
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 02 mar 2007 21:08
Rijdt met: Niner air9

Bericht door Sjakie »

Echt een zalige bike!

(Moest u vorige stuurpen de verkoop ingaan, Let me know :wink:)
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Sjakie schreef:Echt een zalige bike!

(Moest u vorige stuurpen de verkoop ingaan, Let me know :wink:)
Thanks.
Stuurpen staat idd te koop:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=92581
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Bericht door J.E. »

Ik heb uwen fiets gezien vandaag (denk ik :lol: )
In't echt issem nog vééééél schooner! Prachtbike!
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Bericht door prideandglory1891 »

J.E. schreef:Ik heb uwen fiets gezien vandaag (denk ik :lol: )
In't echt issem nog vééééél schooner! Prachtbike!
J.E. alles oké.. Gn koorts of zo?

Thomsonpen, geax bannen 8)
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Bericht door J.E. »

:lol: Een beetje verlies hebde altijd, mor het blijft nen prachtigen velo!
Plaats reactie