Zannata z29 evo custom build

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
JelleDB
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 nov 2012 18:52
Rijdt met: Zannata z29 evo (29") & Cube reaction GTC Pro (26")
Contacteer:

Zannata z29 evo custom build

Bericht door JelleDB »

Na een koers- en crossfiets van Zannata keek ik zo stilaan uit naar een nieuwe MTB. Ik bleef jaren hardnekkig op mijn kleine 26er rondtoeren. Ik ben echter nogal een man van cijfertjes en technische snufjes dus ik kon me niet langer houden. Er moest ook maar eens een 29er in mijn stal komen. Eerst twijfelde ik nog tussen een dubbel blad vs enkel blad vooraan, maar uiteindelijk besloot ik om ook hier maar de extra euro's voor de ietwat duurdere Sram single groep neer te leggen. Ik koos ervoor om mijn Zannata van nul op te bouwen omdat de standaard asmontage niet echt mijn ding is. Zij werken immers met shimano en de XTR groep met enkel blad was geen spek voor mijn bek :-D . Ik had mezelf een budget van +- 2500 euro opgelegd. Niet weinig, maar toch moesten hier en daar nog compromissen gesloten worden.

Uiteindelijk is dit mijn afmontage geworden:
  • Zannata z29 evo kader met Deda RS01 zadelpen megeleverd
  • Rockshox Reba RL pushloc 15mm tapered voorvork
  • ZTR Crest velgen met Hope PRO 2 naven
  • Sram X1 groep met X01 grip shifts
  • XT remmen
  • Continental Raceking Racesport 2.2 banden
  • BBB forcemount pedalen
  • Pro Falcon TI zadel
  • Pro Koryak 90mm 10graden
  • Carbon stuur
Omdat afbeeldingen meer zeggen dan 1000 woorden, hier enkele foto's van mijn bouw projectje. Het is enorm tof om alles honderd procent zelf in handen te hebben. Het wachten op kleinere onderdelen met onbekende levertermijn is dan natuurlijk weer wat minder ](*,) .
Afbeelding
Sinterklaas is precies geweest :wink:
Afbeelding
Tubeless maken
Afbeelding
Groep en fiets gebouwd, XD 11 speed body blijft achter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Toch ergens achter een Hope body geraakt, al even getest en ik ben super tevreden. Amai wat een verschil met zijn kleine 26er broertje :P
Laatst gewijzigd door JelleDB op vr 22 mei 2015 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pasta
Mountainbiker
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 12 dec 2012 09:05

Re: Zannata z29 evo custom build

Bericht door Pasta »

Mooi =D> .
Als ik een opmerking mag geven, zou ik wel voor een breder stuur gaan. Lijkt me naar de smallere kant?
Gebruikersavatar
JelleDB
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 nov 2012 18:52
Rijdt met: Zannata z29 evo (29") & Cube reaction GTC Pro (26")
Contacteer:

Re: Zannata z29 evo custom build

Bericht door JelleDB »

Ik had keuze van lengte en ik heb toen uiteindelijk voor een 680mm gekozen. Voor 29ers is dat waarschijnlijk niet echt breed, maar ik kom van heel wat smaller. Ik betrap er mezelf op dat ik nu zelfs soms al zit te nijpen tussen paalkes
Gebruikersavatar
cool4blade
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 21:31
Rijdt met: Cannondale Scalpel 2

Re: Zannata z29 evo custom build

Bericht door cool4blade »

Mooie strakke fiets, vind die frames van Zannata wel iets hebben =D>
Welke remschijven zijn dat eigenlijk ?
Laatst gewijzigd door cool4blade op zo 24 mei 2015 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JelleDB
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 nov 2012 18:52
Rijdt met: Zannata z29 evo (29") & Cube reaction GTC Pro (26")
Contacteer:

Re: Zannata z29 evo custom build

Bericht door JelleDB »

Dank je :wink: . De remschijven waren op deze foto nog XLC, gerecupereerd van een 26er wielsetje, maar heb ze er vandaag al afgedaan. Ze remden voor geen meter, zeker wanneer je het vergelijkt met bijvoorbeeld een XT remschijf. Heb eens met de Formula schijven geprobeerd van mijn 26er Cube en die remmen al stukken beter. Jammer wel, want ik vond dat rood van de XLC schijven tof bij de wielen :-) .
Gebruikersavatar
oliverenghen
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 okt 2010 21:07
Rijdt met: Een carbonnen, een stalen en ene alu

Re: Zannata z29 evo custom build

Bericht door oliverenghen »

Heel mooi, ik had niet verwacht je een fiets met deze onderdelen binnen zo'n budget kan opbouwen.
Knap werk!
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: Zannata z29 evo custom build

Bericht door joske77 »

ziet er goed uit, veel plezier ermee
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Zannata z29 evo custom build

Bericht door G-m@n. »

hoe schakelt je groep? tevreden van?
Gebruikersavatar
JelleDB
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 nov 2012 18:52
Rijdt met: Zannata z29 evo (29") & Cube reaction GTC Pro (26")
Contacteer:

Re: Zannata z29 evo custom build

Bericht door JelleDB »

Ben zeer tevreden van de X1 derailleur en crank icm de X01 gripshifts en XX1 ketting. De versnellingen moeten wel "ingereden" worden. Zeer raar maar we hebben zo twee fietsen gemonteerd en ze hadden het alle twee wat dat de ketting zicht wat op de cassette moest zetten en dat zorgde voor wat frictiegeluid wanneer je veel kracht zette.
Ik reed hiervoor met een 3x10 shimano XT, ook niet direct de minste groep. Maar het gemak van geen voorderailleur meer te hoeven bedienen en de agressie waarmee die Sram groep schakelt doen me toch lichtjes naar Sram neigen. Al moet ik wel zeggen dat ik nog niet kunnen vergelijken heb met bijv. een 1x11 XTR di2 groep, dit was een ''beetje'' te duur :wink:
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Zannata z29 evo custom build

Bericht door G-m@n. »

JelleDB schreef:Ben zeer tevreden van de X1 derailleur en crank icm de X01 gripshifts en XX1 ketting. De versnellingen moeten wel "ingereden" worden. Zeer raar maar we hebben zo twee fietsen gemonteerd en ze hadden het alle twee wat dat de ketting zicht wat op de cassette moest zetten en dat zorgde voor wat frictiegeluid wanneer je veel kracht zette.
Ik reed hiervoor met een 3x10 shimano XT, ook niet direct de minste groep. Maar het gemak van geen voorderailleur meer te hoeven bedienen en de agressie waarmee die Sram groep schakelt doen me toch lichtjes naar Sram neigen. Al moet ik wel zeggen dat ik nog niet kunnen vergelijken heb met bijv. een 1x11 XTR di2 groep, dit was een ''beetje'' te duur :wink:
ik rij nu ook 1x10 met sram xO, twijfel nog tussen een X01 en een X1 dus
bedankt.
Plaats reactie