Cannondale F29 Carbon 2 2013

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
simple plan freak
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: zo 04 jan 2009 20:46
Rijdt met: Cannondale F29 Carbon 2 2013

Bericht door simple plan freak »

tussenstand:

geen garantie van cannondale 'begrijpelijk want er is niets mis met hun frame',
wat ik kan en ga laten doen is het beschadigde stuk laten herspuiten, kost mij blijkbaar 80 euro maar dan kijk ik ook niet meer op een lelijke plek en is hij dan toch 'nieuw'.

en een extra patje word besteld ;)

grtjs simple plan freak
j---esse
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 23 jan 2012 15:58
Rijdt met: Cannondale f600

Bericht door j---esse »

Mooi! =D>
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Bericht door eL Tee »

Tut, tut, tut... Garantie eisen! En jouw leverancier is de fietsenhandelaar, niet Cannondale of wie dan ook. Dat hij het zelf maar uitvecht met zijn leveranciers, hij heeft marge genoeg op een dergelijke fiets. Laat je niet met een kluitje het riet insturen!

Voor een "prul" van €100 zou ik me er idd. niet mee bezig houden, maar voor een fiets van €3.500 zou ik al een dagske verlof offeren om nen scoonen aangetekenden brief te schrijven met naast "betreft" het woord "ingebrekestelling"!

Wat voor een slapjanus ben jij, dat je dit over je heen laat gaan?
www.kieskeurig.be schreef:Garantie

Vooraleer u als consument een product koopt, kan het handig zijn om u te informeren over de garantie die u krijgt. Kieskeurig heeft enkele belangrijke punten over het onderwerp beknopt op een rij gezet.

Wettelijke garantie
Ons Burgerlijk Wetboek voorziet eigenlijk al jaren een regeling wanneer u een product koopt dat op een bepaald ogenblik een gebrek of defect vertoont. Sinds 1 januari 2005 is er echter een nieuwe wetgeving inzake garantie in België die de consument extra beschermt. Die bepaalt onder andere dat de wettelijke garantie 2 jaar bedraagt, net zoals in de andere EU-landen. Voor tweedehandsgoederen mag de garantie beperkt worden tot 1 jaar.

Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt alleen voor consumentengoederen. Alle roerende lichamelijke goederen (wasmachines, televisies, meubels,...) vallen hieronder, met uitzondering van water, gas en elektriciteit. Ook voor onroerende goederen en diensten (een reis boeken, een verzekering afsluiten, uw haar laten knippen, een arts bezoeken, een huis verbouwen,…), kunt u geen aanspraak maken op de garantiewet. Verder kunt u de wettelijke regels ook enkel inroepen als u iets koopt als consument, d.w.z.voor uw privé-gebruik. De verkoper moet een professioneel zijn (en dus geen occasionele verkoper die bv. een tweedehands goed verkoopt).

Overeenkomst
U mag er als consument vanuit gaan dat:

1. Uw product voldoet aan de omschrijvingen van de verkoper;
2. Uw product geschikt is voor het specifieke gebruik dat u overeengekomen bent;
3. Uw product geschikt is voor hetzelfde gebruik als soortgelijke goederen;
4. De kwaliteit en de prestaties van het product dezelfde zijn bij goederen van dezelfde aard en voldoen aan de reclame-omschrijvingen en/of de omschrijvingen van de verkoper.

Rechten
Een product dat niet strookt met de overeenkomst, vertoont een gebrek en kunt u binnen twee jaar na levering van het goed terugbrengen naar de winkelier (zie echter hierna voor de bewijslast). Aangenomen dat u het artikel normaal gebruikt hebt, kunt u van de verkoper eisen:

In eerste instantie : Dat het product kosteloos wordt hersteld of vervangen;

Als dat redelijkerwijze niet mogelijk zou zijn :
a. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan u terugbetaalt (enkel dus als het product niet hersteld of vervangen kan worden);
b. Dat de koop ontbonden wordt (enkel dus als het product niet hersteld of vervangen kan worden, én bovendien moet het om een voldoende groot gebrek gaat).

Tijdens de periode van herstelling of vervanging, wordt de garantie van 2 jaar opgeschort. De termijn loopt verder wanneer de herstelling of vervanging afgerond is.

Bewijslast
Als een nieuw product binnen 6 maanden een gebrek vertoont, mag u ervan uitgaan dat dit er al was toen u het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dus kunnen aantonen dat het mankement niet aanwezig was toen u het product kocht. Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, is de wettelijke garantie van toepassing. Na de zes maanden moet u zelf aantonen dat het gebrek al aanwezig was toen u het product kocht.

Voorbeeld 1: U koopt een product en na drie maanden gaat het stuk. U neemt zo snel mogelijk contact op met de verkoper en legt hem uit wat er aan de hand is. Waarschijnlijk lost de winkelier het direct voor u op. Hij probeert het mankement te herstellen, geeft u een nieuw exemplaar, of betaalt u (een gedeelte) van de verkoopprijs terug. Als hij geen maatregelen neemt, moet u hem op zijn plichten wijzen en hem duidelijk maken wat u van hem eist. Doe dit bij voorkeur via een aangetekende brief (bewijs !).Het is nu aan de verkoper om te bewijzen dat het defect niet aanwezig was toen u het product kocht.

Voorbeeld 2: U koopt een product en na drie maanden gaat het stuk. Nadat u deze vervelende ontdekking gedaan hebt, blijft u het product toch gebruiken, of laat u het links liggen. Het defect wordt alleen maar erger. Vier maanden later bedenkt u dat het mankement eigenlijk wel lastig is en u neemt contact op met de winkelier. De winkelier biedt u geen oplossing aan. U legt hem mondeling uit wat zijn plichten zijn en wat u van hem eist. U begrijpt dat het op deze manier moeilijker is om uw gelijk te halen. De bewijslast ligt nu namelijk bij u, omdat de eerste 6 maanden na de aankoop al verstreken zijn. Bovendien heeft u niet zwart-op-wit staan dat u samen met de winkelier geprobeerd heeft een oplossing te vinden.

Commerciële garantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaande omschreven consumentengoederen. Daarnaast geeft de eindverkoper of de fabrikant vaak een commerciële garantie af. U moet dit eigenlijk zien als een extraatje. Hierin moeten de naam en het adres van de uitgever, de duur van de garantie en het geografische gebied waarop de garantie geldt, staan.

Wat als de twee jaar voorbij zijn?
Dan valt u dus terug op de hoger reeds vermelde principes uit het Burgerlijk Wetboek. U zal moet bewijzen dat er een gebrek bestond op het ogenblik van de verkoop en u zal ook hier niet te lang mogen wachten. De mogelijke middelen zijn ook beperkter. U kan enkel aanspraak maken op een prijsvermindering of een ontbinding van de koop.

Meer informatie vindt u op de website van de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie: http://mineco.fgov.be.
migo
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: do 26 nov 2009 09:01
Rijdt met: giant xtc 2011

Bericht door migo »

't Zal wel zijn, druk zetten op die ketel!
Even tvgl; al ge ne nieuwen auto koopt en uw wiel vliegt er af omdat
de wielbouten niet zijn vastgezet, gaat ge toch ook niet zeggen 'jammer mr helaas'. De handelaar die u de fiets verkoopt, moet zorgen dat alles nagekeken wordt vooraleer de fiets zijn winkel buitengaat. De schuld ligt bij deze niet bij Cannondale mr bij uw fietsenmaker!
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Bericht door Japie carbon »

simple plan freak schreef:garantie word niet bepaald door mijn fm, die zou niets liever doen dan garantie geven. garantie word namelijk bepaald bij cannondale zelf (of bij den invoerder).
morgenavond mocht ik eens bellen, hopelijk heeft hij nieuws.
door dit voorval mis ik nu gavers bike fest, iets waar ik eigenlijk wel naar uitkeek.

grtjs simple plan freak
Dit is zeer zeker NIET waar, de FM moet garantie geven. En hij moet dat DAARNA gaan claimen bij Cannondale.

Het minste wat ze kunnen doen is zelf de reparatie betalen. Doen ze dit niet dan zou ik er NOOIT meer komen. Dan heeft een FM geen meerwaarde meer en zou ik alles op internet bestellen.
Gebruikersavatar
cowboy peter
Mountainbiker
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 19:04
Rijdt met: flash29, epic , synapse

Bericht door cowboy peter »

een derrailleurpat breekt niet zomaar. een stokje , een steentje, om het even wat in het onderste derrailleurwieltje kan al genoeg zijn om heel den boel in uw wiel te trekken. In de winterse omstandigheden is er soms niet veel nodig, je kan nu éénmaal pech hebben en dit tegen komen in Uw eerste rit, maar voor hetzelfde kan je het nooit voorhebben.Het is wel zo dat de derrailleurpatten van de flash en scalpel zeer licht zijn, en gemakkelijk breken.
Gelukkig is de kader niet kapot blijkbaar, en kan het hersteld worden.
de_ik
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: do 29 okt 2009 21:00
Rijdt met: Sunn Cosmos

Bericht door de_ik »

Je hebt een overeenkomst met de fietsenmaker (niet cannondale) en de bewijslast ligt bij hem. Dus zeker niet te vlug opgeven!

Naast de kost die je maakt om alles terug op te fraaien, ben je ook een stuk van de waarde van je fiets verloren.
TAF RAPIDO
Mountainbiker
Berichten: 110
Lid geworden op: di 30 dec 2008 16:28
Rijdt met: Sportivo,cannondale 29

Bericht door TAF RAPIDO »

Miljaarde dat is dikke pech ikzelf #-o rij nu al een 2,5 maand met deze fiets en moet zeggen bolt goed. =D>
Hopelijk kun je iets regelen.
CIAO TAF
Gebruikersavatar
tipi
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 sep 2010 11:42
Rijdt met: Niner Air 9 Carbon, Lapierre Zesty AM

Bericht door tipi »

Corleone schreef:Ik ben ook al vanalles tegengekomen met mijn flash 3 2012 model,nooit geen garantie gekregen...
Zou hij ook van shifting gears komen #-o
Gebruikersavatar
simple plan freak
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: zo 04 jan 2009 20:46
Rijdt met: Cannondale F29 Carbon 2 2013

Bericht door simple plan freak »

ondertussen heb ik al een mail gestuurd naar mijn fm met de stappen die ik ga ondernemen, ik bel hem ook morgen.
ik ga dus contact opnemen met de invoerder, eerst via mail, daarna bel ik. want ik ben in het buitenland voor anderhalve week vanaf morgen en daar kan ik niet bellen.

ondertussen zal mijn kader wel herspoten zijn denk ik

desnoods kan ik mij eens gaan informeren bij mijn advocaat...(en ga ik doen)

groetjes simple plan freak
Plaats reactie