Piepende remschijven ... ik word GEK !

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Raging_Bulls
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 11 aug 2011 22:36

Bericht door Raging_Bulls »

hmm ... Waregem is wat ver. Tja, misschien ben ik wat bevooroordeeld wat de remmen betreft en kunnen het misschien echt wel goede remmen zijn. Wat betreft bijtkracht en feedback ben ik er wel tevreden over. De rest van de fiets is gewoon geweldig, maar dat constante gepiep verpest mijn rijplezier gewoon volledig.

Ik zal hem eind deze week binnendoen bij mijn LBS voor een eerste onderhoud. als het dan nog niet opgelost is zou ik een tripje naar Waregem wel overwegen.
Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

Bericht door Foxy »

RigolleM schreef:
Abc schreef:
RigolleM schreef:Begin maar te sparen voor deftige remschijven, zodoende je geen trukendoos (kopervet, uitlijnen met papier, afschuinen remblokjes,...) moet bovenhalen. Ik ken er genoeg die tevreden zijn van hun Avids of Formulas, tot je ze vraagt wat ze allemaal moeten doen om ze 'perfect' te houden. Ik moet niet omzien naar mijn remschijven, werken steeds en altijd!
En wat moem jij dan deftige schijfremmen?
Alles - bovenstaande ;-)
Ik hoor vaak (en nu lees ik dat in uw commentaar ook) dat avid echt slecht zou zijn qua uitlijnen en afstellen, maar ik heb daar totaal geen problemen mee. Qua onderhoud ben ik niet echt een krak en als ik een keer om de 2 maand eens m'n remmen moet centreren zal dat al veel zijn. Het zijn avid elixir r remmen (wat al zeker niet de "top" is in hun gamma). Ook in die anderhalf jaar tijd nog maar een keer de remblokjes moeten vervangen. Ofwel heb ik veel geluk ofwel heeft iedere andere medebiker ongeluk met avid :P
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2002
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Bericht door Mister No Chaïn »

Probeer je blokken eens op te schuren. Piepen komt vaak voort uit verglaasde remblokken. Daarna terug stevig inremmen, en zien dat je niet teveel je rem laat aanslepen. Doorremmen of niet remmen.
Qua centeren moet je je bouten stapje voor stapje harder aandraaien, zo vermijd je dat je klauw een kant optrekt. Bout op 85% vastzetten en met rubber hamer de klauw op de juiste plaats tikken, en verder aandraaien. Bouten loszetten, rem inhouden en vastzetten lukt enkel goed bij avid (een uitzondering niet te na gesproken).

Alle remmen krijg je wel goed qua centeren en remkracht, alleen kost het bij bepaalde remmen een pak meer moeite :-)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Foxy schreef:
RigolleM schreef:
Abc schreef: En wat moem jij dan deftige schijfremmen?
Alles - bovenstaande ;-)
Ik hoor vaak (en nu lees ik dat in uw commentaar ook) dat avid echt slecht zou zijn qua uitlijnen en afstellen, maar ik heb daar totaal geen problemen mee. Qua onderhoud ben ik niet echt een krak en als ik een keer om de 2 maand eens m'n remmen moet centreren zal dat al veel zijn. Het zijn avid elixir r remmen (wat al zeker niet de "top" is in hun gamma). Ook in die anderhalf jaar tijd nog maar een keer de remblokjes moeten vervangen. Ofwel heb ik veel geluk ofwel heeft iedere andere medebiker ongeluk met avid :P
Ik heb de woorden 'slecht' nooit in mond genomen, dat doen jullie ;-) Mij ga je nooit horen zeggen dat Avid of Formula slecht zijn, maar ik hou het bij een no-nonsense rem: plaatsen, ontluchten, afregelen, uitlijnen, inremmen en dan 2 jaar er niet naar omzien, of juist het basis onderhoud (pistons af en toe eens kuisen en rotors ontvetten) en mss één keer per jaar de remblokken vervangen. Mijn remmen piepen ook als ik door een plas of beek rij, maar na een minuutje is dat gedaan...
Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

Bericht door Foxy »

RigolleM schreef:
Foxy schreef:
RigolleM schreef: Alles - bovenstaande ;-)
Ik hoor vaak (en nu lees ik dat in uw commentaar ook) dat avid echt slecht zou zijn qua uitlijnen en afstellen, maar ik heb daar totaal geen problemen mee. Qua onderhoud ben ik niet echt een krak en als ik een keer om de 2 maand eens m'n remmen moet centreren zal dat al veel zijn. Het zijn avid elixir r remmen (wat al zeker niet de "top" is in hun gamma). Ook in die anderhalf jaar tijd nog maar een keer de remblokjes moeten vervangen. Ofwel heb ik veel geluk ofwel heeft iedere andere medebiker ongeluk met avid :P
Ik heb de woorden 'slecht' nooit in mond genomen, dat doen jullie ;-) Mij ga je nooit horen zeggen dat Avid of Formula slecht zijn, maar ik hou het bij een no-nonsense rem: plaatsen, ontluchten, afregelen, uitlijnen, inremmen en dan 2 jaar er niet naar omzien, of juist het basis onderhoud (pistons af en toe eens kuisen en rotors ontvetten) en mss één keer per jaar de remblokken vervangen. Mijn remmen piepen ook als ik door een plas of beek rij, maar na een minuutje is dat gedaan...
Dat heb je idd niet gezegd, maar je begrijpt me wel :wink:
Plaats reactie