hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
De oks
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 00:42
Rijdt met: cube

Bericht door De oks »

toms schreef:
Gismo schreef:
RigolleM schreef:Topic over kuisen van een fiets, dit onderwerp is hier nog nooit aangekaart geweest :roll:

Ik lees hier veel positieve zaken, maar ik mis er nog enkele...

Ontvetten... Dus jullie ontvetten nooit de drivetrain (voor de bikefabeten: derries, ketting, tandwielen en cassette)?

De wielen gaan er ook nooit uit?

Bovenste zaken zijn een basis voor een goed onderhoud en levensduur van de drivetrain.

Dan zwijg ik nog over het zuiveren van de remblokken/pistons, basis onderhoud vork en demper, controle momenten bouten, gaines, herinvetten lagers,...
+1
Na elke rit? Ik zou de moed niet meer vinden om nog te gaan fietsen...
+1

Kga het bij het afspuiten met de tuinslang houden met een sopje bike wash en spons erbij en daarna de ketting smeren. En om de x aantal km een groot onderhoud waarbij de wielen eruit gaan om alles tot in detail te reinigen en onderhouden. Dit lijkt me voldoende om hem in topconditie te houden. En dan in de winter nog eens een extra onderhoud bij de lbs. de bike te vaak demonteren kan volgens mij ook niet goed zijn. Bedankt voor de vele reakties die trouwens nog steeds welkom zijn... Laat maar komen...
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

De oks schreef: Kga het bij het afspuiten met de tuinslang houden met een sopje bike wash en spons erbij en daarna de ketting smeren.
Zonder de drivetrain te ontvetten is uw ketting na de eerste kilometers terug zwart van de mix olie/vuiligheid die nog in de ketting zat, dan heb ik nog niet over de slijtage van ketting als die niet regelmatig ontvet wordt.
De oks schreef: En om de x aantal km een groot onderhoud waarbij de wielen eruit gaan om alles tot in detail te reinigen en onderhouden. Dit lijkt me voldoende om hem in topconditie te houden.
Wat begrijp jij dan onder 'groot onderhoud'?
De oks schreef: En dan in de winter nog eens een extra onderhoud bij de lbs.
Wat houdt dit dan in?
De oks schreef:de bike te vaak demonteren kan volgens mij ook niet goed zijn.
#-o
Gebruikersavatar
De oks
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 00:42
Rijdt met: cube

Bericht door De oks »

RigolleM schreef:
De oks schreef: Kga het bij het afspuiten met de tuinslang houden met een sopje bike wash en spons erbij en daarna de ketting smeren.
Zonder de drivetrain te ontvetten is uw ketting na de eerste kilometers terug zwart van de mix olie/vuiligheid die nog in de ketting zat, dan heb ik nog niet over de slijtage van ketting als die niet regelmatig ontvet wordt.
De oks schreef: En om de x aantal km een groot onderhoud waarbij de wielen eruit gaan om alles tot in detail te reinigen en onderhouden. Dit lijkt me voldoende om hem in topconditie te houden.
Wat begrijp jij dan onder 'groot onderhoud'?
De oks schreef: En dan in de winter nog eens een extra onderhoud bij de lbs.
Wat houdt dit dan in?
De oks schreef:de bike te vaak demonteren kan volgens mij ook niet goed zijn.
#-o
Zoals je in het eerste bericht van deze topic kon lezen weet ik wel dat het belangrijk is de ketting te ontvetten,was het enkel vergeten te vermelden.
En onder groot onderhoud versta ik de wielen eruit,remblokjes eruit,zuigers reinigen,overal goed het stof van de remblokken en eventueel zand verwijderen,de remolie nakijken en eventueel ontluchten of vervangen. eventueel remblokken vervangen. Alles nakijken en reinigen eigelijk. De vork onderhouden doe ik gewoon met een spray en goed proper houden. Bij het echte grote nazicht bij lbs in de winter wordt alles terug in gevet? De versnellingen indien nodig bij geregeld,enzo van die dings. Ben ook nog maar een leek tegen over u en kan alles nog niet zelf,ik werk aan auto's maar bij fietsen is het toch wat anders. Daar mee zei ik dat het niet goed kon zijn om een bike te veel uit elkaar te halen. Als je er niet veel van kent kun je er beter afblijven net zoals bij een auto. misschien ga ik na men laatste jaar avond school wel fietsenmaker volgen. hahaha :lol: :lol: :lol:
puregraphx
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011 09:10
Rijdt met: Canyon Nerve AL 29

Bericht door puregraphx »

eXpily schreef:Deze blaas ik wel droog met de compressor.
Wat voor een compressor gebruiken jullie? Zo een kleintje om banden en ballen me op te pompen of iets groter?
Gebruikersavatar
Boscosmoscrosser
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 18:37
Rijdt met: Bosbeeste

Bericht door Boscosmoscrosser »

puregraphx schreef:
eXpily schreef:Deze blaas ik wel droog met de compressor.
Wat voor een compressor gebruiken jullie? Zo een kleintje om banden en ballen me op te pompen of iets groter?
Hier een compressor met een vat van 50 liter, kan je aardig mee blazen, constant eigenlijk. Vroeger eentje gehad van 8 liter, maar dat was 2 minuten lucht laten oppompen en 30 seconden blazen :(
Gebruikersavatar
sailor
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 23 feb 2011 17:23
Rijdt met: stevens manic 2011, specialized rockhopper pro (muddy)
Contacteer:

Bericht door sailor »

bike beregenen met de tuinslang om het grootste vuil er af te doen, daarna met een lauw sopje alles goe schoonmaken.
ketting er af nemen en ontvetten/en dan weer invetten ook, op deze manier kan je ook goed aan den drive train. wielen dr uit, kasette afnemen en ontvetten/schoon maken. remblokken van de schijven dr uit nemen en proper maken, ook de pistons proper maken of nakijken. de schijven zelf af en toe eens ontvetten(ge zou verschieten wat dr van komt). af en toe ook eens de zadelbuis er uit nemen en proper maken. idd ook de aanhaalmomenten van de boutjes nagaan en eventueel aanpassen.(ben wss nog dingen vergeten?)

hier zijde wel een beetje mee zoet maar 'take care of your bike, he will take care of you'
velodroom
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 sep 2011 19:01
Rijdt met: meruda

Bericht door velodroom »

enkele vragen van een beginneling mtb :

1)Hoe of met wat ontvetten jullie de onderdelen van de drivetrain ?

2)Met wat smeren jullie de drivetrain ?

3) Op welke onderdelen van de mtb spuiten jullie WD40 ? of gebruiken jullie dit niet ?

4) Hoe onderhoud ik de vork/vering na elke rit ?

Dank bij voorbaat !
Gebruikersavatar
Prutpot
Mountainbiker
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 00:11
Rijdt met: Klein Attitude
Contacteer:

Bericht door Prutpot »

- Neem de staander.
- Voorwiel eruit.
- Zet de fiets vast.
- Pouwerlink open en ketting eraf.
- Fiets afspuiten met de tuinslang.
- Fiets inzepen met spons.
- Fiets afspuiten.
- Trapas demonteren.
- Fiets afdrogen met versleten handdoeken.
- Extra aandacht remblokken , derries , pullys en cups voor trapas. (scharnierpunten een 1/4 drupje olie)
- Voorwiel afspuiten, en poetsen met spons en zeep. (banden met
handborstel)
- Terug afspuiten en alles afdrogen met handdoek.
- Achterwiel afspuiten, goed inzepen en poetsen met spons.
- Cassette goed poetsen met een harde borstel en zeep.
- Cassette afspoelen en tandwieltjes proper maken met met een doek.
- Wiel droogmaken.
- Ketting poetsen met harde borstel en zeep.
- Ketting afspuiten met water en uitzwieren.
- Ketting afdrogen met doek, ophangen en verder laten drogen.
- Ketting 2 ingevet met squirt dry lube uit zakje nemen en klaar leggen
om te monteren.
- Traparmen poetsen met zeep, de tandwielen inzepen en proper maken
met harde borstel.
- Trapstel afdrogen.
- As invetten en terug monteren.
- Ketting terug monteren.
- Achterwiel erin.
- Testen of de ketting goed schakelt.
- Tijdens het schakelen extra squirt op de tandwielen.
- Fiets eraf.
- Voorwiel monteren en klaar is kees.
- Op 50 min ben ik klaar.
- s' anderdaags ketting 1 insmeren met squirt en in het zakje steken.
- Fiets van de staander.
- Klaar.
Cuberyder
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 16 okt 2011 21:49
Rijdt met: Oxford

Bericht door Cuberyder »

Is silicone spray goed voor de ketting en maakt het uit welke
Gebruikersavatar
Metalcis
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 30 dec 2003 23:56
Rijdt met: Specialized Stumpjumper FSR 2011

Bericht door Metalcis »

beste 2 type's in huis halen :

sommige smeermiddelen leggen een film op je drivetrain zodat deze waterafstotend word ( ideaal voor natte / modderige parcours ), andere houden uw ketting droge, wat dan weer goed is voor stofferige, droge parcours.

Ikzelf gebruik de Go! en de synlube van pedros ( afhankelijk van de weers/parcoursconditie's )
Plaats reactie